Waarom zijn 2e hands motoren zo weinig waard/goedkoop ?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Sinds kort mn rijbewijs en in het bezit van 2 motoren. Een Honda nighthawk uit '86 gekocht voor 650 euro en een Honda CBR 1000f uit 91, gekocht voor 400 euro.
De nighthawk is helemaal in orde, Goede banden ketting en remmen. De CBR heeft alleen lekke oliekeerringen die een tientje per stuk kosten + een middagje klussen.

Voor zulke bedragen koop je niet eens een buitenboordmotor. Hoe is het mogelijk om zoveel techniek te krijgen voor zo weinig geld? Waarom kopen mensen nog nieuwe motoren voor 10.000+ euro?

Hoi,
Aad.
 
inb4 crisis

Het aanbod is groter dan de vraag.
als je 1 vd motoren wegbrengt voor een onderhoudsbeurt bij een bedrijf ben je nog eens dat bedrag kwijt.
Veel mensen kopen dan iets nieuws en zo heb je weer meer 2e hands motoren :)

En die ouwe honda's zijn niet vooruit te trappen :
:9

En Alentejo naar de Algarve naar Andalusie naar franse zuidkust en dan op en neer italie is een ritje van +6000 km, maar dat is een ander topic/vraag ;)
 
Laatst bewerkt:
Motor is naar mijn idee ook vaak een mode speeltje,
moet een recente zijn , anders telt het niet.

Tja, als er veel mensen zo denken, en er in verhouding minder mensen zijn die
zonder moeite een goeie gebruikte rijden.

Dondert die prijs in elkaar.


Motoren zijn ook vaak hobby vervoermiddelen / speeltjes.. ben je hem zat , gaat ie weg..
( en komt er geen andere voor terug )


Auto is toch meer een must-have vervoermiddel, hoe je het draait , er moet toch weer een
vervanger komen.

Samengevat...

Vraag... en aanbod :)
 
Een koekblik kun je ook kopen voor 300,- euro, waarom dan een nieuwe kopen. Tsja :+
 
Laatst bewerkt:
Sinds kort mn rijbewijs en in het bezit van 2 motoren. Een Honda nighthawk uit '86 gekocht voor 650 euro en een Honda CBR 1000f uit 91, gekocht voor 400 euro.
De nighthawk is helemaal in orde, Goede banden ketting en remmen. De CBR heeft alleen lekke oliekeerringen die een tientje per stuk kosten + een middagje klussen.

Voor zulke bedragen koop je niet eens een buitenboordmotor. Hoe is het mogelijk om zoveel techniek te krijgen voor zo weinig geld? Waarom kopen mensen nog nieuwe motoren voor 10.000+ euro?

Hoi,
Aad.

Als je genoegen neemt met een auto van 29 jaar oud of 24 jaar oud koop je die ook voor een paar knaken.

Ze zijn goedkoop omdat ze enorm oud zijn. Mijn 15 jaar oude auto kostte me ook niet veel meer dan je voor de nighthawk hebt betaald.
Mijn 22 jaar oude motorfiets kostte ook niet de hoofdprijs :P
 
Sinds kort mn rijbewijs en in het bezit van 2 motoren. Een Honda nighthawk uit '86 gekocht voor 650 euro en een Honda CBR 1000f uit 91, gekocht voor 400 euro.
De nighthawk is helemaal in orde, Goede banden ketting en remmen. De CBR heeft alleen lekke oliekeerringen die een tientje per stuk kosten + een middagje klussen.

Voor zulke bedragen koop je niet eens een buitenboordmotor. Hoe is het mogelijk om zoveel techniek te krijgen voor zo weinig geld? Waarom kopen mensen nog nieuwe motoren voor 10.000+ euro?

Hoi,
Aad.

Die 2 motoren,die je aanhaalt,staan nou niet echt bol van de techniek :')
 
omdat ze nu in de leeftijd vallen van oud hok. over een jaar of 15 zijn het plots klassiekers (omdat er dan nog maar heel weinig over zijn) en heb je kans dat de prijs weer omhoog gaat als ze in goede conditie zijn.
ze vallen dus op het ogenblik tussen wal en schip. niet nieuw genoeg om te concurreren met moderne motorfietsen en er zijn er nog te veel van om ze interessant te maken voor de klassieker markt.
 
En niet vergeten, tot voor 10 jaar terug waren dit ideale beginnersmotoren, nu met die vermogens rijbewijzen kan een beginnend bestuurder niets met zo'n fiets, er zijn niet of nauwelijks XXKw setjes voor te krijgen, dus die markt is ook helemaal weggevallen....

En waarom niet 1000 euro erbij sparen, en je hebt een 15 jaar jongere fiets
 
Ik ben benieuwd of die nieuwe fietsen over 15-20 jaar nog net zo betrouwbaar zijn als de huidige motoren van die leeftijd. Als je ziet wat er tegenwoordig allemaal voor elektronica in die fietsen wordt gepropt zie ik het duister in.

Zelf zou ik niet gauw een motorfiets kopen voor 400 euro maar voor, zeg, 2-3000 euro koop je inderdaad verdomd mooi en goed spul waarmee je nog lekker kan sturen.
 
Dit valt mij ook op. Ik ben aan het orienteren op de eerste motor en dan kijk ik vooral naar "zou ik het heel erg vinden als deze om de een of andere reden volledig moet worden afgeschreven". Ik zie dan ook motoren zoals een XJ600 uit begin jaren 90 voor 500 euro en dan denk ik dat het te mooi is om waar te zijn. Ik heb helemaal geen verstand van prijzen bij motoren namelijk. Denk dat proefrijden en een goed gevoel straks wel helpen. Ik snap ook dat men voor 2000 euro een leuke nieuwere fiets kan kopen, maar voor mij geldt dat mijn eerste motor eventueel kan omvallen en ik wil de techniek ook een beetje op begrijpelijke manier oppakken. Denk dat adrinalino dit ook zo ziet.
 
Ligt aan de persoon meestal.

1 wil de nieuwste techniek
2 wil zelf kunnen sleutelen en houd niet van electronica
3 poetst meer dan dat hij rijd dus die noemen we niet :D

zelf vind ik dat een motor betrouwbaar moet zijn en liefste een beetje modern moet ogen.
Als ik me pa neem moet het een v2 of boxer motor hebben met carbs.

en als ik me moeder neem moet hij altijd aan de ketting :)
 
~
Ligt aan de persoon meestal.

1 wil de nieuwste techniek
2 wil zelf kunnen sleutelen en houd niet van electronica
3 poetst meer dan dat hij rijd dus die noemen we niet :D

zelf vind ik dat een motor betrouwbaar moet zijn en liefste een beetje modern moet ogen.
Als ik me pa neem moet het een v2 of boxer motor hebben met carbs.

en als ik me moeder neem moet hij altijd aan de ketting :)[/
quote]

:X
 
Kwestie van vraag/aanbod.

Maar hier in B speelt er nog een andere rol.

Rijd je voornamelijk woon/werk, kan je (bijna) alles terugtrekken van de belastingen, dat gaat echter niet met een oude goedkope motor. Dus kopen de meesten een nieuwe of jonge tweedehands, die ze wel kunnen aftrekken. Dus ... weer een oorzaak waarom men van die oudere motoren moeilijk afkomt, dus de prijs moet omlaag.

Ik ben er alvast niet kwaad om, ik heb een 16 jaar oude GSX 750 F, een van de meest betrouwbare motoren, en heb hem 600€ betaald, met 22.238km op dat moment.
Je vind deze modellen meestal tussen de 1.000 en 1.500€. Of tot iets boven de 2.000€, Maar dan zijn ze ook iets jonger, maar die prijs is nog steeds te laag om ze in te geven voor de belastingvoordelen, daarvoor moet je om goed te zijn beginnen vanaf 5 à 6 duizend €, geef iets meer en je hebt al een nieuwe basis naked die voldoet voor woon/werk. De oudere motoren blijven dus weer staan.
 
Kijk dan eens voor 916 van de eerste serie.. daar vragen ze toch nog serieus geld voor.

Gr Roy
Klassiekers/oldtimers houden zich niet aan dagwaardes. een Honda Africa Twin vraagt men ook nog soms tegen de 4000 euro voor, goedkoper dan 2000 euro zul je geen rijdende vinden ;) . terwijl de Transalpjes haast moeten worden weggegeven. Iedereen kent/wil een Honda Fireblade, dus de CBR1000F laat men links liggen.

Ook een Honda VFR750 levert nagenoeg niets op, terwijl het prachtige machines zijn, ook na bijna vijfentwintig jaar!
full
 
Laatst bewerkt:
Ook voor klassiekers geldt: vraag en aanbod.
Zo'n VFR750 daar zijn er gewoon ontzettend veel van verkocht. Was ook een goeie fiets.
Maar wil je een VFR750R (ofwel: RC30), dan wordt het opeens een dure aangelegenheid :Y

Ik heb zelf voor de laatste keer een nieuwe motorfiets gekocht in 2012. Ze zijn gewoon veel te duur aan het worden. :X Geldt trouwens ook voor auto's.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd of die nieuwe fietsen over 15-20 jaar nog net zo betrouwbaar zijn als de huidige motoren van die leeftijd. Als je ziet wat er tegenwoordig allemaal voor elektronica in die fietsen wordt gepropt zie ik het duister in.
Vooral dat.
Vraag me af hoe "duurzaam" zo'n complex-plastiek geval is in vergelijking met een road-side-repairable mechanische fiets (of auto).
Iets wat volgens mij in rest vd wereld wel duidelijk gaat worden: in Asia en Africa worden fietsen iets beter getest op duurzaamheid dan hier.

Zelf zou ik niet gauw een motorfiets kopen voor 400 euro maar voor, zeg, 2-3000 euro koop je inderdaad verdomd mooi en goed spul waarmee je nog lekker kan sturen.

Voor Hobby rijders : Eensch.

Maar bekijk het eens vanuit iemand die de motor elke dag wil gebruiken en waarbij betrouwbaarheid en kosten voorop staan.
Dan ga je
of elke paar jaar een andere kopen (wegwerp-scooter, met weinig of geen onderhoud),
of je zoekt iets wat zo simpel te repareren is dat je het erbij kan doen... (zonder draadjes en computers en plastic-gedoe). Denk ouderwets Chinees of Indisch fabrikaat.

Kijk naar serieuze adventure-rijders: die redeneren: Lichte, en vooral simpele fiets, moet door locale smid met een hamer en een machete gerepareerd worden.
(tot ze een sponsor vinden natuurlijk, dan gaan ze fabrieks-KTM of dealer-GSA's rijden en glamour fotos publiceren, kort daarna kan je hun reis boeken voor een modaal jaarsalaris)

Of kijk eens naar "overlanders" : die willen een Toyota landcruiser van voor 1990, of soms: een Unimogje. Iets waar weinig aan stuk kan, en wat overal makkelijk te repareren is.

Nieuwere modellen (autos en motoren) zijn vooral lastig te reparen zonder merkdealer, en onderdelen zijn te specifiek (lees: te duur).


Meningen alhier ?
 
Ik zie vooral de toegevoegde waarde niet van +€15k motorfietsen hier in Nederland. Dat je diepe zakken hebt ok.. dat kan. En dat je voor veel kilometers een goede fiets wil.. dat snap ik ook.
Maar de gemiddelde rijder komt niet boven de 5000km per jaar. Zelf red ik de helft daarvan meestal niet.
Dan ben je toch wel debiel om een fortuin op je stoep te parkeren.
 
bij mijn dealer stond dit voorjaar een K1600 GTL te koop: 2 jaar, 3000 km erop.
die man(?) heeft er dus ongeveer een week op gereden...

PRACHTIGE fiets trouwens, maar wel groot, zwaar, en wat poserig...

Tijdens laatste beurt kwam een oudere baard met een Perfect-gepoetste K1600 aanrijden (en in mooi schoon pak-met-bmw-logo)... hij groette niet (keek niet eens), maar de receptioniste viel zowat in katzwijm en ik moet maar even wachten met afrekenen.

Anyway, minion-complex. Ik doe mijn 40K/yr wel op mijn stoffige F800, hoef ik er niet zo zuinig op te zijn, geen poetsdoeken mee op reis.

(maar volgende keer wel een nieuwe-met-garantie-en-roadside-assist, dan kan ik BMW bellen bij een lekke band... hehehe)
 
Maar bekijk het eens vanuit iemand die de motor elke dag wil gebruiken en waarbij betrouwbaarheid en kosten voorop staan.
Dan ga je
of elke paar jaar een andere kopen (wegwerp-scooter, met weinig of geen onderhoud),
of je zoekt iets wat zo simpel te repareren is dat je het erbij kan doen... (zonder draadjes en computers en plastic-gedoe). Denk ouderwets Chinees of Indisch fabrikaat.Meningen alhier ?

Voor het "iedere dag rijden" heb ik net een K75 gekocht. Dat (en de K100) zijn goedkope motorfietsen van voor 1996, ze halen bizar hoge kilometerstanden, en er zit toch redelijk wat elektronica in. Super betrouwbaar en comfortabel, maar niet echt high performance.
Voor de veel grotere funfactor hou ik er een "zonder computers" fiets bij, een F650. Dat is een recht-toe-recht-aan één-cylinder Rotax blok dat je nog kunt repareren met ijzerdraad wat je langs de wegkant vindt. Ook oud, ook kwaliteit, ook zeer betaalbaar. (Het duurste onderdeel wat ik op die motor heb vervangen is het zadelovertrek... )

Als techniek je hobby is, je sleutelt graag zelf, en je hoeft niet ieder jaar een andere motorfiets, dan zitten de grootste kosten nog in het verzekeren, de MRB, de benzine en de slijtage-onderdelen. Wat me ook opvalt is dat het lijkt of er groei zit in het aantal sloop- en onderdelen bedrijfjes. Leve Internet... zoeken, bestellen, betalen, ontvangen, monteren, klaar.
De tweedehands motoren zelf (uitgezonderd exclusieve modellen) zijn inderdaad spotgoedkoop geworden, terwijl nieuwe motoren (in mijn ogen) raar duur zijn. Dat wijst op een verzadigde markt. Dat is mooi want daar kan iedereen zijn/haar voordeel mee doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan