Motorboot Yamaha 4pk motor met problemen

STEEFRUUB

Rookie
1 aug 2015
1
0
Hallo!

Ik heb een bootje overgekocht en toen ik wilde varen stuitte ik op een probleem met de motor. (Bij de proefrit deed de motor het wel goed)
Toen ik de motor aan wilde slingeren werd dat niet echt opgepakt, alsof er geen vonk oversloeg in de motor. Ik dacht dus dat er een probleem was met de bouchie. Toen ik de motor vervolgens weer probeerde aan te slingeren, kwam er na een tijdje een klein straaltje rook uit een gaatje en dat leek mij helemaal niet goed. Er kwam naar mijn idee ook best wel wat tweetaktbenzine in het water. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn?

Groeten!
 
Dat straaltje rook zal wel uit het gaatje komen waar normaal de uitlaatgassen met het koelwater uitkomen.
Wel de juiste mengverhouding voor de benzine gebruikt ?
Bij mijn weten is de mengverhouding 1:100 en niet 1:50.
En speciale outboard 2 takt olie?

Hier ook nog wat tips:
2-takt buitenboord motoren

En als je ook internet hebt:
LMGTFY
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, vergeet de tankontluchting niet. Als je nog een oud ding hebt zit er op de tankdop nog een klein (wit) schroefdopje, die moet je (half) opendraaien (niet eraf!)
Benzine-kraan ook niet vergeten ?

Bougie eruit halen, en kijken of deze vonkt, tegen het motorblok aanhouden en dan trekken.

Als die vonkt is de bougie goed, je moet trouwens een mooie dikke blauwe vonk zien.

Nu de bougie er toch af is, trek meteen nog een stuk of 10x extra zodat het motortje lekker een paar keer rond gaat, mocht hij verzopen zijn verhelp je dat.

Draai nu de bougie er weer in, en zet de choke UIT, dus de choke NIET gebruiken.

Motor starten.

edit : Trouwens, hoe ik het vroeger altijd deed : Voordat je gaat varen, benzine-kraan even 10seconde aan zetten (zodat het carburateurtje vol loopt) , benzine kraan weer dicht zetten, motor starten, en dan de benzine kraan weer aan/open zetten. :)

Mocht hij niet aanslaan verzuip je de motor tenminste niet, het was trouwens een goede methode, mijn motortje verzoop nooit, was trouwens een flink opgevoerde 5pk Yamaha. ook een 2takt, luchtgekoeld, met gratis een enorme bak herrie })
Ding kwam nog uit de tijd van Ben Hur :+

nog een keer edit :

Ik tankte trouwens altijd 1:50, maar of dat dat moest omdat dat ding opgevoerd was weet ik niet meer.
Ah, wat een mooie tijd ook, met de hond in de punt van de boot achter de eenden aan })
En leuk was als je ineens het gas dicht deed *plop* hondje pleurde dan het water in, helemaal in paniek _O- (echt van water hield die niet) haha, wat een nostalgie *D
 
Laatst bewerkt:
Zolang het eenzelfde technische aangelegenheid is als in motorfietsen, kan het nuttig zijn.

Dus niet alles wat niet direct een motorfiets is gaat op slot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan