Cb 750 F1 '76 cafe

Steven John

Rookie
1 apr 2015
15
0
Groningen
Goedendag!

Mijn naam is Steven, woonachtig in Groningen, redelijk nieuw op het forum en hierbij post ik ook mijn toevoeging aan het brikken en klassiekers gedeelte.

Op een regenachtige dag ergens eind 2014 uit verveling menig internet advertentie medium afgewerkt opzoek naar een goedkope schuurvondst en warempel zo daar vond ik een Honda CB750 F1. Aanbieder opgebeld en nog geen uur later stond ik bij de beste man in de loods om het hoopje ellende van hem over te nemen. Nog geen motor rijbewijs, en met de beperkte kennis die ik destijds had het ding maar opgehaald en onder het mom van "alles valt op te poetsen, zo niet te repareren, al dan niet te vervangen..." het totaal ingeladen en tevreden naar huis gereden. Eenmaal thuis aangekomen, alles uitgeladen en met een pilsje maar eens bekeken wat ik nou eigenlijk had gekocht. Een niet lopende Honda CB750 F1 uit '76 in een zeker geen originele toestand, met een dubbel motorblok echter zonder uitlaat en in erg slechte staat. Er was meer uit elkaar dan in elkaar, maar na jarenlang gesleuteld te hebben aan circuit scooters miste ik dat wel een beetje en ik had wel zin om met het totaal aan de slag te gaan.

Door verplichtingen pas eind maart begonnen met demontage van het geheel en na een hoop avond uren poetsen, schuren, polijsten, spuiten, sleutelen en nadenken nu op een punt uitgekomen dat er zowaar weer (schone) onderdelen gemonteerd kunnen worden. Het doel is eerst om de motor remmend en lopend te krijgen om daarna alles tot in de puntjes af te werken. Ik heb geen idee of een van de twee motorblokken het doet, maar hier krijg ik hopelijk de komende weken meer zicht op. Uiteindelijk wil ik een blok revisie, maar de toekomst moet uitweiden over de data van deze opdracht. Omdat het volledig origineel maken van de motor een onmogelijke (lees: ontzettend dure) optie is, wil ik er een cafe achtige draai aan geven, maar het totaal moet er wel kloppend uitzien. Ik zal een foto toevoegen met het idee.

991a1x.jpg


Voor zover zal ik jullie eerst even laten zien wat ik heb gekocht.


a4oajp.jpg


Hoe de motor er nu bij staat met een andere tank

nv2y4w.jpg


Velgen gedemonteerd

2ebxu0i.jpg


voorvelg voor

1zv66g0.jpg


voorvelg na

rmtul4.jpg


Achtervelg na

op229w.jpg


Het was de bedoeling om het geheel deze winter te laten coaten, van frame tot alle kleinere onderdelen, echter kreeg ik de achterbrug niet ontdaan van de mooie rode kleur en ziet het frame er voor nu nog prima uit. Ik heb daarom een aantal onderdelen eerder laten coaten omdat het geheel me een doorn in het oog was. O.a achterbrug, rem gedeelte en nog enkele kleine items.

2ii7a11.jpg


Komende tijd zal ik het volgende gaan doen:

Carburateurs (ultra soon) reinigen
keerringen voorvork vervangen
Rem gedeelte reviseren (ik ben nog opzoek naar een goed adres voor stalen remleidingen). Tevens overweeg ik om in de toekomst een tweede remschijf voor te monteren, en daarom nu maar gelijk de extra stalen remleidingen mee te bestellen.
Nieuwe achter veren aanschaffen, want de huidige lekken en zien er niet meer uit.

Huidige stand:

2zj953q.jpg


Verdere updates volgen snel :W
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog opzoek naar een olietank en zijkappen links en rechts van K0-6 type. Mocht iemand dit hebben liggen dan hoor ik het graag.
 
He wat gaaf zeg, het had zo een topic van mij kunnen zijn. Woon ook in Groningen, bouw een cb750 cafe racer uit '78 en deed ook met brommertjes racen. Ik volg deze ook, wie weet komen we elkaar nog'ns tegen :)
 
mooi project!

denk er wel aan dat de bevestiging van de zijkappen van een F niet gelijk is aan die van een K. Dus gaat hoogstwaarschijnlijk niet zomaar passen ;)
 
Na vakantie, werk en andere bezigheden toch nog tijd gevonden om aan de CB te werken. Het gaat allemaal wat minder snel dan ik van te voren had gedacht, dus heb besloten om tot het lopend krijgen van de motor minder kritisch te zijn op het geheel. Enkele dingen die ik de afgelopen tijd heb uitgevoerd.

- Onderdelen besteld. Keerringen, lagers, rubbers, schakelaars, moeren en bouten, filters en tevens clip ons. Ga straks kijken of ik het originele m-stuur hou, of toch kies voor de clip-ons. Dat t.z.t!

-Achterschokbrekers een opfris beurt gegeven om straks als het geheel rollend/rijdend is een beslissing te maken of ik nieuwe ga monteren of het hier eerst bij laat.

Voor en na:
2ceq1dj.jpg


- Carburateurs schoongemaakt en nieuwe filters gemonteerd
Diverse forum "trucjes" gebruikt, zelfs cola, want het was laat en dit had ik in huis, maar hier gaat alles vooral van plakken. Een tandenborstel, perslucht, remreiniger en benzine hebben uiteindelijk de klus naar behoren geklaard. Kan er altijd later nog voor kiezen om een ultrasoon behandeling te kiezen, maar voor nu denk ik dat dit eerst afdoende is.

Voor:
axh992.jpg


Na:
f9nvvl.jpg


- Gecoate achterbrug en schokbrekers voorzien van nieuwe rubbers en vet, plus gemonteerd.

10e3td2.jpg


- Voorvork ontdaan van putjes en groefjes, daarna gepolijst. Hopelijk blijven de nieuwe keerringen wel heel, want er zaten redelijk wat krasjes in de poten, duidend op hoe de oude eruit zagen was dit niet al te best.

Tijdens:
15z2tdc.jpg


Na:
15hh6yu.jpg


- Door de vele missende of in slechte staat verkerende onderdelen heb ik Rene van honda4.nl maar onder de sneltoets gezet in de bankieren app...

To do:
- Olie en filter verversen blok. Heb ook een plug gekocht met een magneet, voor eventueel metaal gruis, zag het in de honda4.nl webshop en leek me wel handig.

- Heb een originele F1 uitlaat op de kop getikt, maar deze verkeerd in erg slechte staat. Hopelijk valt er nog iets van te maken.

- Accu kopen. Wil graag een onderhoudsarme, maar weet niet precies welke ik nu moet halen. Formaat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, want komt toch in het originele accuhouder onder het zadel. Tips?

- Via de website die Tetter aangeeft ga ik replica zijkappen bestellen. Dit doe ik eind volgende maand, mocht iemand nog interesse hebben in andere onderdelen van deze webshop, laat het me dan even weten. Dit geldt overigens ook voor de remleidingen!

- Voorvork vullen met olie. Op het web staan verschillende hoeveelheden, maar ben er nog niet helemaal zeker van hoeveel ml erin moet. Advies volgens pdf werkplaatshandboek is 145-155ml per poot, echter heb ik de oude hoeveelheid bewaard wat eruit kwam en dit komt overeen met 200-225ml per poot. Ik denk dat ik ze eerst afvul met 150ml en daarna ga kijken of ik ze eventueel ga bijvullen/corrigeren.


Bedankt voor alle reacties zover! Erg handige tips!

Groet

Steven
 
Met het afvullen van de voorpoot heb je een lege waarde en een afgetapte waarde (waarschijnlijk).
Ik denk wat je wilt doen 150ml is idd een mooie beginwaarde.
 
Ik krijg de keerringen niet uit de voorvork. Heb de poot redelijk warm en probeer met een grote schroevendraaier voorzichtig het geheel eruit te halen, maar er zit erg weinig beweging in. Zijn hier trucjes voor? Heb geen poelietrekker oid tot mijn beschikking.
@ skiddy: ik zal dit inderdaad eerst gewoon doen met 150ml, maar het vreemde is dat uit de oude poten samen dus 400 a 450ml kwam...
 
Los! Maar nu het volgende probleem. Krijg de linker binnen en buitenpoot slechts beperkt en stroef in en uit elkaar, na het vervangen van de keerring. Wat zou dit kunnen zijn? Rechts is wel goed. Keerring zit er tevens recht in.
 
Laatst bewerkt:
zitten er in deze buitenpoten ook van die bronzen geleidebussen? wellicht dat die dan verschoven is...
noem maar even een optie. O-)

volgen btw. blijven zo ongeveer de mooiste 4-cilinder blokken. :P
 
Kwam gisteren nog een schuurvondst CB750K1 1970 voorbij op MP met vr.pr. €500,-. Was na een paar uur alweer verkocht....
Stond ook nog eens vlakbij, maar helaas was mijn schuur vol en de beurs leeg -O-


Maar on-topic; ga zo door Steven John, lekker bezig! :Y
 
Laatst bewerkt:
Los! Maar nu het volgende probleem. Krijg de linker binnen en buitenpoot slechts beperkt en stroef in en uit elkaar, na het vervangen van de keerring. Wat zou dit kunnen zijn? Rechts is wel goed. Keerring zit er tevens recht in.


Ik zou de poten maar eens nakijken opdat ze niet krom zijn.
 
Bedankt weer voor alle reacties!

Ik heb de poten er beide weer goed in. Lopen ook gelijk op. Ik had een van de twee niet goed schoongemaakt en daardoor bleef een binnenpoot stroef inveren op het laatste deel. Heb beide poten nu wel goed schoon en gevuld met 150ml olie en probleem is verholpen. Tevens tank licht overgespoten met een primer zodat ik 'm beter strak kan maken voor de spuiter.

Heb de wielen er weer onder en de clip-ons gemonteerd.


34s179y.jpg


261drpl.jpg


Voordat ik de motor ga proberen te starten moet het volgende nog gebeuren.

- Nieuwe benzine leidingen

- Electronica volledig controleren en aansluiten incl nieuwe accu

- Tank reinigen

- Benzine kraan reinigen en nieuwe sok bestellen, oude was helemaal droog

- Remmen aansluiten en ontluchten

- Olie bij de action halen om het blok even te starten/spoelen, daarna originele olie erin.

Tot zover, groet'n!
 
Laatst bewerkt:
goed id van de action olie maar laat em er niet te lang op draaien,want dan gaat je koppeling slippen (had ik ook) gaat wel weer over hoor...

welke olie gebruik je daarna? Ik heb nu 20w50 mineraal van motul, heel tevreden van!
(naart het schijnt is 20w50 dé olie voor een cb750 volgens SOHC forum)

mooi project!
 
Terug
Bovenaan Onderaan