Yamaha RD125 (1973) verminderde snelheid

MichielVerm

MF'er
16 jan 2012
51
0
Zuid West-Vlaanderen
Hallo,

Ik heb problemen met mijn RD125, even wat achtergrond informatie over de brommer:

Onderstaande RD is hetzelfde type als die van mij.
15760627_d.jpg


De brommer is helemaal herdaan geweest:

- Tank gecoat,
- nieuwe spoelen,
- nieuwe bougiekoppen,
- nieuwe bougies,
- carburators uitgekuist
- nieuwe contactpuntjes
- nieuwe condensatoren
- nieuwe dichtingen

In het begin draaide hij maar op 1 cilinder en heb ik die dan binnen gebracht bij een motorzaak. Daar kwamen ze tot de vaststelling dat er een slecht contact zat in de ontsteking (waardoor er 1 bougie soms geen vonk kreeg) en hebben ze dit gefixed.

Daarna reed hij perfect, maar nu enkele weken later kan ik plots niet rapper dan 60 km/u.

Iemand een idee in welke richting ik het best kijk om het probleem te vinden?

Groeten,
Michiel
 
Voldoende benzine toevoer vanuit de tank?
Carbs nog steeds schoon van binnen?
Laadt hij wel de accu goed op?
Remmen lopen heel zwaar?
Labyrint van de krukas tussen de 2 cilinders in defekt?
Vast gelopen geweest of een klemmer gehad?
 
Laatst bewerkt:
- Er is genoeg benzinetoevoer, carbs zal ik nog eens opensmijten
- Ik vermoed wel dat ik een probleem heb met het opladen van het accu, wanneer ik het voltage over de batterij meet kom ik maar op 12.3V als ik die opengooi.
- Remmen zijn ok,
- Wat bedoel je juist met Labyrint van de krukas tussen de 2 cilinders?
- Zover ik weet is hij nog niet vastgelopen, of kan het zijn dat die nu vastgelopen is?

Het zijn nieuwe bougies die erinzaten en ik heb een mooie vonk. De uitlaten zijn uitgebrand geweest.

De 2 takt olie is: 'Two stroke super' van Kroon-Oil.
De Olie in de motor is Marly gold gts 10W40 (semi synthetic).

Bedankt voor de tips!
 
12,3V is min of meer leeg, is dit tijdens rijden? dan is de regelaar defect of is er wat anders aan de laderij mis.
Merk je ook verschil als je het licht aan/uit doet tijdens rijden?
 
Batterij is een paar maanden oud en heb die al eens terug heropgeladen. Mijn lichten werken wel, maar zijn niet zo fel (misschien ook omdat er een gele lamp in zit -dacht ik-). Ik heb ook al gemerkt dat mijn licht soms uitvalt, waar ik vermoed dat er een slecht contact in de schakelaar zit ... (als je tegen de schakelaar duwt valt die uit)

Maar toen ik gemeten had was dit wanneer de batterij juist opgeladen was en heb ik ook mijn brom in toeren gejaagd.
 
Ja dat klopt, ik kon tot 9000 toeren gaan, maar de snelheid en acceleratie blijft laag
Dat klinkt als een slippende koppeling.
Is die olie wel volgens het boekje? Er hoort gewone mineraal in, en misschien nog wel GL3 of 4 versnellingsbak olie. Ik zie dat de winkels een 10W versnellingsbak olie adviseren voor de RD.
Of fora wordt gewaarschuwd er geen syntheet in te gooien, maar juist de goedkoopste supermarkt olie zonder teveel toevoegingen.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik weet wel niet welke olie die motorzaak ingedaan heeft. Die is de laatste die de olie vervangen heeft ... Maar normaal is het 10W40 half synthetic. Ik las dat het 10W30 best is, maar vind je die nog gemakkelijk?

Het toerental loopt hetzelfde van snelheid, de acceleratie is vertraagd en mijn max. snelheid is gelimiteerd tot 60km/u ipv 120 km/u
 
Denk toch slippende koppeling want ten 1e moet er geen half syntheet in maar gewoon een minerale olie en ten 2e denk ik dat de gebruikte olie niet geschikt is voor natte platen koppelingen. Heeft denkelijk geen jaso codering.
 
Gaaf, een 125cc 2 cilindertje...
Ik heb de 50cc brommer gehad van dat model, had ik een 80cc crossblok ingebouwd.

Ik heb een 250cc 4 cilindertje

> ook een RD die 250CC 4 cilinder? En waarom heb je je 50cc weggedaan?

Ja beide uitlaten komen warm en geven ook rook. Dat vind ik zo raar, hij doet alles naar behoren behalve dan vooruitschuiven :).

Die Jaso codering, hoe zit dat juist in elkaar? Vind je dat op de verpakking van de olie?
 
> ook een RD die 250CC 4 cilinder? En waarom heb je je 50cc weggedaan?

Ja beide uitlaten komen warm en geven ook rook. Dat vind ik zo raar, hij doet alles naar behoren behalve dan vooruitschuiven :).

Die Jaso codering, hoe zit dat juist in elkaar? Vind je dat op de verpakking van de olie?
Jaso bestond helemaal niet toen Yamaha het Adler twinnetje namaakte. Je moet de aller, allergoedkoopste minerale olie hebben, of ongedoopte olie. De goedkoopste haal je bij de bouwmarkt of Welkoop/Boerenbond. Ongedoopte olie koop je bij de klassieker speciaalzaak.
 
> ook een RD die 250CC 4 cilinder? En waarom heb je je 50cc weggedaan?

Ja beide uitlaten komen warm en geven ook rook. Dat vind ik zo raar, hij doet alles naar behoren behalve dan vooruitschuiven :).

Die Jaso codering, hoe zit dat juist in elkaar? Vind je dat op de verpakking van de olie?
In japan zijn veel 250cc uitvoeringen van zwaardere modellen vanwege bepaalde beperkingen.
Die vier cilinders zijn mini fireblades, yzf250rr, zx25rr enzovoort.
Veel van de 250cc motoren komen in australie terecht vanwege een max 250cc beperking voor beginnende bestuurders.
 
> ook een RD die 250CC 4 cilinder? En waarom heb je je 50cc weggedaan?

Ja beide uitlaten komen warm en geven ook rook. Dat vind ik zo raar, hij doet alles naar behoren behalve dan vooruitschuiven :).

Die Jaso codering, hoe zit dat juist in elkaar? Vind je dat op de verpakking van de olie?

Was een 50cc brommer, toen wist ik nog niet dat dat later wel eens leuk kon zijn... :(

Met die 250cc bedoelde ik dat ik een klein motortje heb met "veel" cilinders. ;)
 
Hmm dus je hebt hem toch nog goed aan het lopen gekregen......
Yamaha RDX 125

Motul trans oil 10W30 is mineraal en speciaal voor 2takten.

Is de tankontluchting oké? Kan je testen door een stuk zonder benzinedop te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de tankontluchting eens testen, maar die zwarte RDX is niet dezelfde :) (Het probleem bij die RDX was dat er 1 ontstekingsspoel kapot was). Daarom kreeg 1 bougie een zwakke vonk (soms zelfs geen).

Hier foto's van de brommer (toen ik hem nog aan het samensteken was):

2eyynfr.jpg


xc0qv5.jpg
 
UPDATE:

Ik vermoed dat ik het probleem gevonden heb, na een rondrit begon plots mijn rechtse uitlaat te knallen en kwam er veel witte rook uit. Tussen de cilinderkop en het cilinderstuk waar mijn uitlaat aan hangt lekte er nafte.

Ik vermoed dat mijn koperen pakking het begeven heeft?

vjZb3b3DQDa70LaQJQtjlJaWs-g4jlDcby95Td6qLtmkWDGhi1Q8VRGbgNbw8EvRvcM_CZz5Rk7wm4YkNO5Rt-8TH4CZn2xVD-1oCSSegXBTg_rXLBgZl1FvV_MhPNO4dPaFVKcaGnJZm7IjfMt84zJCpVPnddK514fNU698jLijkzLPVk58QpG7x8-0wDHPxrwMj12LMMm-FmkF7nvPiQHwiqYaJAtnpYXS3Je-igS_0tnXCrHjVdKy713w1OIlGZfv0-H3rre_EJvCfNkjBd_8EIIYsI2IB310JTkkYM3FpiLZVgxJsRZ9XFzIpUBjAVrhQ-euuEU_XKyZF79yLOUixL5YWwv7XlZZhgDBp3vDoDBjemHH0KGaVissc39rJC0uQhHF2xEWTe4CzHKPmt5FxUpMBgt4wFALEwCMT6jgeWzgubkhXu0QvSTGTq3VcrY-YFPSPHaWUD9mQMsBbn9iz0cr6rUnf6VvX2QSTTamCUjESONgZBiouAdN0EQ6FLobNdDyfxF09EZgJ7zpL06AQrGN7X1mmNwSb_DoOus=w240-h320-no


yeKltXVSkAIiiFJPcjw0OfmeTrsoKkNz7AV_TLX6hgJpzFps8J3H5bXf45ysXucN2dYCLD4X7AzDONc8NWFp59p8PaLjohTdANJw6VErczU9smyUuDXU4QcKVs_UyMVyxni6eH8_2JvSfSIJuZDJrkbKfaTTb8PMhH7s9osR4zkz7TivFqOZ-joeTo4nJ25PvNBCpuOpKpDSHPk5WatbQpk10XJjxkzw_Pw8I-TqUWHmC50jF_SrnR6b7gi2IrFXlr9dIwMfpkfUi6UAGEhZ4JIjbqoxxLL7NF87Ic4lrMWNVCkQuoiojg-Rh5p9SBrefeJWLZuUrIQlJnmwc9B7wY8d8_linYlyqhi3BCotG4wuP4vmzQwZVG8h_rMJtrGmu9aRF4dc7qUgmNsvUgDMwN7-TR_Wsb9dYhqN4wCraU1BPpVGkxqOpXtCQ9ZA7tw9uqcIl5QzMVW-AND8gclt5joVz0ONL-RFa5QzqcdopcwJQMwozt8JbWqzkCOGKNog_zMETLjjg0aImFjc9KnTwHqhcSg31LZh7JUO_vE3Kn0=w240-h320-no

(Wel crappy foto's)

Er waren ook serieus al wat putjes tussen de cilinderkop en het stuk eronder (wss door een schroevendraaier ofzo.
 
Ik was van plan om die vlakte dat je ziet op de onderste foto vlak te schuren (gewoon totdat er geen bramen meer uitsteken) en dan een nieuwe koperpakking tussen? De piston is al wat licht geschuurd geweest, maar enkel totdat het zwart er af is.

Best vervang ik dan ook bij beide cilinders de rollementen van de piston en de segmenten zeker?
 
Terug
Bovenaan Onderaan