soort van "spacer" tussen achtertandwiel zetten?

harryv8

MF'er
1 mrt 2015
141
0
Goedenavond heren,

Volgend weekend laat ik een nieuwe achterband om me velg heen zetten, een 150/60/17. Bij mijn oude band is de zijkant behoorlijk weggevroten door me ketting...ik wil dit niet bij mij nieuwe band dus denk een oplossing te hebben :+

Ik dacht eraan een soort van spacer te laten frezen en die tussen met velg naaf en tandwiel te zetten. Heb alleen ook zo me bedenkingen erbij gezien er maar 3mm vlees is (zie afbeelding). Ook raak ik het opstaande randje kwijt waar me tandwiel nu mooi om heen valt, maar aan de andere kant... hij word gecentreerd door 6 bouten dus is dat randje nou echt nodig? :+

Mocht 3mm inderdaad niet genoeg zijn zou ik dan misschien een soort van opvulling bij alleen de bout gaten kunnen doen, of gaat dan me tandwiel eraan gezien die niet overal contact maakt met de naaf, enkel bij de bout gaten?

Bedankt voor het mee denken alvast *D
full
 
Dat is geen oplossing, probleem is een te brede achterband of een versleten ketting.
Als je het achter tandwiel naar buiten gaat verplaatsen liggen je tandwielen niet meer netjes op 1 lijn en zal dus je ketting een stuk sneller gaan slijten.
 
hij word gecentreerd door 6 bouten dus is dat randje nou echt nodig?

Als het kettingwiel door de bouten gecentreerd wordt dan hadden ze die centreerrand wel achterwege gelaten denk ik.

Ergo: Dat kettingwiel wordt dus niet door je bouten gecentreerd.

En dus zal het kettingwiel radiaal gaan slingeren als je de centreerrand niet meer gebruikt. Of dat nou zo fijn rijd waag ik te betwijfelen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de velg iets uit het midden wil hebben zou ik dat doen met de spaken.
Links een slag losser en rechts een slag strakker.
Een te brede band voor de velg is een no go.
 
Aan alle opa's ;) :o Origineel is het een crossmotor geweest...en de originele achterbrug zit er in, en zoals we allemaal wel weten zijn crossbanden over het algemeen niet zo breed vandaar dat de band al snel geraakt word wanneer je er een wegband omheen legt en ietsje breder gaat.
 
Laatst bewerkt:
Als je de velg iets uit het midden wil hebben zou ik dat doen met de spaken.
Links een slag losser en rechts een slag strakker.
Een te brede band voor de velg is een no go.

Als ik links een slag losser geef, zeg een halve slag. En rechts een slag strakker, ook een halve slag hoeveel levert dit met op?
 
Als ik links een slag losser geef, zeg een halve slag. En rechts een slag strakker, ook een halve slag hoeveel levert dit met op?
Ik denk dat een halve slag 1 a 2 mm verschuiving geeft.
Mocht dat niet genoeg zijn kan je het nog een keer doen.
Spuit eerst je nippels in met kruipolie zodat je ze kan draaien zonder de spaken te breken.
Als de velg bedoeld is voor een 120 band zal een 140 band meer nadelen opleveren dan alleen het raken van de ketting.
Hoe breed is je velg?
 
denk dat er zo'n 3 a 4 mm van me band af is, het is net dat van soort schuine overhangende randje.

Op me velg staat het volgende, geen idee hoe breed dat is: 17"-4,25-36-TR-296-E-DOT-Spain.
Met de schuifmaat kom ik op 128mm :+
 
denk dat er zo'n 3 a 4 mm van me band af is, het is net dat van soort schuine overhangende randje.

Op me velg staat het volgende, geen idee hoe breed dat is: 17"-4,25-36-TR-296-E-DOT-Spain.
Met de schuifmaat kom ik op 128mm :+
Die velg is bedoeld voor een 4,25 inch band en dat is 108mm.
Een 140 is veel te breed voor die velg.
Dat uitstekend randje mag gerust was af, zolang de ketting de wang maar niet raakt.
 
Kan wel zijn maar ik vind het niet erg vertrouwenwekkend als bij een motor het achterwiel uit het midden staat voor de rest van de technische oplossingen die de bouwer gemaakt zal hebben , bedoel dus prutswerk

Oplossing een tandwiel met offset
Ik denk dat je er bij veel motoren van zal schrikken als je gaat meten hoever de wielen uit lijn staan voordat er iets aan verandert is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan