Olie vraagje--> JASO MA/MB

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniempje418

Guest
Beste dames en heren, ik vroeg mij af of motorolie met een JASO MA2 altijd beter is dan een JASO MB.

In de handleiding staat dat de motorolie die gebruikt wordt een classificatie:
SAE 10W-40
API SG, SH, SJ of SL
JASO MB.

Ik heb op het internet opgezocht wat het verschil is tussen de JASO MA en MB.
De MA2 is speciaal voor motoren met veel vermogen. De MB wordt gebruikt voor motoren met een droge koppeling.

De motorscooter heeft slechts 113cc en heeft een droge koppeling. Het is geen machine met super veel vermogen, maar het zal waarschijnlijk wel altijd veel van het vermogen dat het heeft vragen.

Ik hoor graag van jullie of een motorolie met JASO MB in dit geval beter is, of dat een JASO MA2 altijd beter is dan een MB, zelf in het geval met een droge koppeling!


Dit is mijn eerste topic/vraag op het forum, als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal wellicht tegengesproken worden en misschien zelfs compleet afgebrand, maar mij lijkt het dat je er zelfs "gewoon" auto-olie in kunt gooien. De 2 redenen om specifiek motorfiets olie te gebruiken zijn nl. bij jou beide niet van toepassing: je hebt een droge koppeling en ook geen versnellingsbak die in de motorolie draait.
Ok, het was geen antwoord op je vraag, sorry.
 
Ik zal het onderstaande topic maar is even doorneuzen.
Maar gezien de reacties die dit topic nu al heeft gekregen ben ik in ieder geval al wat wijzer geworden. Het lijkt mij dus niet nodig om een MA2 te gebruiken. MB zou het gewoon goed moeten doen.
Thanks. Had deze topic nog niet gezien ;)
Had wel de zoekfunctie gebruikt, maar helaas gaf dat me niet antwoord op mijn vraag.

Ik zal wellicht tegengesproken worden en misschien zelfs compleet afgebrand, maar mij lijkt het dat je er zelfs "gewoon" auto-olie in kunt gooien. De 2 redenen om specifiek motorfiets olie te gebruiken zijn nl. bij jou beide niet van toepassing: je hebt een droge koppeling en ook geen versnellingsbak die in de motorolie draait.
Ok, het was geen antwoord op je vraag, sorry.
Alsnog bedankt!

als je dan toch een scooter hebt die geen koppeling heeft die in de olie loopt kan je net zo goed MB nemen, dus in dat geval is ma2 niet altijd beter.
Ok dan :)



Misschien dat een moderater dit topic nu dan kan sluiten, dan ga ik netjes verder naar het topic OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan