Yamaha xt 600 2002 - olie in het luchtfilter huis

bramkooij

MF'er
28 jul 2015
121
0
Beste forum leden,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en dit is tevens mijn eerste motorfiets waar ik nu een week de trotste eigenaar van ben.
Ik ben redelijk nieuwsgierig aangelegd en ik vind het leuk om goed voor m'n spullen te zorgen. Zo begon ik vandaag mijn eerste sleutel klus (ook sleutelen is nieuw voor mij)... het luchtfilter schoonmaken *O*!

Echt heel makkelijk.. kap eraf, schroefjes los, hoppa. Met het luchtfilter is het helemaal goed gekomen echter viel mij op dat (foto 1) er onderin het luchtfilterhuis olie zat en ook wat op de kap die om het filterhuis gaat. Ik heb eigenlijk al wel een idee waar die olie vandaan komt echter heb ik geen idee wat dat voor'n slangetje is... en nog belangrijker; of dit schadelijk kan zijn. Het luchtfilter zelf is onaangetast.
 
full

full


Toch nog de afbeelding. Bedankt Too! nee, het was geen plas.. je kon alleen zien dat het een beetje vettig was en tussen de randen van het kapje zat wat olie.
 
Aftapgaatjes onderaan luchtfilterhuizen zijn bedoeld om water en/of condens te lozen.
Vette, olie-achtige carterdampen veroorzaken inderdaad nogal eens (gedeeltelijk) ingesmeerde luchtfilters. Zolang het binnen de perken blijft geen enkel probleem, in de meeste gevallen moet het filter al vervangen worden ruim voordat dit verschijnsel problematische vormen aanneemt.

Overigens is dit het gevolg van milieu-eisen, in de jaren 80 en eerder zat er gewoon een klein filter aan het uiteinde van die slang die nu je luchtfilter in loopt zodat de gassen in de buitenlucht geloosd werden ;)
 
De XT660 heeft een slangetje naar beneden waar regelmatig (vooral bij intensief snelweggebruik) best redelijk wat olie in kan komen te staan en dan afgetapt moet worden. Niet zo dat daar liters uitkomen, maar met name bij de eerste modellen kon daar best wat uitkomen. Weet niet precies hoe dat bij de XT600 zit. Maar het is in ieder geval normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan