Magna V30: raadsels

tohema

Rookie
17 jul 2015
9
0
1738
Mijn oude V30 stelt me voor raadsels:
De 'ignition' zekering sprong steeds. Deze vervangen door een zware 12v halogeenlamp zodat ik niet steeds zekeringen blijf wisselen bij testen.
Situatie:
Accu perfect; startrelais OK, brandstofpomp loopt, Massa-verbinding nabij achterste bobine is OK.
Geconstateerd:
Bobines OK: 2,8 tot 3,0 Ohm en 26kOhm (met kabels eraan); 14kOhm zonder kabels.
Pick-up's OK beide 368 Ohm en leveren circa 100milliVolt wanneer de startmotor draait.
Nu vonken alleen de beide 'achterste' bougies, de voorste 2 doen niets. Het omwisselen van de bobines verandert hier niets aan: de voorste vonken niet en de achterste wel. Dus heb ik de draden vav de CDI naar de voorste bobine met een kabeltje ge-by-passed. Helpt niets.
Ook de CDI's gewisseld, probleem lijkt bij de voorste bobine te zitten.
Toch heeft de motor afgelopen weekend even gedraaid (op 4 cilinders), de volgende dag sprong de zekering en was ik weer terug bij af....
Nu ik dit zo allemaal opschrijf lijkt het me ook nog mogelijk dat de bougie(s) vóór gewoon rot zijn. Of kan het contactslot ook rot zijn en voor 'sluiting' zorgen, af en toe?
Dat ga ik vanavond eerst eens testen....
 
Als je dingen hebt uitgesloten, en het is telkens bij het voorste set bougies/bobine (ook bij uitwisselen), dan zou ik daar naar zoeken.

Springt de zekering ook als de voorste bobine niet aangesloten is?
 
Zekering springt alleen als beide bobines aangesloten zijn.
Eén van beide aan gesloten leidt niet tot een kapotte zekering.
En het is niet een kwestie van 'net-wel/net-niet' want een 15 Amp springt ook, dus een vette sluiting lijkt wel.
 
Hallo Boevie,
Ik ben ook al weer een heel stuk verder dan vorige week.
Zoals gezegd weet ik na vanavond weer meer hoop ik.
Bewaar dat denken nog maar even voor later :)
 
Err was een half jaar geleden ook iemand met een vf750 1992 in het subforum: wie rijd er allemaal een honda magna.

Hij had hetzelfe probleem. Constant de ignitionzekering eruit liggen. Eend maand lang is hij aan het doormeten en kijken geweest.
Ten einde raad de motor naar www.fd-motoren.nl gebracht.
Zou uiteindelijk een lange zoektocht en te duur worden en heeft de motor daar ingeruild.

Je zou fred kunnen vragen of hij het euvel gevonden heeft. (Dan zal hij wel zeggen, breng hem maar langs oid)

Edit: het was trouwens begonnen met een ontploffende koplamp, onderweg. Spanningsregelaar bleek kaduuk. Maar schijnbaar heeft hij later met het doormeten van het systeem ook een vette kortsluiting gemaakt. Tenminste, dat dacht hijzelf.
 
Laatst bewerkt:
De ene CDI stuurt ook de toerenteller aan, de andere de brandstofpomp. Ik vergeet telkens welke welke doet, dus dat wellicht ff zelf uitzoeken. Maar overbrug voor de gein deze 2 onderdelen eens. wellicht zit hier sluiting in. (of koppel ze gewoon af, met een leidinkje rechtstreeks vanaf de tank naar de carbs blijft ie ook wel ff lopen). En anders wordt het denk ik toch je kabelboom napluizen op sluiting/breuk........
 
Uit je tekst trek ik een conclusie (is die goed)

A: EN het wisselen van de BOBINES : Geen Effect
B: EN het wisselen van CDI: Geen Effect
C: EN het wisselen vd Voorste CDI bedrading: Geen Effect.

Ligt het dus niet aan deze 3 variabelen.
Hoe kom je tot de conclusie bij het wisselen van de CDI dat het de voorste bobines zijn terwijl uitwisselen geen effect heeft bij A:

Welk jaartal en Inhoud heeft je motor en misschien een wire diagram erbij?
Die 2 variabelen toerenteller en brandstof pomp?
 
Beste mensen,
Hartelijk dank voor alle support.
Mijn V30 doet het weer; er was sprake van een draabreuk of een ander bedradingsprobleem in de kabelboom tussen de rode connector van een CDI en de voorste bobine.
Nadat ik de zwart/wiite draden 'buitenom' heb doorverbonden loopt alles weer zoals het hoort.

nogmaals bedankt voor alle hulp
 
Beste mensen,
Ik dacht dat ik er was, maar toch nog problemen.
De sluiting was weliswaar gevonden en verholpen, de motor liep weer, helaas duurde dat maar even, precies zolang tot de vlotterkamers leeg waren.
Weer zoeken dus, ik leer de V30 zo wel kennen.... Nooit gedacht dat ik haar zover uit elkaar durfde halen.... De brandstofpomp gaf geen sap; deze bleek 'vast' te zitten; uitgebouwd, getest, veel vonkwerk tussen de contactjes, schuurpapiertje erdoor, contactspray er op en warempel, hij leek het weer te doen.
Alles weer ingebouwd, maar helaas. De pomp kreeg geen spanning. Deze spanning blijkt via een elektronisch relais te komen, deze gaf niets door. Het bleek dat de draad die ik had vervangen van de CDI naar de bobine ook een aftakking heeft naar dit relais. OK, deze verbinding ook gemaakt en ja hoor, hij deed het.
Maar we zijn er nog niet; nu komt het:
Het lijkt erop dat het pomprelais een spanning geeft die fluctueert: ik meet keurig 'volle'bak maar even later is het maar 8 of 9 Volt.
Kan iemand mij zeggen of dit zo hoort? Volgens mij doet de pomp het alleen goed op een volle 12 Volt, nietwaar? Een wordt de brandstoftoevoer verder geregeld door een mechanisme in de vlotters/carburateurs.
Een andere vraag is: wat is de reden/functie van de spanningsregelaar in dit verhaal? Er komt een draad uit de spanningsregelaar die naar dit relais gaat; wat doet die?

Wie weet raad?
 
IS het geen pomp met meerdere snelheden. Ik weet dat er brandstofpompen zijn die bij een bepaalde debietvraag op halve snelheid draaien, vaak een combinatie met een drukschakelaar en simpele debietmeting of aangestuurd vanuit de ECU.
 
Hallo Janbros,
Mijn pomp doet het wel, maar ik weet niet of de pomp een 'aan/uit' signaal uit het relais krijgt.
Wanneer ik meet, gaat de spanning op en neer tussen 12 en 7 Volt....
 
ik bedoelde enkel dat Benno het heeft over een pomp die draait en dus voorzien is van een motor. jij hebt een pomp die niet draait maar heen en weer gaat .

en neen, op jouw oude motor zal niets voorzien zijn dat de spanning regelt/naar beneden haalt. op modern spul (oa bij ons op heftrucks) zit wel zoiets als pulse-width-modulation : eerst de normale spanning (zou in jouw geval 12V zijn) om bv een relais aan te trekken, waarna er overgeschakeld wordt op een pulserende 12V spanning (geen wisslespanning ! ), gewoon heel snel 12V-0V-12V-0V... waardoor de gemiddelde spanning op het relais dan bv 9V is omdat er minder spanning nodig is om het relais aangetrokken te houden.

die 8V die je meet, is dat als de pomp werkt of als ze in rust is (en dus je carbu's gewoon vol zijn) ?
 
Inmiddels op Internet gezien dat het Fuel Cut Off Relay wat elektronica bevat (transistor en een thyristor).
Vanavond maar eens meten aan dat ding.
Blijft nog de vraag wat die ene draad vanuit de spanningsregelaar voor dienst doet.... Er zitten 2 groene (MIN) en 2 Rood/Witte (PLUS12V) en dus die zwarte draad.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan