waar zit de clignoteur van mijn suz sx 1100F ?

Peerspecial10

Rookie
10 sep 2002
13
0
Hedel
Hallo beste forum mensen, Jammer genoeg ben ik niet in het bezit van een werkplaats handboek of zoiets dus vandaar mijn vraag op dit forum.
Ik heb vorig jaar een leuke oude suz gsx1100f gekocht en die motor netjes opgeknapt. Alles werkte - voor dat ik hem voor de winter stop gezet heb. Nu ben ik vandaag gaan rijden maar de knipperlichten doen gewoon helemaal niks meer.
Ik heb onder de buddy wel de relais van het knipper gebeuren gevonden (en die klikt ook als ik de schakelaar bedien) maar geen clignoteur - Ik hoop natuurlijk dat het een simpel contact probleempje is, maar... wie kan mij zeggen waar ik dat ding moet vinden - en hoe controleer ik - wat er evt. fout kan zijn.
Alle hulp is welkom grtz Peer
 
Okee mijn vlaams is helaas ook niet meer zo best - maar er zit dus een relais onder de buddy (zwart kastje met slechts 2 pootjes - wat duidelijk klikt als ik L-R sinaal geef - daarnaast zit een ander kastje dat volgens mij voor de ontsteking is (met 4 pootjes - tekst Omron 8ms s23 12v)-
Ik zoek een kastje (bij mijn weten heet zoiets clignoteur) met 3 pootjes en et opschrift - Omron of Mitsuba fr-3303 2x21w / 2x4w en nog zoiets.. dat is duidelijk het stuur kastje voor de knipperlichten. - alleen heb ik geen idee waar ik het zou kunnen vinden - zonder mijn motor zomaar te slopen - zonder doel..
 
zou zeggen dat het klikkende kastje de juiste is, en gezien het signaal wel binnenkomt het ofwel aan het kastje ofwel aan de draadjes naar de knippers ligt. Gezien alles niet meer werkt zou ik zeggen dat je een nieuw relais nodig hebt.

Maar ik ben geen vonkentrekker :)
 
Eerst kijken of er wel spanning staat op de knipperlichten (clignoteurs stamt nog uit de tijd dat de knipperlichten van de mooie armpjes waren die uit het chassis vandaan kwamen). Hierna langzamerhand al metend naar de centraal doos gaan, kan best het relais zijn maar meten is weten! Een WPB of Haynes zou je veel meer duidelijkheid verschaffen.
 
full


grtz,

Cees
 
Bedankt beste mensen - en vooral Cees voor het schema - daar moet ik wel iets mee kunnen- en inderdaad meten is weten - onderweg kun je alleen maar wat stekkertjes los trekken en schoonmaken en hopen dat het weer gaat werken.
Ik laat nog wel weten wat het geweest is grtz Peer
 
Hallo beste forum mensen, Jammer genoeg ben ik niet in het bezit van een werkplaats handboek of zoiets dus vandaar mijn vraag op dit forum.
Ik heb vorig jaar een leuke oude suz gsx1100f gekocht en die motor netjes opgeknapt. Alles werkte - voor dat ik hem voor de winter stop gezet heb. Nu ben ik vandaag gaan rijden maar de knipperlichten doen gewoon helemaal niks meer.
Ik heb onder de buddy wel de relais van het knipper gebeuren gevonden (en die klikt ook als ik de schakelaar bedien) maar geen clignoteur - Ik hoop natuurlijk dat het een simpel contact probleempje is, maar... wie kan mij zeggen waar ik dat ding moet vinden - en hoe controleer ik - wat er evt. fout kan zijn.
Alle hulp is welkom grtz Peer
Omron 8ms s23 12v is volgens mij het relais voor je brandstofpomp.

Clignoteur=knipperlichtrelais.

Dat zwarte kastje dat klikt, met die twee pinnetjes, is die je moet hebben.
Pak desnoods ff een andere nieuwe, en je weet weer wat meer.
 
Hallo daar, het is inderdaad het relais - en op de zijkant staat ook waar het voor dient 23 w x 2 etc etc... Ik heb hem nu in eerste instantie door verbonden en toen gingen mijn lampjes netjes branden - dus relais kapot .
IK was niet bekend met dit type (met 2 pootjes) dus sorry als ik iemand op het verkeerde been gezet heb- maar al doende leert men - ik ook gelukkig.
Nu nog maar zien dat ik ergens zo'n ding kan scooren maar dat moet wel gaan lukken.
Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp - Grtz Peer. :}
 
Hallo daar, het is inderdaad het relais - en op de zijkant staat ook waar het voor dient 23 w x 2 etc etc... Ik heb hem nu in eerste instantie door verbonden en toen gingen mijn lampjes netjes branden - dus relais kapot .
IK was niet bekend met dit type (met 2 pootjes) dus sorry als ik iemand op het verkeerde been gezet heb- maar al doende leert men - ik ook gelukkig.
Nu nog maar zien dat ik ergens zo'n ding kan scooren maar dat moet wel gaan lukken.
Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp - Grtz Peer. :}
Is het meest universele ding in/op een motor of auto.

Kost een paar euro.
 
Clignoteur is nog van de tijd dat men op school Franse les gaf.
Het is dus een heel normaal NL -woord.
Knipperlichtrelais is bij oude machines ook niet het juiste woord, daar het geen relais is.
Het principe berust op dat bij het contact Normal-Closed NC (2 contacten) de stroom door een weerstandsdraad om een bimetaal gaat.

Zodra je dus inschakelt gaat de stroom door de weerstandsdraad naar de lampjes.
Het bimetaal wordt warm en trekt krom en het contact gaat open: Lampjes Uit.
Het bimetaal koelt nu af en sluit vervolgens weer.
De cyclus herhaalt zich.

Daarom zij die clignoteurs , de snelheid van klikken (of het helemaal niet doen bij LED's) afhankelijk van de belasting.

Ok ik kom uit de tijd dat mijn vader nog in een automaterialen zaak een los alarmlicht-schakelaar kocht (alle 4 tegelijkertijd), en een ford 17m, sorry.

full


Groen!
 
Laatst bewerkt:
Okee Peter - ook heel erg bedankt voor de uitleg - en om je gerust te stellen - Ik ben ook een helaas wat oudere motor freak - die op circuit ooit de mooie tijd beleefd heeft met de oude garde zoals Boet, Hartog Middelburg en die mensen - dus ik weet best wel hoe een motor in elkaar zit en daarnaast ook hoe je er lekker (en ook echt wel hard)mee kunt rijden - en ik gebruik daarom misschien wel vreselijk verouderde termen of benamingen (zoals jouw vader).. maar dat maakt het plezier er voor mijzelf zeker niet minder om. Dat relais heb ik inmiddels bij de fa. v.d. heijden in denbosch voor 15 euries gevonden - dus dat probleem is opgelost. Nu blijft mij nog het schoonmaken en weer bruikbaar maken van een set carburateurs voor mijn 2e suz. dat zal wel een secuur knutsel klusje worden.
groetjes Peer
 
Als je nog een elerktrische ontsteking zoekt ik heb er nog een liggen voor 20 euro voor een 1100F en ja die werkt.

Ik heb heel veel gesleuteld aan die 1100Fjes.

hele blokken erin en eruit. etc..

Wat ook vaak is dat die richting aanwijzers lamp sittings gecorrodeerd zijn.

Dus dan vervang je het relais en werkt het nog niet.

En die 1100F heeft nu echt wel harde stukken in zn bedrading vooral bij de ontsteking daar het redelijk bloot ligt dus als je rare storingen krijgt..

oja en die grote stekker die boven het motorblok loopt...die wil ook lekker corroderen
 
Laatst bewerkt:
Paar problemen die je bij de GSX1100F kunt verwachten:

Laadspanning te hoog met droogkokende accu tot gevolg. Is een modificatie voor.

Membramen van de carbs komen los van gasschuif. Kijk door je luchtfilterkast of de schuiven gelijk omhoog gaan.

Moeilijk in zijn vrijloop te krijgen. Is een koppelingsmodificatie voor.

Bij ca. 50000 km naaldbussen onrond in de de carbs.

Oxidatie in stekkers, vooral die onder de koplamp kan problemen geven.

Veel info te vinden bij de oosterburen www.gsxf-1100.de

grtz,

Cees
 
hoi Cees,
Nogmaals dank - en of de duvel er mee speelt - bij mijn eerste ritje lijkt het probleem van de droog kokende accu zich al voor te doen - mogelijk is daardoor ook het relais gebakken - dus je zou mij een groot plezier doen als ik die modificatie waar jij et over hebt zou mogen ontvangen of zoiets. Het blok van mijn nr 1 suz (ik heb er 3) is van 1989 dus daar zou ook al een verschil in kunnen zitten. Mijn nr 2 is van 1996 - maar die is nog niet rijklaar. Nr 3 is een gs850 dus wel een suz maar een totaal andere..
Ik probeer mezelf inmiddels ook aan te melden op et duitse forum - bedankt voor de tip alvast. grtz Peer
 
Terug
Bovenaan Onderaan