Krukas Honda CBR 600 RR zit vast

Jornnn

Rookie
12 mei 2013
13
0
Hallo,

Tijdens het eerste echte ritje met mijn twee weken geleden gekochte Honda CBR 600 RR (2003) viel na 70 km de motor uit -O- . Nadat ik mijn motor uit elkaar heb gehaald, merk ik dat de krukas vast zit. Ik heb de accu nagemeten en de startmotor werkte perfect na het loshalen ervan. Hiervoor had ik ook geprobeert de motor aan te duwen, maar deze blokkeerde in elke versnelling. Qua dynamo, accu, spanningsregelaar is niks mis. In elke versnelling 1 t/m 6 blokkeerd het gehele blok. Nu heb ik hem zover uit elkaar dat ik de versnellingsbak heb kunnen checken, hiermee is ook niks mis. Ik heb de cilinderkop eraf gehaald, om te checken of er een klep tegen een zuiger aan stond, dit was ook niet het geval. Nu zet je normaal rechts op de krukas een sleutel bij het afstellen van de kleppen. Ook als ik hierop de sleutel vast zet en draai krijg ik er geen beweging in... Conclusie krukas zit vast, maar wat zal het zijn?! En is dit makkelijk op te lossen, blok splijten enz.?

Hoe los ik dit op? Of is het beter om een tweedehands motorblok met 17000km op de teller voor 750 te kopen? (dit heeft natuurlijk ook weer risico's) Verderop zijn ook nog wat foto's te vinden.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Als de krukas vast slaat dan blokkeert toch je achterwiel?
Heb dat ooit wel meegemaakt met een hele lichte machine Yamaha FS1 (en dat is verrektes lang geleden.) en dat was alleen een warmte vastloper.
 
Ik zou het motorblok splitsen en vervolgens de zuigers demonteren. Je kunt dan o.a. de lagers, de zuigers, de zuigerveren en de cilinders controleren. Je zult dan vast wel een uitsluitsel krijgen.

Ik heb het ook al eens gedaan en het is goed te doen! 😉 Succes! 👍
 
Besten Allen,

Eergister erachter gekomen wat het is. Een lagerschaal die zich op de drijfstang bevind, waarmee deze is bevestigd op de krukas, heeft een halve ronde meegedraaid (te veel speling gehad/slijtage o.i.d. :s ). Hierdoor zijn twee lagerschalen op elkaar geperst. Dit leidde natuurlijk tot een krukas die muurvast zit. Blok gespleten en dus alles uit elkaar moeten halen. Nu nieuwe bestellen en alles weer in elkaar zetten. Zelf vermoedde ik dit al zoiets, maar wist het niet zeker. Wel erg dat dit gebeurt bij een blok met net 27.000km... De begintekst is 50% veranderd, omdat de eigenaar van de motor dit topic heeft aangemaakt, maar er de balle verstand van heeft. vervolgend heb ik (een vriend) het overgenomen en juist gemaakt.

Toch bedankt voor enkele nuttige info!
Ik zal zo nog wat foto's posten.
 
Het gespleten motorblok
full


Hoe het hoort te zitten
full


Hoe het in werkelijkheid zat
full


Ik neem aan dat de kenners wel weten welk onderdeel het is etc... ;)
 
Laatst bewerkt:
Kan best een combinatie zijn geweest van slechte olie in combinatie met een te lange verversinterval, zelf ook al eens gehad. Maar als het een smeringsprobleem is geweest moeten andere lagers/lagerpunten ook loopsporen vertonen.
 
Zaten de drijfstang bouten nog wel vast?
Er moet serieus wat gebeuren wil de lagerschaal loskomen en nog op de andere gaan liggen.

Dat de krukas en drijfstang daar geen schade bij opgelopen hebben is hoogst onwaarschijnlijk.
 
Is de accu nu al wel opgeladen ?

_O-

Ik hoop toch niet dat je elke keer je motor zover uit elkaar haalt als er wat mis is?

Mooi dat je het hebt kunnen vinden. Hopelijk is je kruk nog recht!

Voor de kleppen te stellen moet je de krukas en dus de stand van de zuigers+kleppen handmatig kunnen verdraaien

Wat is dat toch, zo'n lelijke taalfout die ik steeds vaker tegenkom.
(kan confirmation bias zijn :+ )

- Een afwasborstel is voor de afwas. - of:
- Een afwasborstel is om de afwas mee te doen. -
 
Laatst bewerkt:
Dit ga je niet redden met alleen nieuwe drijfstanglager schaaltjes.
Heeft overduidelijk zonder smering gelopen waardoor de lagers zo ver versleten zijn dat ze over elkaar konden lopen. Kruktap is gegarandeerd ook beschadigd en afgesleten. Drijfstang oog zal ook wel ovaal zijn. Oftewel of andere krukas en drijfstangen er in ofwel een compleet ander blok.
Denk laatste optie is de beste want als het blok idd zonder smering heeft gelopen is er veel meer kapot
 
Terug
Bovenaan Onderaan