zxr400 nokkenas ketting vervangen

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag, een vraagje over het vervangen van de nokkenas ketting. Nu zijn wij een zxr400 van 1993 aan het opfrissen. De vorige eigenaar heeft er lekker aan lopen kloten en ons Duitse werkplaatshandboek laat ons in sommige gevallen een beetje in de steek qua info.

We hebben de kop en cilinderrij eraf gehad ivm lekkage, even over de vlakbank geweest om op te schonen en overal nieuwe sealtjes en pakkingen op en aan. We denken dat de vorige eigenaar de koppakking opnieuw heeft gebruikt want we komen overal vloeibare pakking tegen.

Nu hebben we ook een nieuwe nokkenas ketting gekocht origineel kawa, het punt is alleen dat om die te vervangen je bij de pickup coil dat plaatje eraf moet halen die het tijdstip van ontsteken aangeeft. Deze zit vast met een grote moer met in het midden een inbusbout.
Nu is die moer aan kaf gedraaid door de vorige eigenaar.
Hoe haal je dat plaatje eraf?. Mij lijkt het dat je die moer moet losdraaien en dat die inbus het kettingtandwiel op de krukas vasthoud. Klopt dat?. En is dat gewoon schroefdraad of moet het met de klok mee losgedraaid worden?.
Vraag dit even omdat die moer zo rot is dat ik het waarschijnlijk in 1 keer goed moet doen want anders is hij echt rond...

Daarnaast zitten we met de grote kopbouten. Origineel zitten er 8 langen in volgens het boek en 2 korte. Bij dit blok zitten er 7 lange in en 3 korte....
We hebben dus in lange bout tekort die we zouden moeten bestellen.
Punt is dat er zoveel aan is gekloot dat het me niets zou verbazen als er gewoon een samengeraapt zooitje in zou zitten.
Wie weet de lengtes van die bouten?.

Alsvast bedankt!

Mvg Jelle
 
Dat plaatje is echt gewoon een plaatje, niets meer. Met de moer achter dat plaatje kun je de krukas ronddraaien. Je kunt de oude ketting breken, de nieuwe ketting er aan vast maken en hem door het blok trekken, klinken en de boel weer op tijd zetten. Rest van de vragen durf ik niet met zekerheid te zeggen maar er is vast iemand hier die het weet.
 
Het plaatje moet er sowieso af voor het weer op tijd zetten :) Gesloten ketting heb ik geen ervaring mee maar ik denk dat dat het klusje wel een stuk moeilijker gaat maken. Succes :+
 
de grote moer is geen moer, maar 1 geheel met het plaatje.
als je de inbus bout losdraait, dan gaat het plaat eraf.

de lengte van de bouten zijn 139mm 2 stuks.
de andere 8 bouten zijn 133mm.

overigens is deze info vrij makkelijk te vinden, bv bij cmsnl.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel bananeman!. Was er ondertussen wel achter dat de lengte van de bouten precies vekeerd om in het boek staat.......
Nu eens kijken hoe we die inbus gaan loskrijgen, ding zit echt belachelijk vast :( .

En ik ga eens op csml kijken!.
 
misschien zit de ketting wel aan de zijkant van het blok,
net zoals bv de fireblade sc28.

Ja misschien dat het dan wel mee valt maar daar houdt mijn ervaring op. Hier op MF kun je dan beter niets zeggen want als je 1 motor bent vergeten waar het anders is is er wel 1 gefrustreerde die helemaal los gaat op het feit dat je 1 detail verkeerd hebt :+
 
We gaan vanavond die inbus los te krijgen met een inbus terwijl we die moer tegenhouden met een ringsleutel, moet gaan lukken lijkt mij.
En heren, als een ts een vraag steld is het altijd zijn eigen verantwoording wat hij doet met de antwoorden. Als iedereen mekaar hier nu eens in zijn waarde laat zou het een stuk prettiger zijn😉.

Natuurlijk hoopte ik ook op een kenner die zo'n blok met zijn ogen dicht kan reviseren maar je kan niet alles hebben.

Gr Jelle
 
Nou heren, het is gelukt om het plaatje aan de zijkant eraf te halen en de nieuwe ketting ligt er ook op. Nokkenassen liggen er ook in.
Volgende spannende puntje is om dat plaatje goed af te stellen voor de ontsteking.
Op het tandwiel van de krukas zit een pennetje die in dat plaatje valt dus dat is niet zo'n punt. Alleen zit daar behoorlijk wat speling op waardoor ik hem alsnog vrij ben om hem over de graad of 5 te verdraaien en kan me voorstellen dat die daar behoorlijk beroerd op kan gaan lopen.
Ik kan hem wel precies in het midden zetten maar of dat goed is :? .

Gr Jelle
 
Terug
Bovenaan Onderaan