Opstartproblemen Virago XV750 SE 82 na revisie

sander83

Die hard MF'er
24 feb 2014
359
2
Drenthe
Hallo,

Vandaag geprobeerd motor te starten, nadat deze gedemonteerd is geweest.
Heb het idee dat de cilinders geen benzine krijgen... Bougies zouden toch drijfnat moeten zijn na tijd lang starten. Bougies hebben beide vonk, kleppen zijn ook gesteld.
Heb de benzinekranen gereviseerd, deze werken goed, carburateurs zijn gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Vlotterbakken lopen wel vol, vlotternaalden werken ook goed
Moet er wel bij zeggen dat ik er geen luchtfilter op heb, ook niet de kelken naar het frame / luchtfilter toe. Misschien hierdoor niet genoeg vacuum?
Worden de gasnaalden gelift door vacuum? Deze komen namelijk niet tot nauwelijks omhoog.
Had vanavond niet heel veel tijd, maar iemand nog een idee?
 
Is trouwens type met twee sproeiers per carburateur, stationair sproeier is 41, heb de stelnaald 1,5 slag losgedraaid, weet niet of dat genoeg is? Anders eens proberen te starten met wat remreiniger...
 
Lijkt me ook een goede optie, laat het even weten zodra ik meer weet. Stelnaald voor reinigen niet bekend.. T was een bijeen geraapt zooitje en heeft nog niet gelopen sinds in mijn bezit..
 
Hallo,

Vandaag geprobeerd motor te starten, nadat deze gedemonteerd is geweest.
Heb het idee dat de cilinders geen benzine krijgen... Bougies zouden toch drijfnat moeten zijn na tijd lang starten. Bougies hebben beide vonk, kleppen zijn ook gesteld.
Heb de benzinekranen gereviseerd, deze werken goed, carburateurs zijn gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Vlotterbakken lopen wel vol, vlotternaalden werken ook goed
Moet er wel bij zeggen dat ik er geen luchtfilter op heb, ook niet de kelken naar het frame / luchtfilter toe. Misschien hierdoor niet genoeg vacuum?
Worden de gasnaalden gelift door vacuum? Deze komen namelijk niet tot nauwelijks omhoog.
Had vanavond niet heel veel tijd, maar iemand nog een idee?
Wat is er precies gedaan bij deze 'revisie'?
 
Revisie is miss een te groot woord, achterste cilinder en zuiger vervangen. Klepsteelrubbers vv, complete pakkingset vv, kleppen opnieuw ingeslepen en gesteld. Alles volgens manual, ook timing en aanhaalmomenten.
Nieuwe kettinggeleiders distributie.
Nieuwe inlaatrubbers en carbs en kraanrevisie
 
Vanavond nog eens distributie timing gecontroleerd. Heb ze afgesteld volgens wphb en timing is kloppend. Nu vraag ik mij af, kan het zijn dat nokkenassen 360 verkeerd staan ivm ontsteking? Hier wordt in het handboek niet over gesproken namelijk. Hoe is dit eenvoudig te checken?
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel natuurlijk 360°, en t is dan net hoe je t bekijkt, of krukas slag verkeerd. Geeft de virago vonkt bij elke slag? Z.g.n wasted spark? Dan moet het altijd goed zijn als de timing klopt toch?
 
Ik bedoel natuurlijk 360°, en t is dan net hoe je t bekijkt, of krukas slag verkeerd. Geeft de virago vonkt bij elke slag? Z.g.n wasted spark? Dan moet het altijd goed zijn als de timing klopt toch?


Ik weet niet of de virago een 4cinder is? Denk het wel.
Als het een 4cilinder is met 2 bobines, dan heeft ie inderdaad een wasted spark.

Ik heb geen verstand van de timing controleren, maar wat jij verteld heb ik vaker gehoord (het ligt eraan hoe je het bekijkt met de merktekens, daar hebben meer mensen problemen mee)

De gasnaalden worden inderdaad gelift door vacuum. Stationair zullen ze niet gelift worden. Pas als je de gashendel bedient en de vlinderklep dus losgaat, krijg je pas voldoende vacuumvorming. Dus bij +_ 3000 toeren worden de gasnaalden pas gelift (exact weet ik het niet, kan ook nog wat hoger zijn)

Misschien heb je gelijk, dat je het verkeerd bekijkt met de timing.
Maar hoe heb je de carbs schoongemaakt? Ultrasoon of met de hand?
Staan de vlotters en luchtschroeven afgesteld volgens werkplaatshandboek.? Zit alles goed in elkaar en heb je geen vacuumlekkage ergens?
En de vraag is heb je iets fout gedaan met het nieus inslijpen van de kleppen? Als de kleppen niet helemaal sluiten, dan heb je te weinig vacuum in de carbs, om voldoende benzine aan te zuigen.
 
Er is eigenlijk te weinig info om nu te zeggen waar het precies aan ligt.

Waarschijnlijk is het ook een amerikaan met misschien wel een emissiesysteem?
Heb je alle slangen wel goed aangesloten? Of er is een vacuumlek in het emissiesysteem?

Allemaal vragen...
 
Laatst bewerkt:
@boevie, het betreft hier een V-twin.
geeft ie geen plofjes met wat remmenreiniger ?
anders timing toch maar eens goed controleren.
..

Ahh oke. Nee ik dacht 750cc, dat zal wel een 4cilinder wezen.
(Vind het altijd een beetje lastig googlelen met de telefoon)

Ik heb trouwens nog mooit gesleuteld aan zo'n virago, maarja techniek is techniek.
 
Hallo,

Vandaag geprobeerd motor te starten, nadat deze gedemonteerd is geweest.
Heb het idee dat de cilinders geen benzine krijgen... Bougies zouden toch drijfnat moeten zijn na tijd lang starten. Bougies hebben beide vonk, kleppen zijn ook gesteld.
Heb de benzinekranen gereviseerd, deze werken goed, carburateurs zijn gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Vlotterbakken lopen wel vol, vlotternaalden werken ook goed
Moet er wel bij zeggen dat ik er geen luchtfilter op heb, ook niet de kelken naar het frame / luchtfilter toe. Misschien hierdoor niet genoeg vacuum?
Worden de gasnaalden gelift door vacuum? Deze komen namelijk niet tot nauwelijks omhoog.
Had vanavond niet heel veel tijd, maar iemand nog een idee?

calchart.gif


Ploatje van Martell, de moderator...
 
Nokkenas 360 graden verkeerd is een hele slag, dan staan ie precies gelijk.
Krukas 360 ook niet.
De nokkenas draait de halve snelheid van de krukas.
Ik ga pas twijfelen als je zegt de nokkenas staat 90 graden verkeerd, dan heb je soep oftewel kromme kleppen. Dat merk je meteen!
http://www.dailymotion.com/video/xydtnf_valve-timing-diagram_auto

Heb je al geprobeerd met starterpilot. Je zegt dat je vonken hebt.
Eventueel even een stroboscoop gebruiken

Wees blij dat je geen desmodromische klepbediening hebt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken! Heb idd al wat remreiniger ingespoten, heb dan wel paar plofjes. Carbs zijn ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe vlotternaalden. Afstelling brandstof nog maar eens controleren. En misschien helpt wanneer het hele inlaat traject aangesloten is, luchtfilter erop...
T is overigens geen amerikaanse, dus geen emissie erop...
 
Er zijn wel motoren die gevoelig zijn voor het verwijderen van het orginele luchtfilterhuis, en het plaatsen van losse filters.
Maar lopen willen ze meestal wel. Alleen niet goed in gedeeltes van het rpm gebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan