Gorider navigatie gebruikt teveel stroom

Ferrymaster

Die hard MF'er
30 mrt 2010
289
1
Groningen
Ik heb op mijn Kawasaki z650 uit 1978 een Gorider Biker Extensa SE aangesloten. Helaas trekt het laadsysteem het navigatie-apparaat niet. Na een tijd rijden althans, is de accu leeg. Dan kan ik twee dingen doen: navigatie uit of licht uit. In beide gevallen laad de accu dan weer bij. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn wijlen Peaklife. Het liefst rijdt ik natuurlijk met zowel licht als navigatie aan.

Ik heb niet veel verstand van elektronica, maar zou hier een oplossing voor zijn? Of is de dynamo van mijn oude beestje gewoon te zwak?
 
Wat ik lees is dat die navigatie 1500/4= 375 mili Ampère trekt.
Dat moet het laadsysteem makkelijk aan kunnen.
Zoals mijn voorganger al zei: Laadsysteem.
Maar hoe weet je dat je accu leeg is, tijdens het rijden?
 
Dank voor het meedenken midlifecrisis en PeterBoom.

Het vreemde is dat ik het probleem met de Peaklife ook had. Toen zat er nog een ander blok in met een andere dynamo. Dat blok is in de soep gelopen en toen heb ik deze erin gezet. Omdat hierin een andere dynamo in zit, zijn er ook een andere spanningsregelaar en gelijkrichter opgekomen.

De laadspanning is dik 14 volt bij 4000 rpm. Dat is volgens mij goed.

Ik weet dat de accu leeg is om dat de motor uitvalt bij het dicht doen van het gas. Vervolgens kan ik niet meer starten met de startmotor en alleen met de kickstarter. Bovendien moet ik dan licht en navigatie uitzetten.
 
Navi 1 -> probleem
Navi 2 -> probleem

Blok 1 met laadsysteem 1 -> probleem
Blok 2 met laadsysteem 2 -> probleem

Tel daarbij op dat een gps zoals PeterBoom zegt maar een minimale hoeveelheid stroom trekt.
Wat is er in de oude en de nieuwe situatie WEL gelijk? Als je de navi uitzet, blijft de accu dan wel goed geladen? waar zet je de navi uit? Wat zit er na dat punt, kan daar ergens stroomverlies optreden? Is die accu trouwens nog een beetje in orde of heeft die ipv ongeveer 12 Ah nog een capaciteit van 0,5 Ah over?
 
Ik heb hier een link waar een helder beeld wordt gegeven over accu en laadsysteem.
http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/deltapress/magnetisme/magn-hoofdstk4.pdf
en ik meen dat je al 14,4 Volt moet hebben bij 2000 toeren, maar kan me vergissen.

Wat te doen: Laat je accu doormeten met een belastbaarheids meter (zo'n dikke weerstand)
Een welwillende goede garage heeft er 1.
http://www.ldenhartog-toolstore.nl/acculaders-diversen/418-accutester.html
Zo ééntje dus.

Zoek iemand met een gelijkstroom ampère tang en vraag hem te meten :
- De stroom van / naar de accu
- De laadstroom (en kijk dan naar het tabelletje vd hierboven genoemde pdf.
- De stroom van de navigatie

Het kan namelijk zijn dat je regelaar (vrij modern) te weinig bekrachtigingsstroom levert voor de dynamo.

De stromen vd eerste 2 punten zijn voor veel universeel meters te groot en te lastig meten.
Je bakt dan het hele interieur van zo'n meter aan gord.
De stroom van je navi zou wel met wat geknutsel zelf kunnen meten.

Let op een stroom meter staat in serie met het apparaat
Vergeet niet na het meten de pluggen weer op de spanning aansluiting te zetten, ander bij spanningsmeten van je accu brand weer je meter.
 
Ik heb hier een link waar een helder beeld wordt gegeven over accu en laadsysteem.
http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/deltapress/magnetisme/magn-hoofdstk4.pdf
en ik meen dat je al 14,4 Volt moet hebben bij 2000 toeren, maar kan me vergissen.

Wat te doen: Laat je accu doormeten met een belastbaarheids meter (zo'n dikke weerstand)
Een welwillende goede garage heeft er 1.
http://www.ldenhartog-toolstore.nl/acculaders-diversen/418-accutester.html
Zo ééntje dus.

Zoek iemand met een gelijkstroom ampère tang en vraag hem te meten :
- De stroom van / naar de accu
- De laadstroom (en kijk dan naar het tabelletje vd hierboven genoemde pdf.
- De stroom van de navigatie

Het kan namelijk zijn dat je regelaar (vrij modern) te weinig bekrachtigingsstroom levert voor de dynamo.

De stromen vd eerste 2 punten zijn voor veel universeel meters te groot en te lastig meten.
Je bakt dan het hele interieur van zo'n meter aan gord.
De stroom van je navi zou wel met wat geknutsel zelf kunnen meten.

Let op een stroom meter staat in serie met het apparaat
Vergeet niet na het meten de pluggen weer op de spanning aansluiting te zetten, ander bij spanningsmeten van je accu brand weer je meter.
TS zijn motor heeft geen veldspoel die bekrachtigt moet worden.
Er zijn niet zoveel motoren die dat wel hebben.
 
ow, omdat ik dit schema vond:
full


Heeft er iemand wel een goede?
 
Inderdaad, Die link:
de eerste heeft permanente magneten als rotor (die bij deze machines aan de buitenkant zit) de stator wekt spanning en stroom op afhankelijk van het toerental.

die 2de is onduidelijk, goed te zien is dat de stator waar de spanning/stroom wordt opgewekt aan de buitenzijde zit. De rotor draait maar om een spoel (die stil staat?) waar de bekrachtiging stroom door heen gaat. Denk ik zo.

E=c x n x flux
E= opgewekte spanning
c= constante
flux = magnetische veld , bij een permanente magneet constant, bij een spoel kan je die regelen.
n= toerental
 
Dank voor de reacties!

Ik denk dat het inderdaad slim is om dit probleem aan een expert voor te leggen. Mijn vader heeft elektrotechniek gestudeerd, misschien kan hij me ook uitleggen wat jullie bedoelen. Van die PDF snap ik helaas niet veel, beter moeten opletten bij natuurkunde.

Achter de link van gassen naar kzrider zie ik herkenbare plaatjes.

In het eerste blok dat ik had met de Peaklife, was het situatie als op de eerste twee foto's. De koperen spoel zat aan de binnenkant van de metalen rotor. Dit was volgens mij een Z650 B2 blok (1978). Met dit schema dus: http://diagrams.kz650.info/wiring/images/KZ650-B2,C2.jpg.

Nu met de Gorider Extensa is het een B1 blok (1977). Die heeft de koperen spoel om de metalen rotor heen ziten, zoals op de laatste 2 foto's in het topic op KZrider waar gassen naar linkt. Dus daar hoort dit schema bij: http://diagrams.kz650.info/wiring/images/KZ650-B1.jpg

De accu die er nu in zit is 1,5 jaar oud. Als ik de navi uitzet, dat wil zeggen van de stroom afhaal, blijft het systeem wel geladen. Ik haal de navi van de stroom door de draad die tussen adapter en houder zitten van elkaar los te halen (zit een stekkertje tussen).

Ik kan tevens het licht uitzetten en de navi aanlaten, en dan blijft de accu ook op spanning. Dat was in de oude situatie met het b2 blok ook zo. Dus op het moment dat ik zowel navi als verlichting aan heb, raakt de accu langzaam maar zeker leeg.

In de oude situatie met het B2 blok heb ik de navi aangesloten gehad in de koplamp op de dradenbrei daarin (op dat kleine lampje voor stadslicht). Als ik het dimlicht uitdeed en navi aanliet, laadde de accu weer bij.

In de nieuwe situatie met het B1 blok zit de navi op de pluspool van de accu en op het frame. Zelfde verhaal: als ik het licht uit doe, kan ik met de navi aan rijden terwijl de accu ook bijlaadt.

Wat er gelijk is gebleven? De kabelboom en verlichting. Met het B1 blok zijn ook van die groene Dyna bobines en een elektronische ontsteking op de motor gekomen.
 
Inderdaad, Die link:
de eerste heeft permanente magneten als rotor (die bij deze machines aan de buitenkant zit) de stator wekt spanning en stroom op afhankelijk van het toerental.

die 2de is onduidelijk, goed te zien is dat de stator waar de spanning/stroom wordt opgewekt aan de buitenzijde zit. De rotor draait maar om een spoel (die stil staat?) waar de bekrachtiging stroom door heen gaat. Denk ik zo.

E=c x n x flux
E= opgewekte spanning
c= constante
flux = magnetische veld , bij een permanente magneet constant, bij een spoel kan je die regelen.
n= toerental
De uitgangsspanning word stabiel gehouden door de (gemiddelde) spanning op de veldspoel te varieeren.
De veldspoel zorgt er voor dat de rotor magnetisch word.
Meer magnetisch is meer vermogen.
Ik dacht dat de regeling op de veldspoel werkt met pulsbreedte modulatie.
 
Vreemd , dat sommige linken met mijn firefox weer niet willen. BUGS.

Je B2 Blok met dat schema (na handmatig bij kz info gevonden) is denk ik :
een 1 fase AC (Alternating Current= Wisselspanning)
met een
rectifier= gelijkrichter en
regulator =spanningsregelaar in 1.
Het regelen van gaat gewoon lomp, de overkill aan spanning wordt naar massa afgevoerd.

Je Blok B1 werkt op een heel ander systeem: 3 fase AC met aparte gelijkrichter en een aparte spanningsregelaar die de bekrachtiging regelt.

vdv correct me if I'm wrong maar pulsbreedte toendertijd?

Het is dan ook logische om bij het wisselen van het blok ook de bedrading aan te passen
Dus niet alleen regelaar en gelijkrichter !
Die stekkertjes hebben nooit op elkaar gepast.

Lastig spul:
Meer magnetisme is hogere spanning.
Meer koppel is meer Watts
 
pulsbreedtemodulatie word ook gebruikt in dimmers en die bestaan volgens mij al langer dan 50 jaar. Het is vrij simpele techniek.
Hoe kom je erbij dat het een fase is?
Ik zie alleen maar 3 fase dynamo's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vdv correct me if I'm wrong maar pulsbreedte toendertijd?
Ja :Y

Zolang de opgewekte spanning lager is dan de referentiewaarde wordt er spanning door de regelaar op de veldspoel gezet, dus is er een magnetisch veld en wordt er een spanning opgewekt.

Als de waarde van deze spanning hoger wordt dan de referentiewaarde wordt de spanning op de veldspoel nul gemaakt doordat de regelaar gaat blokkeren. Dit blokkeren gebeurt ergens op de stijgende flank van de opgewekte sinusvormige spanning. Er wordt dus maar een deel van de sinus doorgelaten naar de veldspoel. Afhankelijk van de belasting kan dit afschakelpunt iets verschuiven op de flank van de sinus.
 
pulsbreedtemodulatie word ook gebruikt in dimmers en die bestaan volgens mij al langer dan 50 jaar. Het is vrij simpele techniek.
Bij dimmers wordt het begin van de sinus niet doorgelaten totdat het ingestelde werkpunt bereikt wordt, dan gaat de triac geleiden en wordt de rest van de sinus doorgelaten naar de belasting.

Bij de spanningsregeling bij geregelde veldspoelen gebeurt precies het tegengestelde. Hier wordt het eerste deel van de sinus doorgelaten en na het instelpunt geblokkeerd.

Bij motoren met permanente magneten wordt ook het eerste deel van de sinus doorgelaten en na het instelpunt wordt de rest van de sinus kortgesloten naar massa. Dit is dus een soort affakkelen. Hier heeft het dus zin om zoveel mogelijk belastingen in te schakelen om de spanningsregelaar niet al te veel op te warmen.
 
Ja :Y

Zolang de opgewekte spanning lager is dan de referentiewaarde wordt er spanning door de regelaar op de veldspoel gezet, dus is er een magnetisch veld en wordt er een spanning opgewekt.

Als de waarde van deze spanning hoger wordt dan de referentiewaarde wordt de spanning op de veldspoel nul gemaakt doordat de regelaar gaat blokkeren. Dit blokkeren gebeurt ergens op de stijgende flank van de opgewekte sinusvormige spanning. Er wordt dus maar een deel van de sinus doorgelaten naar de veldspoel. Afhankelijk van de belasting kan dit afschakelpunt iets verschuiven op de flank van de sinus.
Werkt dat bij moderne dynamo's ook nog zo of hebben ze dan wel een blokgolf?
 
Zogauw een spanning opgewekt wordt door een ronddraaiende beweging krijgen we een sinusvormige spanning.

Doordat de sinus in de opgaande flank afgesneden wordt krijg je een soort misvormde zaagtandspanning als resultaat.
Dat begrijp ik.
Ik vraag me alleen af of het niet beter zou werken als ze de accuspanning aansluiten op een pwm die weer de veldspoel voed.
Het zal wel niet nodig zijn maar ik denk dat dat stabieler zou werken.
 
In dit schema staan volgens mij een paar letters op de verkeerde plaats.

linksboven: D+ moet zijn DF
linksboven: B+ moet zijn D+
rechtsonder: DF moet weg, moet zijn massa

Dit wel als de aanduidingen genormaliseerd zijn.
Ik ken die benamingen zo niet maar wat nu df is kan nooit aan de massa moeten want dan sluit je de transistor kort.
Is DF de veldspoel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan