Geen vonken

29 mrt 2015
75
0
Den Haag
Goedeavond

Nou heb ik vandaag geprobeerd mn ktm 660 uit 2003 aan de gang te krijgen maar dat lukte maar niet, de bougie vonkt niet de bobine kabel vonkt ook niet ( kapje eraf gehaald ). Dus heb ik even lopen meten en bij de bougie/bobine kreeg ik niet opgemeten dus helemaal niks. Ik ging daarna even naar de kabel die na het cdi kastje gaat de dikke kabel en daar ging wel stroom doorheen met het kicken.. Maar van uit de cdi niks meer. Nu wil ik weten waar het aanligt aangezien de cdi kastje 280 euro kost wil ik geen miskoop doen.

Als ik kick gaat wel de teller en voorlicht branden, kan iemand me hier uit helpen?
 
Ok dat een bougie niet vonkt ok, shit happens.
Een bobine die niet vonkt? Een bobine maakt heel kortstondig hoogspanning als je de primaire stroom onderbreekt.
Meten bij een bobine/bougie gaat je alleen lukken als je de weerstand meet van het primaire en secundaire systeem, volgens het wphb staan daar waarden voor. Bougie doppen kunnen 1k of 5k zijn.
Spanning meten secundair gaat je niet lukken.
Je kan hoogstens stroom / spanning meten van het primaire systeem met een scoop.
Lastig als je lampen gaan branden bij het kicken, dan moet je harder trappen.
Ook de CDI is meten met een scoop, je zou eventueel de primaire stroom kunnen meten
 
Pick-up spoel? Nr 46 Niet op de kleuren letten, die hebben er niets mee te maken,random plaatje van internet.
128610206-O.jpg

Wat te testen: (uit de handleiding):
● Massa aansluiting CDI en bobine
● De kabel tussen CDI en bobine
● Pick-up spoel
● stator
● Ontstekingsspoel
 
Laatst bewerkt:
De pick-up spoel moet 80-120 ohms zijn. Geen waarde is kliko.

Edit : los gekoppeld. (tussen de witte en groene draad)

full


Plaatje is makkelijker. Er bestaan 2 types.
 
Laatst bewerkt:
Auch, lastige machine.
Er zit geen accu in.
full

full


In de tekening hebben ze het over aansluiting NR 8
Eerste (ik denk omdat ze het hier hebben over een "Generator"= wisselspanning) meten op Rood-Wit en Zwart-Rood : aanduwen en kijken of daar wisselspanning op staat.

Op het schema hier (de 660) is de pulsgever rood en oranje. meet even de weerstand.
Kijk ook even met een stukje ijzer (boutje) of aan die inpulsgever die blijft kleven.
Als dat zo is; de klem 8 even loshalen en op rood en oranje een Ohm meter hangen. Op het moment dat je dan met een stuk ijzer langs de pick-up gaat moet de Ohm-meter zij waarde wijzigen.

Ook een punt van aandacht is (denk ik) de pot-meter van de Vergasser (Carburateur)
Tussen Blauw en zwart moet een vaste waarde zijn, tov die 2 en geel varieert de weerstand afh van gasgeven.


Is dit alles goed , fraai is het niet: zwart/geel doorknippen (LET OP !: Als de machine start krijg je hem niet meer uit alleen door de bougie eraf of inschakelen in de versnelling 4 en koppeling laten opkomen met rem ingedrukt)
 
Wat je kan proberen is om de bobine te testen of die werkt;
Neem de blauw witte los vd bobine ( connector losnemen.)
Doet een losse bougie in de bougiedop en zorg dat de bougie schroefdraad massa heeft.
Neem een batterij (begin met 3 Volt en telkens 3 Volt erbij) sluit de min aan op de massa en de plus op de blauw-witte ; op het moment dat je de plus vd batterij los haalt van die blauw/witte draad moet er een vonk zijn bij de bougie.

Ik start bij 3 Volt omdat ik helemaal geen gegevens heb wat jouw laadspanning is en wat er in de CDI gebeurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan