soort van "spacer" tussen achtertandwiel zetten?

harryv8

MF'er
1 mrt 2015
141
0
Goedenavond heren,

Volgend weekend laat ik een nieuwe achterband om me velg heen zetten, een 150/60/17. Bij mijn oude band is de zijkant behoorlijk weggevroten door me ketting...ik wil dit niet bij mij nieuwe band dus denk een oplossing te hebben :+

Ik dacht eraan een soort van spacer te laten frezen en die tussen met velg naaf en tandwiel te zetten. Heb alleen ook zo me bedenkingen erbij gezien er maar 3mm vlees is (zie afbeelding). Ook raak ik het opstaande randje kwijt waar me tandwiel nu mooi om heen valt, maar aan de andere kant... hij word gecentreerd door 6 bouten dus is dat randje nou echt nodig? :+

Mocht 3mm inderdaad niet genoeg zijn zou ik dan misschien een soort van opvulling bij alleen de bout gaten kunnen doen, of gaat dan me tandwiel eraan gezien die niet overal contact maakt met de naaf, enkel bij de bout gaten?

Bedankt voor het mee denken alvast *D
full
 
Zoiets bedoel je?:

97uotv.jpg


uitvergroot op de motor ziet het er zo uit:

kagz74.jpg


Ik heb gewoon een oud tandwiel gebruikt en daar een dikke rand vanaf geslepen. Dit geeft mij ook een off-set van ongeveer 6mm. Ging in mijn geval niet zozeer om de band (160) en de keting die hebben ruimte genoeg, maar ik kwam niet uit met mijn de lijn van mn ketting en de remschijf. Mijn naaf is eigenlijk iets te smal voor deze motor. zijn nl Husqvarna wielen en zitten nu in een KTM zoals je ziet.
Ik vond het belangrijk dat de ketting goed in lijn ligt. :W

Oja ook deze velg zit uit het midden gespaakt tov de naaf, geld trouwens voor de meeste Supermotards. :]
 
De motor heeft standaard een 130 achterband.

Ik ga er een beetje vanuit dat je andere wielen hebt, tbv ombouw naar SM.

Ik zag ooit al eens KLX ombouwsetjes langskomen, met tandwielen en ketting. Geen idee meer welke site dat was.

Misschien ff een uurtje googlen? Lijkt me iig handig voor het vtw, mocht je achter zelf iets gaan maken.
 
Zoiets bedoel je?:

[afbeelding]

uitvergroot op de motor ziet het er zo uit:

[afbeelding]

Ik heb gewoon een oud tandwiel gebruikt en daar een dikke rand vanaf geslepen. Dit geeft mij ook een off-set van ongeveer 6mm. Ging in mijn geval niet zozeer om de band (160) en de keting die hebben ruimte genoeg, maar ik kwam niet uit met mijn de lijn van mn ketting en de remschijf. Mijn naaf is eigenlijk iets te smal voor deze motor. zijn nl Husqvarna wielen en zitten nu in een KTM zoals je ziet.
Ik vond het belangrijk dat de ketting goed in lijn ligt. :W

Oja ook deze velg zit uit het midden gespaakt tov de naaf, geld trouwens voor de meeste Supermotards. :]

Ja inderdaad zoiets zoek ik!

Ik geef de voorkeur aan een spacer of een offset kettingwiel tov me me velg uit het midden te spaken...gewoon vanwege het idee :+ .

Ff snel googlen gaf me wel een voor offset kettingwiel, nu achter nog ff vinden.
 
De motor heeft standaard een 130 achterband.

Ik ga er een beetje vanuit dat je andere wielen hebt, tbv ombouw naar SM.

Ik zag ooit al eens KLX ombouwsetjes langskomen, met tandwielen en ketting. Geen idee meer welke site dat was.

Misschien ff een uurtje googlen? Lijkt me iig handig voor het vtw, mocht je achter zelf iets gaan maken.

Ik heb er inderaad andere wielen op zitten, is omgebouwd naar sm. Weet niet wat de standaard velgen zijn maar deze zijn denk ik breder en is ook beide 17".

Ik ga nu ff een uurtje googlen en kijken of ik wat kan vinden :)
 
Een spacer draaien met een centreerrand voor je kettingwiel is nou niet echt rocketscience. Ik weet niet waar je je woont, maar ik kan dat wel maken. Hoe groot moet de off-set worden?
 
Die velg is bedoeld voor een 4,25 inch band en dat is 108mm.
Een 140 is veel te breed voor die velg.
Dat uitstekend randje mag gerust was af, zolang de ketting de wang maar niet raakt.
??????? het is volgens de gegevens een 4.25"velg. En dat vertaal jij in dat er een 4,25 band op mag...... |(
Zo werkt het echt niet.

Om maar een voorbeeld te geven
http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/s20.html
De band 150/60-17 zou volgens hun passen op een velg van 4 tot 4,5", bandbreedte 150 is dus prima voor deze velg.
 
Laatst bewerkt:
Naast het frame zit ik denk wel genoeg ruimte maar zal voor de zekerheid checken.

Lees ook hier en daar dat als je voor een offset kettingwiel gebruikt er zodanige krachten op de uitgaande as komen dat je er een extra lager bij moet zetten. Is er een bepaalde afstand vanaf wanneer het verstandig is dit te doen, en is dit ook wel nodig bij een motor met +/-55pk?
 
Ja inderdaad zoiets zoek ik!

Ik geef de voorkeur aan een spacer of een offset kettingwiel tov me me velg uit het midden te spaken...gewoon vanwege het idee :+ .

Ff snel googlen gaf me wel een voor offset kettingwiel, nu achter nog ff vinden.
Heb je ook een offset kettingwiel voor voor?
 
??????? het is volgens de gegevens een 4.25"velg. En dat vertaal jij in dat er een 4,25 band op mag...... |(
Zo werkt het echt niet.

Om maar een voorbeeld te geven
http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/s20.html
De band 150/60-17 zou volgens hun passen op een velg van 4 tot 4,5", bandbreedte 150 is dus prima voor deze velg.
Dat komt doordat ts zegt dat het een crosswiel is.
Ik heb nog nooit een 4.25 inch crossvelg gezien.
Op een 4.25 inch velg mag tot 160 op.
 
Edit:
Ik denk zomaar dat een voor offset tandwiel vinden meer problemen gaat geven dan achter :+
Heb op internet lopen zoeken maar kan zo 1,2,3 niet iets vinden...kan wel op maat laten maken. En dan krijg ik nog met dit te maken (van vvmracing.com) "Bij een offset van 12 mm of meer is het raadzaam om uitgaande as extra te ondersteunen."

Begin te twijfelen of het het wel allemaal waard is om aan te pakken...Vooral als ik lees dat bij een SM wel vaker de band tegen de ketting loopt.

Want zeg zelf...is dit nou echt veel:
full
 
Neu ik vind dit niet zo'n groot probleem, ik heb ze wel gezien waar de ketting zelfs tegen de velg aan liep, en er dus ook happen uit het aluminium vrat.
Ik weet niet hoeveel ruimte jij nog hebt tussen de band en de brug, aan de schijfkant. Maar als je daar ruimte hebt, lekker het wiel iets uit het midden spaken zoals mensen hier al eerder aangaven. Is echt de simpelste oplossing.
 
Neu ik vind dit niet zo'n groot probleem, ik heb ze wel gezien waar de ketting zelfs tegen de velg aan liep, en er dus ook happen uit het aluminium vrat.
Ik weet niet hoeveel ruimte jij nog hebt tussen de band en de brug, aan de schijfkant. Maar als je daar ruimte hebt, lekker het wiel iets uit het midden spaken zoals mensen hier al eerder aangaven. Is echt de simpelste oplossing.
:^
 
Neu ik vind dit niet zo'n groot probleem, ik heb ze wel gezien waar de ketting zelfs tegen de velg aan liep, en er dus ook happen uit het aluminium vrat.
Ik weet niet hoeveel ruimte jij nog hebt tussen de band en de brug, aan de schijfkant. Maar als je daar ruimte hebt, lekker het wiel iets uit het midden spaken zoals mensen hier al eerder aangaven. Is echt de simpelste oplossing.

:^ En als de spaken niet te vast zitten vrij simpel zelf te doen.
 
Neu ik vind dit niet zo'n groot probleem, ik heb ze wel gezien waar de ketting zelfs tegen de velg aan liep, en er dus ook happen uit het aluminium vrat.
Ik weet niet hoeveel ruimte jij nog hebt tussen de band en de brug, aan de schijfkant. Maar als je daar ruimte hebt, lekker het wiel iets uit het midden spaken zoals mensen hier al eerder aangaven. Is echt de simpelste oplossing.

Ga dit inderdaad doen, de andere oplossing brengt een hoop gedoe met zich mee.
 
Heb er net toch weer ff naar gekeken, was nu thuis en bij me motor dus dat werkt allemaal ff makkelijker :+

Conclusie, het gaat niet lukken. Tussen frame en ketting zit maar 8mm en van me band is zo'n 5mm af. Opzich is het voor kettingwiel en achter kettingwiel geen probleem, heb een offset kettingwiel gevonden bij pbi-sprockets en kan voor achter een spacer laten maken. Het is alleen zo dat in op de achterbrug aan de onderkant ook een kettinggeleider heb zitten en die kan ik maar op 1 manier verplaatsen en dat is door hem aan de buitenkant van een beugeltje te bouten ipv aan de binnenkant zoals die nu zit, ook dan moet er nog wat verzaagd worden...maar dit geeft mij 8mm naar buiten toe en dat betekent dat me ketting tegen me frame aan komt.

Laat er nu weer de zelfde band opzetten en moet er maar vrede mee hebben dat die niet helemaal vrij loopt, ook al is het niet heel veel.

Ieder geval, iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Heb er net toch weer ff naar gekeken, was nu thuis en bij me motor dus dat werkt allemaal ff makkelijker :+

Conclusie, het gaat niet lukken. Tussen frame en ketting zit maar 8mm en van me band is zo'n 5mm af. Opzich is het voor kettingwiel en achter kettingwiel geen probleem, heb een offset kettingwiel gevonden bij pbi-sprockets en kan voor achter een spacer laten maken. Het is alleen zo dat in op de achterbrug aan de onderkant ook een kettinggeleider heb zitten en die kan ik maar op 1 manier verplaatsen en dat is door hem aan de buitenkant van een beugeltje te bouten ipv aan de binnenkant zoals die nu zit, ook dan moet er nog wat verzaagd worden...maar dit geeft mij 8mm naar buiten toe en dat betekent dat me ketting tegen me frame aan komt.

Laat er nu weer de zelfde band opzetten en moet er maar vrede mee hebben dat die niet helemaal vrij loopt, ook al is het niet heel veel.

Ieder geval, iedereen bedankt voor het meedenken!
Gelukkig is er ook geen enkele keer de suggestie gedaan om de velg een klein stukje uit het midden te spaken |( |(
 
Stukje uit me frame slijpen zie ik niet zo zitten, is ook een buizen frame dusja.

@magnamaniac: uit het midden spaken doe ik wel, heb de spaken met kruipolie ingespoten...stond indd niet in me post.
 
Terug
Bovenaan Onderaan