GSX750-ES 1986 Doet niets meer

Robb22

Rookie
30 jul 2015
10
0
Best
Een goede morgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum hier dus zal me even voorstellen. Mijn naam is Rob, kom uit Best en ben 36 jaar.

Ik heb onlangs een GSX750-ES gekocht uit 1986 die volledig onder het mes is geweest. Moet uiteindelijk een caferacer worden. Na een half jaartje bloed zweet en tranen had ik gepland hem deze week klaar te hebben echter start hij na gisteren niet meer :(

Vorige week een gloednieuwe accu erin gezet en een proefrit gemaakt. Reed prima. Niets aan de hand. Gisteren wilde ik hem nog een keer testen. Helaas, als ik de startknop indruk gebeurt er helemaal niets. Zelfs het relais hoor je niet klikken. Verlichting en claxon werken wel, accu is goed geladen en de zekeringen zijn allemaal goed. Ik baal natuurlijk gruwelijk en heb echt geen flauw idee waar ik het moet gaan zoeken. Vlak voordat ik alles afgemonteerd had heb ik enkele kabeltjes met tie-wraps vastgezet dus ik ga vanmiddag checken of ik niet per ongeluk iets losgetrokken heb. Ook heb ik de rode aan/uit knop rechts op het stuur na zorgvuldig afplakken zwart gespoten (lijkt me niet dat hier iets mis mee zou zijn gegaan). Mochten de tie-wraps of de knop echter niet de oorzaak zijn heeft er dan iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken?
Ik ben qua electra a-technisch en heb geen meetapparatuur dus zit met de handen in het haar. Heb al gezocht naar een hobby-monteur in de buurt van eindhoven maar niets kunnen vinden helaas.

Mocht iemand een aanknopingspunt voor me hebben dan hoor ik t graag.
Alvast dank voor jullie hulp!

groet
 
Start-relais ff rechtstreeks 12v op zetten. Mocht hij aanslaan, spanningop startknop controleren. Mocht ie niet aanslaan, controleren dan de voeding en de massa van het relais. Klopt dat ook, relais kapot of startmotor kapot.

Met een startkabel vanaf je motor accu spanning zetten op je startmotor. Doet ie dan wel wat; relais stuk. Doet ie niets, start motor kapot.

Zekeringen al gecontroleerd neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:
Jep Jim, alle zekeringen zijn nog heel.

Dus als ik het goed begrijp: relais loshalen. draadjes rechtstreeks verbinden met accu? Ik heb geen idee hoe ik de voeding en massa van zo'n ding moet controleren, ik heb geen multimeter of iets dergelijks.

Dank voor de info.
 
Ik had wel even een multimeter gehaald. Bij de gamma kan je een simpele halen, die voldoet wel.

Je moet de oorzaken gaan uitsluiten. Relais kan je laten zitten. Zitten een par kabels op. 2 dikken (1 vanaf de accu. en 1 naar de startmotor.

Soms zit er 1, en soms 2 dunnere draden op het relais. Met een multimeter kan je meten welke de massa is. Dan zet je op de andere direct 12v.

JIm
 
Ik weet dat die apparaten niet zo duur zijn maar ik heb geen kennis van deze dingen dus er kan vanalles op het scherm verschijnen maar het zegt mij allemaal niets. Da's een beetje het probleem. Met mn handen ben ik een stuk handiger dan met dit soort zaken. Maar ik zal vanmiddag 1 en ander gaan proberen. dank je!
 
Thanks.

Massa aansluitingen van accu naar blok? hmm, dat kan niet moeilijk zijn lijkt me. Kabels volgen en checken op breuken e.d.? Knop staat in goede stand.
Ik dacht dat de zijstandaardschakelaar bedoeld was om de motor af te laten staan als je hem in versnelling zet. Nu werkt helemaal niets. Geen klikjes, geluidjes etc. Kan het dan toch van de standaardschakelaar vandaan komen?
 
ja maar vorige week deed de accu het prima. Ook als ik startkabels eraan hang start hij niet.
De noodschakelaar er maar eens afhalen. Als ik de draden tegenelkaar aan zou houden hoort hij dan wel te starten toch?
 
ja maar vorige week deed de accu het prima. Ook als ik startkabels eraan hang start hij niet.
De noodschakelaar er maar eens afhalen. Als ik de draden tegenelkaar aan zou houden hoort hij dan wel te starten toch?
Klopt, ik zeg ook onwaarschijnlijk.
Met de auto ook een keer gehad, accu maakte kortsluiting, zelfs met startkabels gebeurde er helemaal niks.

Maar inderdaad eerst schakelaars checken en eventueel doorverbinden.
Je kan ook schroevendraaier over je startrelais leggen.
 
Je kan een schroevendaaier voorzichtig over deze twee moeren leggen, dan verbindt je de startmotor met de accu, ipv dat hij geschakelt wordt door je startknop.
Hiermee kan je een aantal dingen uitsluiten zoals accu en heel wat aansluitingen.

http://www.sz-wholesaler.com/userimg/633/652sw1/motorcycle-starter-relay-dq-j001-439.jpg
maar verlichting en claxon werken wel.....zou toch niet mogelijk zijn als de accu sluiting maakt?
Accu kan bijv. pas intern kortsluiting maken als er 200A gevraagd wordt van de startmotor.

Maar ga eerst maar eens al je schakelaars/switches testen.
 
Laatst bewerkt:
Squishy,

Kheb je tip zojuist uitgevoerd. Motor startte meteen toen ik de schroevendraaier erop hield. Kan ik daaruit concluderen dat het relais nog in orde is of juist niet? De noodschakelaar werkt want zodra de motor start kan ik hem met de schakelaar uitzetten. Echter als ik op de startknop druk gebeurt er nog steeds niets, ook niet als ik de 2 draden met elkaar verbind.
 
je weet nog steeds niets over het relais, wel dat alles na het relais en de ontsteking in orde is.

je probleem zit dus in de aansturing van het relais of het relais zelf. nu naar de winkel en een multi-meter gaan kopen. als je die hebt, elektrisch schema erbij pakken en vanaf je kontaktslot alles doormete totaan je startrelais.
 
opgelost! zat hem in de bekabeling vanaf het relais naar de zekeringenbox. Kabelbreuk. Vooralsnog lijkt alles te werken. Nu even goede verbindingen leggen en de boel weer inelkaar schroeven.

Bedankt voor de info allen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan