XJR maakt knakkend geluid

Naakterijder

MF'er
29 jul 2015
53
0
Lisse
Ok, dit is vast weer zo'n onderwerp waarbij het moeilijk te omschrijven is wat ik hoor en het probleem vaag, maar ik waag toch een poging.

Ik heb een XJR uit 2003 met inmiddels 55k op de teller. Als ik nu in zijn 1 optrek hoor ik vlak voor of op het moment dat ik ontkoppel een soort tik/knak. Ik heb niet het idee dat dit er al in heeft gezeten, en ik hoor en voel het niet in de andere versnellingen.
Motor ontkoppeld en schakelt gewoon zoals hij altijd gedaan heeft. Met als enige opmerking dat ik waarschijnlijk een tijdje met te lage koppelingsvloeistof gereden heb (rubber van de hydraulische koppeling was verdroogd en gaan lekken), maar het reservoir was nog net niet leeg.

1. Herkent iemand een probleem zoals omschreven (en nogmaals geluiden omschrijven is altijd lastig).
2. Is het mogelijk dat mijn ketting alleen bij optrekken in zijn 1 tegen de achterbrug aan slaat en ik dat hoor.
De ketting is oud (55k km) maar goed op spanning/vet en door monteur beoordeelt als zijnde nog niet aan vervanging toe.

Oh niet onbelangrijk, het lijkt iets meer aanwezig te zijn wanneer ik wat heftiger op het gas ga.
 
Ik denk niet dat het een balhoofd knikje is. Ik weet inderdaad wat je er mee bedoelt, deze had ik namelijk voorheen bij aanremmen.
Dit geluid (wat inderdaad qua geluid/gevoel vergelijkbaar is) lijkt meer van onderuit/midden van de motor te komen.
 
Niet volgens de monteur. De spanning is goed en hij heeft de ketting geïnspecteerd toen hij daar stond voor rem/koppelingsvloeistoffen.

Maar zou dit het knik-/knakje kunnen verklaren? Anders ga ik eens goed aan het reinigen en opnieuw invetten en dan zien of het probleem weg is.
 
Kabel ?
hydraulische koppeling


Humm grappig, Ik deed dus eerst een oppervlakkige zoekje naar "XJR1300 2003 koppelingskabel" en struikelde over een marktplaats ad die aangaf bij de laatste beurt dat ding vervangen te hebben. Yahoo search dankzij een of ander stukje spyware :(

Yahoo search

Tweede link, in de omschrijving.



My bad :)

Andere vraag dan. Wat heb je gedaan om de balhoofdknak te verhelpen?

db
 
Laatst bewerkt:
Misschien een probleem met het achterbrug lager ?
Dit is een bekend kwaaltje van een aantal FJR 's

En FJR en XJR zijn deels het zelfde ??

En een ketting van 12 jaar oud en 55000 km is toch redelijk bejaard :+
 
Bedankt voor de reacties so far.

Balhoofdknak......ja goede vraag. Die was gewoon ineens weg. Klinkt stom, maar het was er gewoon ineens niet meer. (Zou wel kunnen zijn dat het weg was nadat ik hyper pro's heb laten installeren). Ik weet in ieder geval zeker dat dit een ander geluid is.

Ketting: Ja inderdaad hij is heel oud en gaat al lang mee (ik ben een vette smeerder), vandaar dat ik ook nogmaals bij mijn monteur had gevraagd of de ketting nog ok is. FYI, monteur is zeer ervaren, en heeft zelf XJR gehad, dus vertrouw zijn oordeel wel.
Overigens toen ik vroeg over mijn rotte KLE ketting (door vorige eigenaar nauwelijks gesmeerd en maar 16k gebruikt) of schoonmaken en smeren nog nut had gaf hij gelijk aan dat dat zonde was van die ene 1 euro aan kettingvet.
Maar foto ga ik regelen.

Achterbrug lager, is daar een manier om dat te testen/bekijken zonder alles los te halen?
 
Achterbrug controleer je zo, zet de motor op de hoofdstandaard zodat je achterwiel vrij hangt. Daarna maak je ff je schokkers los en ondersteun ff je achterwiel met een plankje oid.beter nog, haal je achterwiel er maar uit, en als je achterbrug dan vrijhangt zul je schrikken hoeveel speling erin zit.
Achterbrug demonteren en weer spelingsvrij monteren dmv shims opvullen, ff opmeten.
naaldlagers hoeven niet gauw vervangen te worden maar wel opnieuw goed invetten.
 
Sorry mede-MF'ers. Ik heb altijd al moeite gehad met het plaatsen van foto's op fora, en ook MF is geen uitzondering daarin.
Dus voor degene die foto's willen zien van mijn ketting om die te beoordelen:

Link not found

Tevens heb ik nog een foto van twee weken geleden van mijn voorste tandwiel.

PS: Als iemand me kan uitleggen waarom ik de foto's zelf niet kan linken vanuit dropbox of flickr, ik hoor het graag.
 
Ja kan me nog wel herinneren bij m`n Fz750 die had ook zo`n knikje en dat waren zoals gutherex zegt de transmissie rubbers die versleten waren . Je kunt de motor op de bok zetten en je versnelling in z`n 1 zetten dan aan je achterwiel naar voren en naar achteren draaien . Als je dat kunt zijn de rubbers gaar heel ietsjes mm speling mag , maar een cm of meer dan zijn ze echt gaar . Kosten waren toentertijd rond de 35 euries voor nieuwe rubbers. Wiel eruit kettingtandwielhouder lostrekken , oude rubbers eruit nieuwe erin .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren mijn ketting grondig gereinigd (2 maal) en daarna weer ingevet. Vanmorgen naar het werk gereden en het lijkt er op dat het geluid weg is.
Ik ga nooit over een nacht ijs dus hou het in de gaten, maar het lijkt er op dat een vuile/stroeve ketting de veroorzaker was.
 
Ik heb hetzelfde alleen dan een XJ600s, (lage snelheid in z'n 1 of 2)) en geef iets gas, metaalachtig tikje, laat gas los weer zelfde tikje.

Niet te hoen op hobbelweg oid, is gekomen nadat ik, mss toeval, remblokken achter heb vervangen, welke "los" hangen op de pen.

Eerste verdenking Balhoofdlager, maar deze is nog geen jaar geleden vervangen. Ik verdacht eerst de loshangende remblokken, maar denk nu aan achterbrug lager, alleen als ik de achterkant in laat veren dan hoor je niks...
 
Terug
Bovenaan Onderaan