Honda firestorm met ratel

shao-lin

Rookie
26 aug 2008
26
0
Moerbeke-Waas
Hallo,

Sinds kort vertoont mijn Firestorm van 2004 met 42k km op de teller kuren.
Wanneer de motor is warm gedraaid en ik wat gas terugneem en dan vanuit een wat lager toerental (+/-3500 rpm) het gas terug open verliest de motor duidelijk wat vermogen en is een duidelijk gerammel te horen vanuit het blok (het klinkt en voelt alsof een ketting enkele tanden overslaat en dan opnieuw op zijn plaats valt). Voor alle versnellingen (vanaf 2de) heeft hij min of meer hetzelfde probleem. Eens voorbij de 4000 toeren is het probleem van de baan, krijgt de motor terug zijn volle vermogen en het gerammel is ook verdwenen. Aangezien het gerammel in zijn neutraal niet voorkomt en daarenboven enkel op een bepaald toerental voorkwam leek het mij niet direkt een probleem met de nokkenaskettingen maar dacht ik eerder aan versleten koppelingsplaten en/of veren. Het is natuurlijk in volle vlucht moeilijk in te schatten maar het geratel lijkt ook van die kant te komen. Ik heb de koppelingsplaten met inbegrip van de veren ondertussen vervangen, maar het probleem blijft bestaan (trouwens na opmeten van de oude platen bleken deze nog meer dan bruikbaar). Dus rest de vraag of het toch niet de nokkenassen zijn die teveel zijn gerokken?

PS: NIet dat ik denk dat het er iets mee heeft te maken, maar toch nog even vermelden dat mijn storm sinds een goeie 8 maand een aangepast uitlaatsysteem heeft (uitlaten zitten onder het zadel) , maar de eerste 6-7 maand heb ik hier niks van gemerkt en de motor draaide naar mijn gevoel zelf iets soepeler met deze aanpassing.

Iemand al ooit een dergelijk probleem meegemaakt? Alle tips zijn welkom want ik ben er toch niet 100% gerust in.

alvast bedankt voor juillie reakties.
 
Honda + ratel + rond 4000 toeren = (9 v\d 10x) naks vervangen (nokkenaskettingspanner).

Ik heb ook een Honda, met ratel, rond de 4000 toeren en mijn naks is onderweg. Mocht je de naks gaan vervangen doe dit dan met een naks van APE racing. Die kan je bijstellen en hoeft dus niet meer vervangen te worden.

Het kan uiteraard ook wat anders zijn :)

Die van mij heeft overigens pas 27k. Maar had hetzelfde bij mijn vorige Honda en ook rond dezelfde km stand (was zelfde type).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord turboO.
De ratel komt dus bij jou ook enkel voor onder belasting en niet wanneer je in neutraal eens het gas opendraait tot nabij het probleemtoerental?
Gesteld dat het de naks is, is het dan voldoende om enkel den spanners te vervangen? Of vervang jij meteen ook de nokkenaskettingen?
 
Bedankt voor het antwoord turboO.
De ratel komt dus bij jou ook enkel voor onder belasting en niet wanneer je in neutraal eens het gas opendraait tot nabij het probleemtoerental?
Gesteld dat het de naks is, is het dan voldoende om enkel den spanners te vervangen? Of vervang jij meteen ook de nokkenaskettingen?

Ik had het geluid vooral bij gas terugnemen, 150km later was het boem.
U bent gewaarschuwd.
Spanners vervangen doet het hem wel. Kettingen zijn eerder leeftijdsgebonden, wat is je kilometerstand?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit ondertussen al op meer dan 500 km sinds het opduiken van het probleem vandaar (naast bovenstaande aangehaalde zaken) dat ik niet zeker was dat mijn probleem in die richting lag. Maar ik ga jullie raad zeker niet in de wind slaan en ga dan toch de naksen maar vervangen. Rest de vraag of het voldoende is om enkel de naks te vervangen of moeten de kettingen na dik 40000 km ook mee worden vervangen?
 
Ik zit ondertussen al op meer dan 500 km sinds het opduiken van het probleem vandaar (naast bovenstaande aangehaalde zaken) dat ik niet zeker was dat mijn probleem in die richting lag. Maar ik ga jullie raad zeker niet in de wind slaan en ga dan toch de naksen maar vervangen. Rest de vraag of het voldoende is om enkel de naks te vervangen of moeten de kettingen na dik 40000 km ook mee worden vervangen?

Kettingen op mijn storm zijn bijna 60.000 oud, nog steeds geen problemen.
Kijk even hoeveel rek erin zit, als het vervangen van de spanners geen verbetering geeft weet je denk ik genoeg ;)
 
Bedankt voor het antwoord turboO.
De ratel komt dus bij jou ook enkel voor onder belasting en niet wanneer je in neutraal eens het gas opendraait tot nabij het probleemtoerental?
Gesteld dat het de naks is, is het dan voldoende om enkel den spanners te vervangen? Of vervang jij meteen ook de nokkenaskettingen?

Ik heb niet in z'n neutraal gekeken of ik dat geluid dan ook heb.

Bij mijn vorige motor enkel de naks vervangen en bij deze ben ik dat ook van plan. Ik ga er vanuit dat mijn probleem daarmee is opgelost.

Maar goed, of dit bij jou ook het geval is kan ik natuurlijk niet beoordelen (of het uberhaupt de naks is).
Het is het eerste waar ik aan denk gezien jouw symptoombeschrijving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan