hydraulische koppelingspomp niet groot genoeg

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Heren, even een vraagje over mijn brembo ducati 1098 koppelingspomp.

Ik heb voor mijn kawa zxr750 een radiale koppelingspomp van een ducati 1098 gekocht.
Nu blijft de koppeling nog steeds iets slippen ondanks dat ik hem goed heb ontlucht en het hendel zo ver mogelijk heb gezet voor een zo groot mogelijke slag.
De pomp verzet dus blijkbaar net niet genoeg vloeistof zou ik zeggen.
Zou het verschil maken als ik de originele dikke rubber koppelingsslang vervang door een gevlochten stalen remleiding?.
Zou in mijn ogen moeten schelen omdat hij A: Niet uitzet en B: Minder vloeistof in de slang gaat.
Zou dat misschien net kunnen schelen?.

Gr Jelle
 
Minder vloeistof in de slang is sowieso onzin, de pomp verpompt een X volume naar de koppelingscilinder, dat is een vast gegeven (ongeacht de diameter van de slang welke ertussen zit).
In theorie is de vloeistof wel samendrukbaar en dus zou je met minder vloeistof een voordeel halen. Dit is echter praktisch onmeetbaar (zeker bij een niet bekrachtigde motor koppeling).

Een staalomvlochten slang wel enige verschil maken, hoeveel hangt er ook van af hoe oud de huidige slang is.


Ik zou persoonlijk eerst kijken of je het niet op kan lossen aan de mechanische kant, dus b.v. met sterkere koppelingsveren (of met nieuwe als de huidige versleten zijn), of door ringen onder je huidige koppelingsveren te plaatsen.
Het kan zijn dat je pech hebt en dat de koppeling dan niet meer slipt maar tevens niet meer helemaal vrij komt met de koppeling ingetrokken. Maar het is makkelijk/goedkoop uit te proberen.

Heb je al gekeken naar het verschil in slagvolume tussen de originele en de huidige pomp?
 
Ik heb de bijpassende slave cylinder gekocht en het blokdeksel aangepast toen ik hetzelfde probleem had op de Martin, maar een maatje van Fred heeft het anders aangepakt met de zijn, die deed Jonbros zijn suggestie.

Mocht je hulp nodig hebben weet je me te vinden. ;)
 
Shit, het is dus niet zo gemakkelijk.....maar het is ook net niks dat ie niet helemaal vrij komt. Als ie in zijn versnelling staat met de koppeling ingeknepen en de motor draait voel ik eigenlijk hee verschil in voor en achteruit de motor duwen. Maar als ik hem op de bokje zet moet ik er best hard tegenaan duwen om het achterwiel stil te houden.
Ga toch een gevlochten slang want dat is het gemakkelijkst nu.

Ik laat het weten!.

Gr jelle
 
Als de zuigerdiameter van de duc pomp gelijk of groter is aan de zuigerdiameter van de ori kawa pomp dan moet het goed werken.
Zo niet dan moet je een andere pomp monteren.

Kun je wel zonder veel lawaai of kracht te zetten de 1e versnelling inschakelen? Of klapt dan de ketting heel erg?
 
Laatst bewerkt:
kromme koppelingsplaat wellicht? slag wat vergroten waardoor de plunjer meer vloeistof kan verplaatsen. Tenzij de originele slang echt gaar is zou ik niet teveel van een staalomvlochten slang verwachten, zoveel druk staat er niet op.
 
Ketting klapt wel als je hem in zijn 1 zet en hij wil ook minder makkelijk in zijn vrij dus er blijft weldegelijk wat meelopen. Weet niet precies wat voor een diameter pomp bij Ducati op het blok zit maar dit is een 16mm pomp en dat zou voldoende moeten zijn.
Wat mij wel opvalt is dat er eerst een stuk vrij slag lijkt te zijn voordat ik echt weerstand voel.
Misschien toch nog een keer ontluchten dan maar.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan