tank loopt leeg na kantelen tank!

RSVredliner

MF'er
16 aug 2004
95
0
Bij mijn aprilia RSV1000 uit 2006 loopt mijn tank leeg als ik hem kantel via de slangen aan de onderzijde om er aan te sleutelen. Ik vermoed dat de retour van mijn tankdop niet in orde is. Heeft iemand dit al eens mee gemaakt? Een nieuwe tankdop is best prijzig dus ik zoek bevestiging. Ik hoor het graag.

groet,
RSVRedliner
 
kraantje zit er niet op en de slangen in de tank zijn in orde. Die zijn onder druk gezet en zien er ook gewoon goed uit. Vroeg me af of het normaal is dat de tank leeg loopt op het moment hij wordt gekanteld. Was gisteren even bezig met het trekken van een stroomdraad voor mijn navi en had de tank gekanteld en hij begon gelijk benzine te pissen. Moet wel zeggen dat de tank vol zat.
 
kraantje zit er niet op en de slangen in de tank zijn in orde. Die zijn onder druk gezet en zien er ook gewoon goed uit. Vroeg me af of het normaal is dat de tank leeg loopt op het moment hij wordt gekanteld. Was gisteren even bezig met het trekken van een stroomdraad voor mijn navi en had de tank gekanteld en hij begon gelijk benzine te pissen. Moet wel zeggen dat de tank vol zat.
Ja, dat is vrij normaal.

Net als een vol glas water. Als je dat kantelt, stroom het ook over de rand.
In de rand vd tank zit een gatje, met een slangetje er aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Normaal mag een beetje kantelen geen probleem zijn.
De vraag is, hoever kantel je de tank?
Als ik de tank nokvol tank kan ik hem nog op zijn jiffy zetten, als de ondergrond vlak is, daar is dat op berekend.
Maar als ik de tank er bij onderhoud/werken af moet nemen zorg ik dat ze max half is. Een volle tank geeft idd problemen. Is onhandelbaar, en er loopt benzine uit via de overloop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi experiment: Houdt een volle emmer ijskoud water boven je hoofd en kantel hem net zover als dat je de tank gekanteld hebt. En kijk wat er gebeurd. Je zult versteld staan :Y
 
Na het rijden willen er ook nog wel eens paar druppeltjes onder liggen. Ook bij een half volle tank. met name als het warm weer is. Als je goed kijkt zie je het slangetje ook een beetje dampen. Bij de motorzaak hadden ze gezegd dat het mogelijk in de dop kan zitten. Omdat zo'n dop best prijzig is wilde ik het hier eerst nog eens voorleggen.
 
Na het rijden willen er ook nog wel eens paar druppeltjes onder liggen. Ook bij een half volle tank. met name als het warm weer is. Als je goed kijkt zie je het slangetje ook een beetje dampen. Bij de motorzaak hadden ze gezegd dat het mogelijk in de dop kan zitten. Omdat zo'n dop best prijzig is wilde ik het hier eerst nog eens voorleggen.
Wat zit er dan in de dop volgens de motorzaak?

Snap je het principe van vloeistof?
Snap je wat er met benzine gebeurd, zeker als het warm wordt?
Snap je dan ook dat er een extra beluchtingsgaatje met een slangetje in je tank zit?
En dat uit dat slangetje benzine of damp komt, wanneer nodig?

Zo ja, dan is dit mysterie opgelost :)
 
Ik heb de dop open gehad en er zit toch een soort afsluitingsmechanisme in middels rubbers, een veertje en een klein kogeltje. Het lijkt allemaal goed te zitten maar toch blijft het slangetje onderaan wat vochtig.

Toch zonde als je wat benzine verliest want dat spul is niet voor niks.
 
Ik heb de dop open gehad en er zit toch een soort afsluitingsmechanisme in middels rubbers, een veertje en een klein kogeltje. Het lijkt allemaal goed te zitten maar toch blijft het slangetje onderaan wat vochtig.

Toch zonde als je wat benzine verliest want dat spul is niet voor niks.
Ik geef het op.

Ik denk dat je het beste een nieuwe tank + nieuwe dop kun kopen :Y
 
Ik heb de dop open gehad en er zit toch een soort afsluitingsmechanisme in middels rubbers, een veertje en een klein kogeltje. Het lijkt allemaal goed te zitten maar toch blijft het slangetje onderaan wat vochtig.

Toch zonde als je wat benzine verliest want dat spul is niet voor niks.
Uiteraard, er zit (of zou toch moeten), altijd een overdrukklep(je) in de dop, of na de dop voor het slangetje.

Als die in orde is, verlies je tijdens het rijden geen vloeibaar goud, want ja, dat wordt bij acceleratie en remmen een beetje alle kanten op geslingerd. De klep houdt het binnen.
Maar sta je in de zon geparkeerd, of zelfs in de schaduw tijdens een hete dag is dikwijls al voldoende, dan warmt die tank en benzine op, en verdampt. Om overduk in je tank te voorkomen heb je dat klepje, dat opent en laat de druk los, in de vorm van verdampte benzine. Dikwijls condenseert het alweer voor het het einde van het slangetje bereikt heeft, en lekt. Maar ook als het niet condenseert, verdwijnt het langs daar ... maar je merkt het niet.

Het klepje werkt trouwens in twee richtingen, als je rijdt verdwijnt er ook benzine uit je tank richting de motor (althans, bij de mijne toch, en zelfs heel veel, wel 1 liter op 22à23 km :( :+ ), en dan moet er lucht in je tank geraken. Het klepje opent dan averechts.

Aftermarket tankdoppen hebben dikwijls geen klepje, maar die hebben een soort van heel dun en kronkelend kanaaltje, zodat over- en onderdruk geregeld blijven, maar er ook tijdens het rijden geen of toch zeer weinig benzine verloren gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan