trekhaak voor motorfiets: moet die gekeurd worden, of niet?

MarauderForce

Die hard MF'er
7 mei 2007
305
0
Schijndel
Hallo mede motor mannen en vrouwen...

Ik denk ik stel hem even hier, ik dacht dat ik het al wist maar nu begin ik door een opmerking van een bekende toch wat te twijfelen.

Ik hé een trekhaak gebouwd voor mijn motor, samen met een goede bekende die werkt als technisch werkplaats medewerker voor werktuigbouwkunde op een technische universiteit. Dat is echt een vakman die zijn werk meer dan verstaat. Bevestigd met 4 M8 bouten tussen subframe en passagiers steunen. Tevens 2 5 mm stalen platen met M8 bouten die op het uiterste punt van het subframe en op de koker vlak voor de kogelplaat vastzitten om de neerwaartse krachten extra op te vangen. Maatje hield de motor vast, endat ding geeft nog geen sjoege als ik er met mijn bijna 100 kilo bovenop ga staan en met echt lomp geweld op en neer spring.

Nu had ik van een maatje de opmerking gekregen dat een trekhaak van een motorfiets goedgekeurd moet zijn, gemaakt door een erkend bedrijf en voorzien van goedkeuringsplaatje. Echter heb ik hier op de website van de RDW eigenlijk niks over gevonden. Zijn hier mensen die werken voor de RDW, of verzekeringsmaatschappij, die hier ervaring mee, of kennis hierover hebben?
 
Hallo mede motor mannen en vrouwen...

Ik denk ik stel hem even hier, ik dacht dat ik het al wist maar nu begin ik door een opmerking van een bekende toch wat te twijfelen.

Ik hé een trekhaak gebouwd voor mijn motor, samen met een goede bekende die werkt als technisch werkplaats medewerker voor werktuigbouwkunde op een technische universiteit. Dat is echt een vakman die zijn werk meer dan verstaat. Bevestigd met 4 M8 bouten tussen subframe en passagiers steunen. Tevens 2 5 mm stalen platen met M8 bouten die op het uiterste punt van het subframe en op de koker vlak voor de kogelplaat vastzitten om de neerwaartse krachten extra op te vangen. Maatje hield de motor vast, endat ding geeft nog geen sjoege als ik er met mijn bijna 100 kilo bovenop ga staan en met echt lomp geweld op en neer spring.

Nu had ik van een maatje de opmerking gekregen dat een trekhaak van een motorfiets goedgekeurd moet zijn, gemaakt door een erkend bedrijf en voorzien van goedkeuringsplaatje. Echter heb ik hier op de website van de RDW eigenlijk niks over gevonden. Zijn hier mensen die werken voor de RDW, of verzekeringsmaatschappij, die hier ervaring mee, of kennis hierover hebben?

Heel verhaal maar de bevestiging van de haak is niet zo heel boeiend. Beetje laswerk en het zit prima. Veel interessanter is de hoogte van de trekhaak, en de kogeldruk.
 
Ik kwam nog wel http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf (dit) tegen mbt de RDW eisen aan de motor en de aanhanger.
Dit vond ik nog over aanhangers bij tourmaster.nl (Schuring) vwb de verkeersregels.
Maar dus niets gevonden over keuren van de trekhaak op de motor.
En dan nog dit: het is ernstig aan te bevelen om de trekhaak stekker via relais aan te sturen want de remlichtschakelaars -lichtschakelaars kunnen het extra vermogen van de aanhangwagen verlichting niet aan en verbranden

Veel interessanter is de hoogte van de trekhaak, en de kogeldruk.

Yep. Bij voorkeur dus laag = ter hoogte van de achteras. Des te hoger de kogel van de trekhaak des harder de duw- en trekkrachten op de achterkant van de motor in de bochten.
 
Laatst bewerkt:
Bj mij zit hij wel wat hoger. Zit onder de kentekenplaat, om en nabij de 60 cm hoogte. Had hier ook de oude trekhaak op mijn FZR 1000, maar nooit geen moeite mee gehad met de aanhanger dat hij zou duwen of trekken in de bochten
..
 
@ sammie: ben ik ook nog van plan, maar ik dacht ik vraag het ook hier is. Zit misschien iemand tussen die mij dat alvast weet te vertellen, of die daar ervaring mee heeft... en nooit verkeerd om er wat meer kennis van te hebben voor ik bel...

@beekberger: die had ik inderdaad ook gevonden, die gegevens. Vwb die info van de rdw: ik kan er wel in lezen dat er een typeplaatje op moet zitten, maar er staat een toelatingsdatum op van 1999... Dus betekent dat dan dat dat alleen voor voertuigen geldt na die datum?

De druk op d kogel weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het totaal aan aanhanger gewicht is an nooit meer dan zo'n 125 kilo. Aanhangertje is vrij licht, til ik achter in mijn eentje van de grond als ie aangekoppeld is. Met 2 man loop je er zo mee weg. Ik gok op 65 kilo voor de gehele aanhanger. Zal hem eens een keer laten wegen trouwens
 
De druk op d kogel weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het totaal aan aanhanger gewicht is an nooit meer dan zo'n 125 kilo. Aanhangertje is vrij licht, til ik achter in mijn eentje van de grond als ie aangekoppeld is. Met 2 man loop je er zo mee weg. Ik gok op 65 kilo voor de gehele aanhanger. Zal hem eens een keer laten wegen trouwens

Dat begrijp ik, maar je wil statisch eigenlijk zo min mogelijk kogeldruk hebben. Je hebt maar een wiel voor, en als je 50 kilo op je haak hebt drukken kan je er geld op inzitten dat bij de eerste de beste bocht je voorwiel weg is door gebrek aan grip omdat er geen gewicht op staat. Kracht x arm.
 
Zal wel is bij zo'n caravanboer aankloppen als m'n aanhanger geladen is. Dat kunnen ze daar wel meten gok ik, niet?

Had er met mijn oude fzr in ieder geval weinig last van, dat hij voor grip tekort kwam als hij aangekoppeld was.
 
Zal wel is bij zo'n caravanboer aankloppen als m'n aanhanger geladen is. Dat kunnen ze daar wel meten gok ik, niet?

Had er met mijn oude fzr in ieder geval weinig last van, dat hij voor grip tekort kwam als hij aangekoppeld was.
Als het gewicht van de aanhanger niet te hoog is, en de trekbol staat niet te hoog valt dat idd allemaal goed mee.
Natuurlijk verandert het rijgedrag van de motor zodra er een aanhanger achterhangt, maar je gaat ook niet het circuit op met de aanhanger (al zou dat nog is een leuke race zijn, motoren met aanhangers :P ).
Normaal mag het totaal gewicht van de aanhanger incl lading niet meer dan de helft van het rijklaar gewicht van de trekkende motor zijn, dus ook dat valt mee. Maar dat heb je misschien al vernomen vanuit het "aanhanger achter je motor topic", waar ook lengte en hoogte in voorkomt, en hoe 99% van de motorrijders met aanhangers daar zijn laars aan lapt :+
 
Als je je ook maar een beetje aan de regels houdt is het gewicht en de kogeldruk van je aanhanger prima te wegen met een personenweegschaal.
Qua gewicht wel ... maar 't is zo moeilijk om dat aanhangertje op de weegschaal te balanceren he :P

Mijn motor rijklaar, 245kg, dus aanhanger incl lading mag 122,5kg wegen. Mijn weegschaal gaat tot 160kg, dus het kan, alleen, ik krijg nooit een aanhangertje van pakweg 120kg op mijn weegschaal :P

En achter een Goldwing mag je dan weer (bijna) 200kg hangen. Dus teveel voor een gemiddelde personenweegschaal.
Wegen die Goldwings rijklaar niet net geen 400kg?
 
Zet de weegschaal onder 1 wiel, dan onder het andere wiel en dan onder de koppeling. Beetje optellen kan iedereen. Tuurlijk is dat niet op de gram nauwkeurig maar je krijgt er een goede indicatie mee.

..Klinkt misschien gek, maar als je je dit afvraagt, wat vind je dan van het idee om de rdw te bellen?

De laatste keer dat ik het RDW belde kreeg ik een raar antwoord en heb ik daarna nog 2x gebeld met als resultaat 3 verschillende antwoorden. Ik schat de kans op een bruikbaar antwoord hoger in op MF :P
 
Laatst bewerkt:
Totaal gewicht van de aanhanger zal te maken hebben met de remcapaciteit van het trekkende voertuig.

De kogeldruk bepaalt de rijeigenschappen van de combinatie en die is eigenlijk het belangrijkste en is goed te meten met een personenweegschaal.

Truc uit de caravanhistorie van mijn ouders. Caravan (aanhanger) zo horizontaal mogelijk houden en met een houten balkje onder de kop van de dissel op de weegschal zetten. Bij auto's werd tot 25 kg kogeldruk geadviseerd, voor een kleine aanhanger achter een motorfiets zal zo'n 5 tot 10 kilo acceptabel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet zeuren Jaap, maar de kogeldruk van een (beladen) aanhanger/caravan hoort toch echt zo ongeveer het dubbele te zijn 50-60 kg


Kogeldruk is voertuig afhankelijk. Vaak 50 en bij iets grotere auto's 75 kg max. Ik mag zelf 112 kg op de kogel hebben. Caravan zet ik op 100 en dan is de boel perfect stabiel. Bij een motor zou ik uitgaan van 15 tot 20 kilo. Geen druk op de kogel is ook niet goed voor de stabiliteit.
 
Idd, je moet iets druk op de kogel hebben maar het is allemaal nogal afhankelijk van de hoogte van de kogel. En die druk verandert compleet met de verkeerde belading! Denk dat dat nog het belangrijkste van het hele rijden met zo'n ahw achter je motor is. Je hebt speciale kogeldruk wegers, maak daar ook gebruik van en elke keer als je de zooi ompakt.

Kijk maar naar de sleurhutten, 9 van de 10 die in de puin liggen komt door de gewichtsverdeling die niet goed is en de auto onbestuurbaar word.
 
Heb er de zoekmachine nog is goed op geraadpleegd, en ook maar is contact opgenomen met een bedrijf hier in de regio wat trekhaak en voor motoren fabriceert. En zoals ik al had gehoopt, er in is Nederland idd géén keuring verplicht voor trekhaak en van motoren. Dus dat scheelt weer.

Vwb de kogelhoogte; moet het nog ff nameten, maar ik geloof dat de kogel op ongeveer 60 cm hoogte hangt. Dus ongeveer 2x hoger als bij een gemiddelde auto trekhaak. Moet de stekker nog aansluiten voor ik echt ff kan rijden met aanhanger, maar ik verwacht er toch echt geen problemen mee. Heb er met de FZR ook geen moeite mee gehad, en daar hing hij zelfs nog een paar cm hoger als nu.

20150730_214748.jpg

~
 
oef, en toch zou ik zo'n ding niet aan een solo willen hebben, zeker niet met die kar. Heb wel eens een kar achter een zijspan hangen en die merk je bij remmen toch echt wel goed hangen. Hoe hoger die kogel zit hoe groter volgens mij het effect op je wegligging. als de kar stuitert moet je dit toch in de motor terugvoelen zou ik zeggen.

Verder lijkt me een gewone trekhaakkogel achter een solo niet echt lekker in de bochten. Ik ken van vroeger wel de eenwielige aanhangers achter de motor. Die waren met een soort cardan/ kruiskoppeling aan de motor gehangen.
 
Heb zelf in '82 een trekhaak aan Goldwing LTD '76 gemaakt. Squire aanhanger stond nagenoeg waterpas onbelast. Vering motor tandje zwaarder zetten als je met aanhanger gaat rijden. Door aerodynamische vorm van de Squire drukte deze met hogere snelheden zich vaster op de weg. Hoe je je aanhanger belaadt is belangrijk. Heb proeven gedaan met wat stoeptegels op alle mogelijke plaatsen in aanhanger en toen de snelweg op. Maximaal heb ik 160 km/h gereden om te zien wat er gebeurde, maar bleef strak op de weg. Enige nadeel was de vering van de aanhanger, dit was een torsievering, dus onbelast stuiterde deze wel. Met aanhanger en belading wel goed anticiperen vanwege langere remweg. Verlichting was ook minder,doordat ik de kabels via achterlicht doorgetrokken had. Relais kon het net aan. Misschien was een zwaardere accu de oplossing? Toch 5 jaar plezier van gehad en half Europa doorkruist. Nu hangt ie achter een oldtimer auto van een kennis.
 
oef, en toch zou ik zo'n ding niet aan een solo willen hebben, zeker niet met die kar. Heb wel eens een kar achter een zijspan hangen en die merk je bij remmen toch echt wel goed hangen. Hoe hoger die kogel zit hoe groter volgens mij het effect op je wegligging. als de kar stuitert moet je dit toch in de motor terugvoelen zou ik zeggen.

Verder lijkt me een gewone trekhaakkogel achter een solo niet echt lekker in de bochten. Ik ken van vroeger wel de eenwielige aanhangers achter de motor. Die waren met een soort cardan/ kruiskoppeling aan de motor gehangen.

Hallo Benno123, mee eens, een gewone kogelkoppeling zoals voor een auto is voor een 2wielige aanhanger en een solomotor niet geschikt.
Een motor heeft ten opzichte van een auto een grotere hoekverdraaiing, daardoor kan je ten val gebracht worden als je met je motor een scherpere bocht neemt en niet verder kan. Net zoiets als je achterpassagier in de bocht verkeerd leunt.

Ik zou ook de koppeling ter hoogte van de achteras plaatsen. Als er stevig geremd moet worden en het aangrijpingspunt zit bijv. ter plaatse van het zadel wordt de achterkant opgewipt, zeker als die wat beladen is, net zoals bij een stoppie waarbij het achterwiel van de grond komt.
Dat wil je natuurlijk niet meemaken met nog een aanhanger erachter.

Mag dat, een zijspancombinatie met 2 wielige aanhanger?
In het verre verleden kreeg ik te horen van de RDW dat dat niet mocht, wel een 1 wielige aanhanger. Het verhaal was dat er maximaal 4 wielen de weg mochten raken. Raar verhaal maar het was een keuringsmeester van de RDW die onze zijspannen keurde die het ons vertelde.
 
Wat voor kenteken ga je op de aanhanger monteren? Krijg je gewoon een witte hiervoor? Wat zijn de regels?
Hetzelfde kenteken als de motor.
Maar dan in de aanhangerversie.

Wit, zwarte letters, ong zelfde formaat, of helemaal zelfde formaat.

Card meebrengen naar bedrijf dat platen mag maken, wordt ook een officiële plaat, met stempel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan