Ervaring PowerFilter (luchtfiler) en sproeier aanpassen??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.723
2.473
Hoi Techneueten,

Ben ik weer met de volgende vraag.
Ik heb een 180 cc 4 takt blokje (1 cilinder) in mijn motorfiets hangen.
Loopt goed, al is het niet snel , maar het is ook maar een 1800 cc fietsje.

Aan de uitlaatkant heb ik een Scorpion uitlaat. Zou iets openen moeten zijn dan de originele demper (en zo klinkt ie ook), maar heeft wel een E4 keurmerk.
Zal wel iets beter uitademen dan de originele pijp. Uitlaat ben ik tevreden over.

Dan de inlaatkant: Daar zit een erg grote (lelijke) luchtfilterkast (of 'airbox' zoals dat tegenwoordig in mooi Nederlands heet) die ik wil vervangen door iets kleiners.
De airbox heeft geen papieren filter, maar een schuimfilter.
De luchtdoorvoer van een 180 cc cilindertje dat max 9000 rpm draait zal niet hoog zijn, en ik heb het idee het lelijke luchtfilterhuis te vervangen door een power filter.
Bij deze een filtertje dat ik er leuk op zou vinden staan.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ik heb echter geen ervaring met zo'n filter, en heb weleens gehoord (please correct me i'm wrong) dat zo'n power filter:

-snel zou vervuilen (dichtslibben door 'stof')
-dicht zou slaan met regen (waternevel) met te weinig luchtdoorvoer tot gevolg
-in geval van regen, water zou doorlaten waardoor dit je carburateur ingaat en dus in je verbrandingsriuimte komt (lijkt me niet zo'n probleem het verdampt wel)
- meer vuil door zou laten dan een normaal luchtfilter.

Met name dat laatste zou me tegenhouden zo'n filter op mijn motor te zetten, want extra slijtage zit ik niet op te wachten.
Maar weet iemand wat er waar is van de stellingen hierboven? Is z'n filter aan- of af te raden?

Gerelateerd hieraan: Ik verwacht dat de luchtdoorvoer van een power filter groter zal zijn dan die van een origineel (in mijn geval schuim-) filter. Als gevolg hierdoor zal het mengsel armer worden met warmer worden van de omgeving van de verbrandingskamer (mn. zuigerbodem en uitlaatkleppen) tot gevolg. Bij te veel hitte
(door te weinig verdampende en hiermee warmteontrekkende benzine) levert dat natuurlijk schade op, en daar zit ik ook niet op te wachten.

Bij een 2 takt blokkie trek je de bougie eruit om te controleren of het mengsel te arm, goed of te rijk staat, en aan de hand van het beeld van de bougie (en hoe het blokkie rijdt) pas je de sproeier aan.
Werkt dat ook zo bij een 4-takt? Ik verwacht dat je bij een 4 takt eigenlijk niet zo snel zult merken dat het mengsel niet klopt, aangezien zo'n blokkie veel stabieler/robuuster/minder gevoelig draait dan een 2t en letterlijk blijft werken tot ie kapot is.
Bij een 2t merk je eigenlijk al voor de bougie te hebben bekeken of het klopt of niet.
Maar ook dit is een aanname van mijn kant. Weet iemand of dit waar is?
Als het ook ahv de bougie gaat neem ik aan dat je dusdanig moet spelen met sproeiers tot de bougie lichtbruin met evt een licht wittige gloed is ?? (het is geen 2t dus koffiebruin lijkt me te donker, want olie verbranden doet ie als het goed is niet :-) )

Veel vragen, dus dank voor je reactie alvast
 
Het is wel mogelijk om naar de bougie te kijken, maar misschien alleen als indicatie. Het is lastig om er wat uit te halen, want zodra je van je ritje terug komt en stationair de straat in rijdt is de kleur alweer beinvloed.

Bij een 1 cilinder kan je makkelijk een aantal sproeiers op de kop tikken en gewoon proberen.

Die pods zullen zeer waarschijnlijk inderdaad meer lucht door laten, en daarmee ook meer vuil. Als je niet dagelijks woon-werk rijdt of over zandpaden zou ik me daar niet zo druk om maken.
 
OK, en waar denk je dan aan bij het varieren met sproeiers? Toch voelen aan de prestatie of het is wat je zoekt, en igv twijfel een sproeier met een maatje meer (liever te rijk dan te arm).
Ik heb geen crosser dus zandpaden zijn niet echt de bedoeling, maar wil er wel zo'n 10.000 km /jaar mee gaan rijden. Moet ik het dan niet doen?
De zinssnede uit de advertentie die ik eerder aanhaalde met een flinke korrel zout (of zand) nemen?
:
"CX500 Forum: "Independent testing shows that pleated paper filters are better in filtering dirt than oiled cotton. Oiled cotton gives more airflow though. K&N doesn't claim better filtering, only better flow. Look at their website, there is not a word about better filtering than stock."
ST-Owners Forum: "On the EMGO products: It is believed they order from the same manufacture as OEM,,, virtually identical. I've been using their products for years 'n years."
 
Ja, als hij met pods niet goed loopt (wat zeer waarschijnlijk is) en je wilt em niet op de testbank zetten, dan gewoon een paar maten groter proberen en vol gas doortrekken tot hoog in de toeren. Je kan zo zelf trial/error proberen totdat het goed is. Met een 1 cylinder zal dat niet zo heel veel moeite zijn. Zelfde geldt voor mixture screw/vlotterhoogte voor stationair/beetje gas, en eventueel naalden voor halfgas als je die kan verstellen.

Qua slijtage, in hoeverre het uit maakt verschilt misschien per filter en motor... misschien dat iemand anders ervaringen heeft.
 
Laatst bewerkt:
OK, klinkt straight forward , dus te doen. Bij een 1 cilinderblokje merk je natuurlijk sneller of het niet al dan niet goed is dan bij een multicilinder, en je hoeft er maar 1 te vervangen, niet te synchroniseren , dus waarschijnlijk idd het snelst het even te proberen op een zaterdagmiddagje :-)
Als iemand anders nog andere ideeen heeft (ook over de filterende prestaties van een power filter) hoor ik het graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan