Waarom zijn 2e hands motoren zo weinig waard/goedkoop ?

Wat wij niet zien is het bedrag waarvoor die motoren verkocht worden. Dat is allicht lager dan het geadverteerde bedrag. Of er wordt relatief veel voor een inruiler teruggegeven oid.

Er is dus wel een afschrijving, alleen een stuk minder hoog dan in de eerste jaren van z'n bestaan.Hoewel m'n glazen bol even wat mistig is heb je waarschijnlijk gelijk. Maar de opbrengst in 2024 zal ook flink lager zijn dan je aankoopbedrag. Dat is je -relatief geringe- afschrijving.

Het zal er allemaal mee te maken hebben dat veel motoren nauwelijks kilometers draaien en binnen staan. Daardoor oogt een motor van 10-15 jaar een stuk aantrekkelijker dan een auto van die leeftijd. Waardoor je krijgt dat 2e hands motoren zo duur zijn :+

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Na een x aantal jaar is het ook een beetje wat de gek er voor geeft :)
 
Ik zal weer happen...als je toch wilt mierenneuken
Als jouw motor 600 euro waard was zou je dan wel 2 keer nadenken voordat je hetzelfde geld aan onderhoud in steekt.

Zo beter?

Hoezo? Als je een motor direct voor 1200, zit daar evengoed 600,- aan onderhoud aan, gemiddeld gezien.

Mijn ervaring met (te) goedkope hokken kopen is dat je uiteindelijk toch 1500/2000 euro kwijt bent. Enige uitzondering is de GT550 die ik heb staan, die heeft inclusief achterstallig onderhoud 600 gekost en rijdt uitstekend.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo? Als je een motor direct voor 1200, zit daar evengoed 600,- aan onderhoud aan, gemiddeld gezien.

Mijn ervaring met (te) goedkope hokken kopen is dat je uiteindelijk toch 1500/2000 euro kwijt bent. Enige uitzondering is de GT550 die ik heb staan, die heeft inclusief achterstallig onderhoud 600 gekost en rijdt uitstekend.
Geld wat je in onderhoud steekt krijg je er niet meer uit tenzij je ermee gaat rijden.
Je motor zal wel iets meer waard worden maar je kan het er niet zo bij optellen. Zo gemakkelijk gaat dat niet. Als jij 600 euro aan slijtage onderdelen hebt vervangen dan mag je blij zijn als je je motor voor 100-200 euro meer verkoopt.

Laat ik het anders vertellen dan. Als jij een lekke koppakking hebt gehad, reparatie 400 euro, dan is dat 400 euro wat je de lucht in gooit en dan kan je daar 0 euro van bijtellen op de dagwaarde van je motor. Je zou in principe de motor dan voor 400 euro minder kunnen verkopen dat de koper hem dan gaat fixen met de intentie om ermee te rijden.

Kortom onderhoud maakt je motor niet veel meer waard.
 
Hmm er zijn meer auto's van tegenwoordig die best willen roesten hoor dit is geen uitzondering.
Ik laat mijn auto's tectyleren en heb daar veel leuke bewijzen van gezien bij het tectyleerbedrijf.
Tectyleren is mij altijd afgeraden omdat het zou uitharden waardoor er haarscheurtjes ontstaan waar vocht onder kruipt wat er niet of moeilijk uit kan. Een waslaag blijft bijvoorbeeld soepel en dan heb je deze problemen niet, misschien is dat met de huidige tectyl ook zo dat weet ik niet.
 
Kortom onderhoud maakt je motor niet veel meer waard.
Mee eens. Maar het zorgt er wel voor dat je met de motor kunt blijven rijden. Dat is toch ook wel een prettig bijkomend voordeel ;)



full
 
Laatst bewerkt:
Afgeleverd of onderhouden door W. Pokkejan Koppejan? :r

volgens internet zou die zaak nu dicht zitten en iets met klassiekers doen ?
www.koppejanmotoren.nl linkt door..

wel jammer dat dat schakeltje los is, anders had je er nog makkelijk 5 km mee kunnen rijden, misschien wel 10.
 
Laatst bewerkt:
Tectyleren is mij altijd afgeraden omdat het zou uitharden waardoor er haarscheurtjes ontstaan waar vocht onder kruipt wat er niet of moeilijk uit kan. Een waslaag blijft bijvoorbeeld soepel en dan heb je deze problemen niet, misschien is dat met de huidige tectyl ook zo dat weet ik niet.

Ik heb het bij al mijn auto's laten doen en het bevalt me prima, ze doen ook de holle ruimtes dus ook minder kans op roest van binnen uit.
 
Laatst bewerkt:
Als jouw motor 600 euro waard was zou je dan wel 2 keer nadenken voordat je hetzelfde geld aan onderhoud in steekt.
Waarom? Is jouw veiligheid minder waard op een motor van 600 euro dan op een motor van 16000? Als je er mee wilt rijden zal er bij een kettingaangedreven fiets toch af en toe een nieuwe kettingset op moeten. Remblokken op tijd vervangen is wel iets voor te zeggen. Bandjes die nog iets van rubber over het canvas hebben zie ik ook wel het voordeel van in.


Kijk maar eens bij Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2 en met name het sleutelblunders van anderen topic. Wat je daar tegenkomt :X

20160111_142101_zpsjitrlova.jpg

Rensdw in "het sleutelblunders van anderen topic"
 
Waarom? Is jouw veiligheid minder waard op een motor van 600 euro dan op een motor van 16000? Als je er mee wilt rijden zal er bij een kettingaangedreven fiets toch af en toe een nieuwe kettingset op moeten. Remblokken op tijd vervangen is wel iets voor te zeggen. Bandjes die nog iets van rubber over het canvas hebben zie ik ook wel het voordeel van in.


Kijk maar eens bij Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2 en met name het sleutelblunders van anderen topic. Wat je daar tegenkomt :X

[afbeelding]
Rensdw in "het sleutelblunders van anderen topic"
We zitten in het topic waarin gevraagd wordt wat de reden zou zijn waarom tweedehandse motoren zo weinig waard zijn. Ik zeg niet dat er bezuinigd moet worden op onderhoud.
Een motor van 600 euro heeft net zo dure onderdelen als eentje van 16000 euro.

Nou zullen er weer wijsneuzen een 125cc vergelijken met een s1000RR en dat het dan weer goedkoper zal zijn. maar begrijpend lezen is ook een vak :+
 
Toen ik mijn motorrijbewijs heb gehaald in 1999 had ik de indruk dat het aanbod van goedkope brikken een heel stuk minder was, dan nu. Zo rond 2008 was dat een heel ander verhaal geworden.

Wellicht interessant om te zien hoeveel motorrijders er bij zijn gekomen in de loop der jaren, en dat in relatie tot econonmische ontwikkeling.

Mijn indruk is dat de markt eind jaren 90 niet op kon. Meer mensen die gingen motorrijden. Er werden veel motoren verkocht. Dat zakte vermoedelijk in na de econonmische crisis in 2008. De markt ploft in elkaar en er komen meer tweedehands motoren op de markt.
 
Toen ik mijn motorrijbewijs heb gehaald in 1999 had ik de indruk dat het aanbod van goedkope brikken een heel stuk minder was, dan nu. Zo rond 2008 was dat een heel ander verhaal geworden.

Wellicht interessant om te zien hoeveel motorrijders er bij zijn gekomen in de loop der jaren, en dat in relatie tot econonmische ontwikkeling.

Mijn indruk is dat de markt eind jaren 90 niet op kon. Meer mensen die gingen motorrijden. Er werden veel motoren verkocht. Dat zakte vermoedelijk in na de econonmische crisis in 2008. De markt ploft in elkaar en er komen meer tweedehands motoren op de markt.
Yup,

De crisis heeft een hoop handel losgemaakt.
Mensen die een mooie motor hadden staan, en uit financiële overwegingen de deur uit hebben gedaan.
Of mensen die een oudje hadden staan, die kostte toch bijna niks, maar bij het bekijken van financiën toch maar de deur uit gedaan.
 
Tegenwoordig ligt alles in handbereik. Heel aanbod van auto's en motoren vind je op markplaats en hoef je niet meer langs dealers te rijden. Dit heeft dus ook als gevolg dat er heel wat concurrentie is.
 
Ik denk dat het erin zit dat de meesten weinig rijden met de motor, en het dus errug lang (in jaren, maar dus ook in eigenaars) duurt voordat een motor Echt oud wordt. Een (destijds) nieuw gekochte motor uit 1982 kan wel 20 keer tweedehands verkocht worden. Even ervan uitgaand dat elke motor dan 20 keer verkocht kan worden, hoeft maar 1 op de 20 rijders een nieuwe motor interessant te vinden om de tweedehands markt te vullen met tweedehands motoren. Mochten nou meer dan die 5% mensen nieuwe motoren supermooi vinden glimmen en er bakken met geld voor over hebben, overspoelt het verkopen van die motoren de tweedehands markt.

Het verschil met auto's is daarbij dat die (meestal) veel vaker gebruikt worden, en dus korter meegaan. (5 eigenaars is best veel) Het bij de motor ontbreken van APK en wellicht wat meer passie bij de eigenaars etc kan ook nog helpen bij de verlengde levensduur van onze tweewielige vriendjes.

Als die markt nu overspoeld is, kan je als koper zoeken naar de ideale motor, en als ie (of de prijs) niet bevalt, kijk je verder. Dan is het gevolg dat zelfs de goede motoren voor een lage prijs te koop blijven staan.

Kortom, de motoren kosten wat de gek ervoor geeft. Leuke extra: Als de nieuwe motoren goedkoper zouden zijn, zouden meer mensen die kopen, en zou de tweedehands markt nog meer overspoeld worden, en die nog goedkoper worden. Wellicht is dat de reden dat die zo duur zijn: iedereen koopt een tweedehands, tenzij je het echt echt echt wilt om een nieuwe te hebben. En dan leggen ze dat geld er wel voor neer.
 
Nog even over dat onderhoud laten plegen: als ik een motor zie met een '' groot '' probleem zoals lekke koppakking of alle slijtagedelen zijn op betaal ikzelf liever wat meer voor een motor die gewoon goed is. De motoren met problemen zullen namelijk ook langer te koop staan dan zonder problemen. Natuurlijk krijg je je investering er niet uit, maar je bent wel zekerder dat je motor voor een leuk bedrag verkocht word.


inhakend op maarten:

jij hebt helemaal gelijk met die lagere aanschafwaarde bij nieuwe motoren. Ik heb eens tijdens mij studie een man van Citroen op bezoek gehad die dat haarfijn uitlegde. Hij was verantwoordelijk voor de tweedehands dealersauto's van Citroen. Tijdens de crisis daalde de prijzen voor nieuwe auto's gigantisch. Voor de crisis was een nieuwe auto onder de €10.000 lastig te vinden, terwijl wij daarna de chevrolets sparks en citroen c1 kregen voor 7000 euro.
Doordat de nieuwwaarde 1.000 / 1.500 daalde werden de tweedehands auto's ook direct 1.000 / 1.500 euro minder waard. Misschien kunnen we blij zijn dat er niet té veel nieuwe motoren worden verkocht voor een bodemprijs
 
Laatst bewerkt:
Geld wat je in onderhoud steekt krijg je er niet meer uit tenzij je ermee gaat rijden.
Je motor zal wel iets meer waard worden maar je kan het er niet zo bij optellen. Zo gemakkelijk gaat dat niet. Als jij 600 euro aan slijtage onderdelen hebt vervangen dan mag je blij zijn als je je motor voor 100-200 euro meer verkoopt.

Laat ik het anders vertellen dan. Als jij een lekke koppakking hebt gehad, reparatie 400 euro, dan is dat 400 euro wat je de lucht in gooit en dan kan je daar 0 euro van bijtellen op de dagwaarde van je motor. Je zou in principe de motor dan voor 400 euro minder kunnen verkopen dat de koper hem dan gaat fixen met de intentie om ermee te rijden.

Kortom onderhoud maakt je motor niet veel meer waard.

Natuurlijk zie je dat niet terug in de verkoopprijs, dat zegt toch ook niemand? :P Dat geld wat in onderhoud steekt steek je sowieso in onderhoud, of dat nou met een nieuwere of een oudere tweedehands, of nieuwe fiets is.

Je kan een fiets voor 600 kopen en 600 in onderhoud kwijt zijn, of je kan een fiets van 1500 kopen, en dan ben je alsnog 600 voor onderhoud kwijt. (even van een gemiddelde uitgaand, natuurlijk kun je ook een supergoed onderhouden brik vinden, en een nieuwe motor waar veel aan moet gebeuren en andersom).

Ik geloof niet dat iemand beweerde dat onderhoud je motor meer waard maakt, of ik heb verkeerd gelezen. :) Je motor onderhouden kost geld, ongeacht welke motor, dus daar hoef je bij de aanschaf niet naar te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat zijn motor 750 euro "waard" is, alleen voor hemzelf iets meer.


Waarde ligt rond de 750 a 1000 pleuro. Wat er in de loop van de jaren ingestopt is ligt iets hoger, maar daar heb ik ook het nodige rijplezier voor. En verder maak ik me over onderhoudskosten niet zo druk, die zijn voor de huidige of een nieuwe motor nagenoeg hetzelfde. Ik denk niet in dagwaarde, maar in rijplezier en zo lang de huidige motor voor rijplezier zorgt, gaan er gewoon nieuwe slijtage delen op. Als het blok ploft, of het kuipwerk aan diggelen gaat door een valpartij, dan houdt het op en moet ik op zoek naar een andere.
 
bij motor scooters zit het juist andersom een xmax 250 uit 2005 is nog steeds 2-3k waard terwijl een nieuwe op dit momment voor 5600 weg gaat. Een tmax uit 2008 is nog steeds 7000 waard nieuw prijs was 10600
 
Tja, dan zou ik toch effe door sparen!

Je kan dan zelf uitvoering, type, kleur uitkiezen.
Verder zijn dan ook de nieuwste snufjes aanwezig!
 
bij motor scooters zit het juist andersom een xmax 250 uit 2005 is nog steeds 2-3k waard terwijl een nieuwe op dit momment voor 5600 weg gaat. Een tmax uit 2008 is nog steeds 7000 waard nieuw prijs was 10600
Ja wat is iets waard. Ik zou het er niet voor betalen.

Met auto's en motoren hanteer ik altijd de volgende stelregel. Of ik koop nieuw, of heel jong mits er voldoende afgaat, of ik koop oud. Als ze grofweg tussen de 4 en 10 jaar oud zijn vind ik dat je teveel betaald voor wat je krijgt. Bij motorfietsen zijn er wel eens uitzonderingen als je een heel mooi exemplaar ziet.
 
indien je handig bent en/of graag sleutelt, is een goedkopere motor met achterstallig onderhoud mss interessant.

ik geef liever een paar honderd euri meer uit aan een motor die goed onderhouden is en niet binnenkort nieuwe slijtageonderdelen nodig heeft.

En ja, ook voor onder de 1000 euro zijn genoeg motoren zonder verwachte kosten op de korte termijn
 
Laatst bewerkt:
Meestal koop ik motoren met achterstallig onderhoud, voor mij is het in orde maken en verbeteren van de motor een deel van de hobby.
En je komt wel eens onaangename verassingen tegen, dat is het risico wat je neemt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan