Krukas Honda CBR 600 RR zit vast

Jornnn

Rookie
12 mei 2013
13
0
Hallo,

Tijdens het eerste echte ritje met mijn twee weken geleden gekochte Honda CBR 600 RR (2003) viel na 70 km de motor uit -O- . Nadat ik mijn motor uit elkaar heb gehaald, merk ik dat de krukas vast zit. Ik heb de accu nagemeten en de startmotor werkte perfect na het loshalen ervan. Hiervoor had ik ook geprobeert de motor aan te duwen, maar deze blokkeerde in elke versnelling. Qua dynamo, accu, spanningsregelaar is niks mis. In elke versnelling 1 t/m 6 blokkeerd het gehele blok. Nu heb ik hem zover uit elkaar dat ik de versnellingsbak heb kunnen checken, hiermee is ook niks mis. Ik heb de cilinderkop eraf gehaald, om te checken of er een klep tegen een zuiger aan stond, dit was ook niet het geval. Nu zet je normaal rechts op de krukas een sleutel bij het afstellen van de kleppen. Ook als ik hierop de sleutel vast zet en draai krijg ik er geen beweging in... Conclusie krukas zit vast, maar wat zal het zijn?! En is dit makkelijk op te lossen, blok splijten enz.?

Hoe los ik dit op? Of is het beter om een tweedehands motorblok met 17000km op de teller voor 750 te kopen? (dit heeft natuurlijk ook weer risico's) Verderop zijn ook nog wat foto's te vinden.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
hoewel je verhaal erg kort door de bocht is, denk ik dat een 750 euro voor een 2e hand motorblok voor dat type niet verkeerd is indien je krukas van het huidige blok inderdaad vast zit.
het huidige motorblok moet toch wel een 100-150 euro opbrengen aan losse onderdelen.
 
Nogal drastisch om je motor direct uit elkaar te halen omdat deze stilvalt. Heb je de motor wel uit de versnelling gehaald? Volgens mij is er anders ook niet zoveel beweging in te krijgen.
 
Hallo,

Tijdens het eerste echte ritje met mijn twee weken geleden gekochte Honda CBR 600 RR (2003) viel na 70 km de motor uit -O- . Nadat ik mijn motor uit elkaar heb gehaald, merk ik dat de krukas vast zit. Overigens wanneer ik de motor probeer te starten hoorde ik eerst één tik en nadat ik dit ongeveer 5x had geprobeerd, bleef de ratel aan (soort miitrailleur effect).

Hoe los ik dit op? Of is het beter om een tweedehands motorblok met 17000km op de teller voor 750 te kopen?

Bedankt!
Doe eens een foto met wat je uit elkaar hebt gehaald aub.
 
@ts:

Zoals sommige hier al aangeven, meet jouw accu eens door.

Het zal niet verbazingwekkend zijn als jouw (Honda) spanningsregelaar het begeven heeft en daardoor jouw accu defect is geraakt. Hierdoor hoor je een "enge" ratel wanneer je op de startknop drukt want jouw accu geeft nu te weinig prik om de boel aan de gang te krijgen.

Dit is 1 theorie en naar mijn inziens in eerste instantie ook de meest voor de hand liggende en het makkelijkst te controleren. Doormeten heb je binnen 1 minuut gedaan als je de boel ff vrij hebt gemaakt.

Heb je nou de kop er af gehaald ofzo? Een duidelijke situatie omschrijving is niet overbodig ofzo :)
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat mijn verhaal kort door de bocht is, hieronder het stappenplan wat ik tot nu toe heb doorlopen:
Stap 1: Accu opgeladen + Accupack --> enkele ratel
Stap 2: alle elektronica doorgemeten (startrelais etc.)
Stap 3: Nokkenas eraf halen --> alle kleppen zijn nog heel
Stap 4: Dynamokant ziet er goed uit
Stap 5: Koppelingskant ziet er goed uit
Stap 6: Versnellingsbak is in orde
Stap 7: Ik maak de veronderstelling dat de krukas moervast zit
Stap 8: Cilinderkop eraf gehaald en de cilinders en zuigers zien er ook goed uit
Stap 9: Hulp vragen aan de genieen op motorforum ;)
 
Heb je met alle elektronica ook de accu doorgemeten naast alleen opgeladen? (Evenals de spanningsregelaar?)
En dan ook meten met contact aan en op het moment dat je de startknop in drukt.

Als die accu defect is kan je opladen wat je wilt.


De ratel lijkt mij (hier vanaf mijn stoel) de startmotor als de motor niet aangeslagen is. Een startmotor ratelt als die te weinig voeding krijgt.
 
Laatst bewerkt:
wat foto's
full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Zo klonk het ongeveer turboO. Alleen dan wel harder. Overigens de eerste paar keer dat ik de motor wilde starten was er maar een ratel (terwijl ik de startknop nog niet had losgelaten).

full
 
Als je het vermoeden hebt dat de krukas vastzit, was het dan niet makkelijker om hem in een versnelling te zetten en dan te kijken of je m met draaien aan het achterwiel rond krijg ? ...zo maar een ideetje
 
Zo klonk het ongeveer turboO. Alleen dan wel harder. Overigens de eerste paar keer dat ik de motor wilde starten was er maar een ratel (terwijl ik de startknop nog niet had losgelaten).

[afbeelding]

Meet de accu eens door en bekijk de spanningsregelaar eens (aangezien meten van de regelaar nu wat lastig is :+ )

Dat filmpje is enkel ter indicatie. Dat is een auto dus klinkt het minder luid aangezien hij binnen in de auto zit en jij bij jouw motor precies naast de onderdelen staat.
 
Laatst bewerkt:
Heb je met alle elektronica ook de accu doorgemeten naast alleen opgeladen? (Evenals de spanningsregelaar?)
En dan ook meten met contact aan en op het moment dat je de startknop in drukt.

Als die accu defect is kan je opladen wat je wilt.


De ratel lijkt mij (hier vanaf mijn stoel) de startmotor als de motor niet aangeslagen is. Een startmotor ratelt als die te weinig voeding krijgt.



Een startmotor ratelt niet!!!!!
Het startrelais dan weer wel :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan