welke accu honda cb 550 ratrod

rainierv

Rookie
28 jul 2015
5
0
hey,

ben momenteel bezig met de laatste punten van mijn honda cb550 1977 ratrod. Alles is gedaan en de motor draait als een zonnetje, alleen zit ik te zoeken naar een goede accu. Heb vd week rond gereden met een 12v 3.4ampere, wilde zaterdag de motor opnieuw starten, alleen de accu was helemaal leeg. als ik hem starte met startkabels was 't geen probleem maar als ik de startkabels los deed viel die meteen stil. heb dan nog een gebruikte originele accu geplaats en deze werkte wel, ook laat die gewoon goed op. de vraag is nu, welke kleinere accu kan ik het beste plaatsen en met welke ampère?

alvast bedankt vd moeite!
 
Die 3,4A accu heb je iig vakkundig om zeep geholpen want die is veel te licht om elektrisch op te kunnen starten. Bij zo veel stroom afname trekken de platen krom en dan krijg je kortsluiting in de accu.
 
Die 3,4 zal wel Amperehour Ah zijn, op zich maakt dat niet veel uit als de motor eenmaal loopt.
Wat je jammer genoeg niet vaak ziet is de koudstartstroom.
Dat is de stroom die de accu kan leveren aan Amperes tijdens de koude wintermaanden.

Je zou namelijk ook 2x6 (6 in serie en die aan 2 parallel) penlights van 2000mAh kunnen nemen waar het niet dat de koudstart daarvan waardeloos is.

De accu moet zo'n 60 tot 80 Ampere leveren tijdens het starten en dat is dus gerelateerd aan de koudstartstroom. Kan je accu dat niet bolwerken dan moet je een zwaardere nemen anders trekken inderdaad je platen krom.

Tegenwoordig hebben ze al een dielectricum van glasvezel met zwavelzuur, dat zijn kleinere (en duurdere) maar wel krachtigere accu's.
(Laatst gehoord van een BMW rijder dat die accu hem wel fatsoenlijk door de compressie heen kreeg)
 
Klein accu'tje gaat prima, maar dan moet je 'm niet elektrisch willen starten. Er zit ook niet voor niets een kickstarter op. Zo'n 55 start makkelijk genoeg op de kick als ie tenminste goed is afgesteld.

P.S. een ratrod is een auto, een motor is een ratbike ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan