Startproblemen Virago

cbrrrr

MF veteraan
11 feb 2003
1.894
1
Wijhe
Ik heb sinds kort een XV700 uit '84 gekocht maar nu ratelt hij af en toe verschrikkelijk :( bij het starten.

Ik heb er al diverse artikelen over modificatie setjes en opgevoerde startmotoren gelezen, MAAR ? heeft iemand dit zelf al eens gedaan en wat waren de ervaringen ermee
 
Hij ratelt en slaat dan bijna altijd aan, heb het blok al open liggen. Van 1 tandwiel zijn de zijkanten van de tanden afgesleten.
 
Hij ratelt en slaat dan bijna altijd aan, heb het blok al open liggen. Van 1 tandwiel zijn de zijkanten van de tanden afgesleten.
Dat is het tussentandwiel. Bij het starten grijpt die in de vertanding van het vliegwiel. Dat zal ook beschadigd zijn (aan de achterzijde)
Eigenlijk moet je allebei vervangen, maar dat vliegwiel kost ca. 400 pleuro's.

Heeft die van jou al een starrelais op het blok, dat het starttandwiel aantrekt?
 
Dat is het tussentandwiel. Bij het starten grijpt die in de vertanding van het vliegwiel. Dat zal ook beschadigd zijn (aan de achterzijde)
Eigenlijk moet je allebei vervangen, maar dat vliegwiel kost ca. 400 pleuro's.

Heeft die van jou al een starrelais op het blok, dat het starttandwiel aantrekt?

Klopt vliegwiel is ook iets afgeschuint, wat bedoel je met dat starrelais. Mechanisme bestaat gewoon uit een as wet daarop twee tandwiel, een met schuine vertanding binnenin en een met rechte. Daartussen zit een veer.
 
Een Virago uit 1984 heeft nog geen startrelais op zijn blok, dat is vanaf de 1986-er modellen.

Een motorzaak op het industrieterrein in Helmond past de tandwielen aan (vliegwiel en starter-rondsel) zodat ze makkelijker in elkaar grijpen.
Weet alleen de naam van de motorzaak niet meer, en of die nog bestaat.

Ik heb zelf ook een 1984-er Virago XV700L gehad, ding heb ik vaker aan moeten lopen dan normaal gestart gekregen.
Destijds voordat ik die zaak in Helmond vondt al vanalles geprobeert, shimmen plaatsen, tandwiel (rondsel) aanpassen, meerdere motorzaken gebeld etc.
Blijkt een algemeen probleem van het eerste startsysteem van een Virago te zijn :(
Na de aanpassingen in Helmond werkte die van mij (qua starten) nog steeds niet perfect, maar mijn startmotor had toen ook al echt zijn beste tijd gehad en koste 1000,- gulden destijds, dus na x jaren rijden heb ik hem toen maar ingeruild.
 
Laatst bewerkt:
Wat doen ze dan precies aan het tandwiel probleem bij 84er virago. Ben zelf onderhouds monteur en ben absoluut niet vies van een beetje sleutelen. Maar er is gewoon niets raars aan te zien! Behalve twee tandwielen die een beetje afgeschuint zijn aan de zijkant. Maar dat is misschien maar 1-20ste van het loopvlak van de tandwielen.
 
Een Virago uit 1984 heeft nog geen startrelais op zijn blok, dat is vanaf de 1986-er modellen.

Een motorzaak op het industrieterrein in Helmond past de tandwielen aan (vliegwiel en starter-rondsel) zodat ze makkelijker in elkaar grijpen.
Weet alleen de naam van de motorzaak niet meer, en of die nog bestaat.

Ik heb zelf ook een 1984-er Virago XV700L gehad, ding heb ik vaker aan moeten lopen dan normaal gestart gekregen.
Destijds voordat ik die zaak in Helmond vondt al vanalles geprobeert, shimmen plaatsen, tandwiel (rondsel) aanpassen, meerdere motorzaken gebeld etc.
Blijkt een algemeen probleem van het eerste startsysteem van een Virago te zijn :(
Na de aanpassingen in Helmond werkte die van mij (qua starten) nog steeds niet perfect, maar mijn startmotor had toen ook al echt zijn beste tijd gehad en koste 1000,- gulden destijds, dus na x jaren rijden heb ik hem toen maar ingeruild.

Bedoel je de "Helmondse Motoren Revisie" of dat kleine bedrijfje vlak bij de brug. Verder zit er in helmond niets op het industrieterreein (wat ik zo kan bedenken) wat iets met motoren van doen heeft. We hebben alleen nog 1 dealer vlak bij het centrum: Van der Pol Motoren.
 
Voor het geval je het over mijn reply hebt cbrrrr, geen idee, ik heb mijn blok na de modificaties niet meet uitelkaar gehaald.
Maar wat ik me kan voorstellen is dat ze zowel aan de starterkrans als het rondsel een hoek van bijv. 45 graden maken op elke tand, in combinatie met een sterkere veer of shimmen achter de standaard veer zodat hopenlijk de tandwielen sneller in elkaar schieten zonder langs elkaar te gean draaien, wat dat hartverzakkende geratel van een XV oplevert.

Mijn XV had nog een ander geluidje, een SCHRIIIEEEEK, vanwege de versleten startmotor aan het einde van mijn motor vakantie in Spanje :(
Rest van de vakantie maar aangelopen (ook met de zware rugzak op).
 
Bedoel je de "Helmondse Motoren Revisie" of dat kleine bedrijfje vlak bij de brug. Verder zit er in helmond niets op het industrieterreein (wat ik zo kan bedenken) wat iets met motoren van doen heeft. We hebben alleen nog 1 dealer vlak bij het centrum: Van der Pol Motoren.

Nee het was ECHT een motorzaak, aan een industrie terrein aan het begin van Helmond tov snelweg van EHV af geloof ik, is bijna 10 jaar geleden en ben er EEN keer geweest, heb echt geen idee meer wat de naam ervan was, deden vrij veel met crossers geloof ik, als dat kan helpen??

Ps. (edit) Voor sommige Virago rijders mijn commentaar als negatief mogen zien, ik heb WEL een hoop lol op mijn opgeknapte (student periode) sloop Virago gehad :)

Ps2. Nog een leuke anecdote, we rijden op de terug weg van onze spaanse vakantie door Luik met een XV, een GSX en een Diversion, ik rij als altijd laatste (mijn favoriete plek) en kan in Luik niet meer schakelen terwijl ik in zijn drie zit, ik toeteren (niemand hoort het), langs de kant gezet (kan zo echt niet de snelweg op).
Schakelpedaal boutje losgetrild (gelukkig nog niet eraf gevallen), vastgezet terwijl de anderen terug gereden kwamen, en verder gereden.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er nog niemand geprobeerd er een sterkere veer er tussen te zetten?

Motor is straks bedoelt voor mijn meissie en vindt het vervelend '( wanner hij niet zal starten. Zit wel een nieuwe accu in en de startmotor draait alsof hij er erg veel zin in heeft.
 
Heeft er nog niemand geprobeerd er een sterkere veer er tussen te zetten?

Motor is straks bedoelt voor mijn meissie en vindt het vervelend '( wanner hij niet zal starten. Zit wel een nieuwe accu in en de startmotor draait alsof hij er erg veel zin in heeft.

Sterkere veren heb ik middels "shimmen" (dus voorspanning verhogen) laten proberen, had op mijn bak minder succes, alhoewel mijn bak vrij extreem scheen te zijn, ook alleen rondsel aanpassen (tandwiel hoek) hielp bij bij niet.
Tandwiel en vliegwiel aanpassen in Helmond (weet niet 100% zeker wat ze gedaan hebben maar mijn vermoeden staat enkele posts hoger) bracht wat verlichting, totdat mijn startmotor ook vrij snel (was al slecht) ook vrijwel de geest gaf.

Mijn advies?? wat doet het ding qua inruil op een NA 1986-er qua inruil? later startsysteem schijnt de fouten van het oude systeem nagenoeg niet te hebben!

Ps (edit) ik heb mijn sloop Xv gekocht naar een gechopte XV750SE (monoshock) gezien te hebben (ook geel, vakkenvuller collega en Sportster fanboy), ook die (1983-er model) had dezelfde problemen, had een kickstart mechanisme gemaakt via een fiets ketting, project afgeblazen nadat de vier 8.8 bouten braken om dat ding aan te trappen braken :(
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 30 september 2003 23:41 schreef bicilindri het volgende:Sterkere veren heb ik middels "shimmen" (dus voorspanning verhogen) laten proberen, had op mijn bak minder succes, alhoewel mijn bak vrij extreem scheen te zijn, ook alleen rondsel aanpassen (tandwiel hoek) hielp bij bij niet.
Tandwiel en vliegwiel aanpassen in Helmond (weet niet 100% zeker wat ze gedaan hebben maar mijn vermoeden staat enkele posts hoger) bracht wat verlichting, totdat mijn startmotor ook vrij snel (was al slecht) ook vrijwel de geest gaf.

Mijn advies?? wat doet het ding qua inruil op een NA 1986-er qua inruil? later startsysteem schijnt de fouten van het oude systeem nagenoeg niet te hebben!
Latere (eigenlijk XV1000) startsysteem is ook niet probleem-vrij, maar valt goed en goedkoop te modificeren.
 
Latere (eigenlijk XV1000) startsysteem is ook niet probleem-vrij, maar valt goed en goedkoop te modificeren.


Een XV700-750-920-1000-1100 is gelijk qua blok met qua verschil twee startsystemen, lees als van voor 1986 en productie model 1986 qua startsysteem ;)
Dus heb je tips, let op bouwjaar en VERMELD de oplossing ;)
 
Laatst bewerkt:
Een XV700-750-920-1000-1100 is gelijk qua blok met qua verschil twee startsystemen, lees als van voor 1986 en productie model 1986 qua startsysteem ;)
Dus heb je tips, let op bouwjaar en VERMELD de oplossing ;)
Niet helemaal juist.
Het startsysteem van de XV700 uit '86 zat al vanaf het begin ('82) op de XV1000.

De modificatie van dit systeem houdt in:
- twee busjes op de scharnierbout van de hefboom om de veer strakker te spannen en
- een andere kraag op de as van de tandwiel-gaffel.
Beide te verkrijgen bij een Yamaha dealer.
 
Niet helemaal juist.
Het startsysteem van de XV700 uit '86 zat al vanaf het begin ('82) op de XV1000.

De modificatie van dit systeem houdt in:
- twee busjes op de scharnierbout van de hefboom om de veer strakker te spannen en
- een andere kraag op de as van de tandwiel-gaffel.
Beide te verkrijgen bij een Yamaha dealer.

Het systeem van 1986 en erna had een startrelais BOVEN de startmotor/startrondsel tov oude startsysteem ;) En NIET voor 1986 ;)
De mods die je beschrijft zijn de standaard mods voor xv700-750-920-1000 bij startproblemen ;)

Of ik heb het gruwelijk fout ;)

Indien zo, corrigeer me ;)

Ik (weet het niet 100% zeker) denk dat je het startsysteem van een na-'86'er alleen kunt overzetten door carters te wisselen maar dat is een gok.
 
Laatst bewerkt:
Op woensdag 01 oktober 2003 00:20 schreef bicilindri het volgende:Het systeem van 1986 en erna had een startrelais BOVEN de startmotor/startrondsel tov oude startsysteem ;) En NIET voor 1986 ;)
De mods die je beschrijft zijn de standaard mods voor xv700-750-920-1000 bij startproblemen ;)

Of ik heb het gruwelijk fout ;)

Indien zo, corrigeer me ;)
Nou, gruwelijk... maar je hebt het wel fout...
De XV1000 (TR1 en Midnight Special) had dat systeem al vanaf het begin. De XV920 en de XV750 van '82/'83 hadden het niet.
Die modificaties zijn dus standaard voor de XV700/750 vanaf '86 en alle XV1000/1100 modellen.
Ik (weet het niet 100% zeker) denk dat je het startsysteem van een na-'86'er alleen kunt overzetten door carters te wisselen maar dat is een gok.
Dat klopt ook niet helemaal. Het startrelais zit aan het linker carterdeksel vast...dus zou je geen carters hoeven wisselen.
Desondanks is het carter van de latere 750 niet uitwisselbaar met dat van de eerdere, alhoewel de artikelnummers dat wel suggereren.
 
Kijk, daar hebben we nu echt iets aan, kunnen we allemaal het verschil ZIEN in plaats van er naar te gissen wat de verscillen precies zijn.

dank aan viragoman :}
full
 
Kijk, daar hebben we nu echt iets aan, kunnen we allemaal het verschil ZIEN in plaats van er naar te gissen wat de verscillen precies zijn.

dank aan viragoman :}
full
De modificatie voor het onderste systeem bestaat uit een andere bus met kraag voor nr. 14 en twee busjes op nr. 11.

Het tandwiel dat beschadigd raakt is de "idler gear nr. 2". In het bovenste plaatje nr.8 en in het onderste nr.5.

Overigens bestaat er voor de latere modellen (plaatje 155) als ik mij goed herinner ook een gemodificeerde tandwielset, bestaande uit nrs 3 en 5.
 
Terug
Bovenaan Onderaan