stroomvoorziening navigatie

erikkie39

MF'er
23 sep 2013
145
0
Leiden
Goedemorgen,

ik had mijn vraag al eerder gesteld op het Chinese navigatie-forum van Reizen en Toeren, maar daar zitten niet zoveel techneuten als hier denk ik. Mijn probleem is het volgende:

Ik heb afgelopen week een Gorider besteld, en hij zou binnenkort geleverd moeten worden. Nu zag ik dat de actieve cradle een snoertje heeft met een soort open einde met een + en - kabel, wat je ergens op aan moet sluiten. Tot zover niet zo moeilijk, in principe kun je deze overal aan verbinden: ofwel direct op de accu, of geschakeld via contact op iets van de verlichting.

Nu heb ik op dit moment een ongebruikt tomtom-stroomkabeltje hangen (van de vorige eigenaar), die geschakeld is aangesloten op de koplamp. Deze heb ik niet nodig, en ik wil het liefst zo min mogelijk kabels in mijn dashboard hebben. Daarom zou ik hem graag hergebruiken voor mijn nieuwe navi.

In principe zou ik die gewoon door kunnen knippen, en met een set male-female stekkertjes de kabel van de Gorider erop aansluiten toch? De omvormer zit toch pas in de actieve cradle, tot daar is het gewoon een 12v kabeltje wat je iets verlengt. Of maak ik nu een denkfout?

Ik kan er eventueel ook een Tamiya stekker aanzetten en hem aan mijn optimate-aansluiting koppelen, maar het nadeel daarvan is dat ik dat niet zo netjes krijg weggewerkt omdat mijn optimate-aansluiting helemaal achterin mijn buddy ligt. Dan moet ik weer een extra verlengkabel hebben, en wordt het wel heel erg een rommeltje.
 
In principe zou ik die gewoon door kunnen knippen, en met een set male-female stekkertjes de kabel van de Gorider erop aansluiten toch? De omvormer zit toch pas in de actieve cradle, tot daar is het gewoon een 12v kabeltje wat je iets verlengt. Of maak ik nu een denkfout?

Klopt, alleen zou ik er persoonlijk voor kiezen om de boel te solderen. Is netter en minder storingsgevoelig dan stekkertjes (mits je een beetje knap kan solderen, maar dat is niet heel moeilijk).
 
Klopt, alleen zou ik er persoonlijk voor kiezen om de boel te solderen. Is netter en minder storingsgevoelig dan stekkertjes (mits je een beetje knap kan solderen, maar dat is niet heel moeilijk).

Thanks! Solderen wordt lastig, dat heb ik ooit op de middelbare school gedaan maar daarna nooit meer (heb ik ook de spullen niet voor), vandaar de keuze voor stekkertjes die je met een krimptang kunt sluiten. Extra voordeel dat ik dan ook mijn cradle eraf kan halen als ik hem niet gebruik.

Meet voor de zekerheid de spanning, weet je ook meteen welke + en - is.

Goede tip, dank!
 
Klopt, alleen zou ik er persoonlijk voor kiezen om de boel te solderen. Is netter en minder storingsgevoelig dan stekkertjes (mits je een beetje knap kan solderen, maar dat is niet heel moeilijk).

Zijn die solder sleeves ook een goede optie? Ziet er erg makkelijk uit, en is misschien meer solide dan een stekkertje.
 
Er zit ook een stabilisator in het snoertje, als ik het goed heb.

Je kunt dus best bestaand draad gebruiken, hoewel ik daar zelf geen voorstander van ben. Ik zou de nieuwe draad -intact- monteren zoals je het huidige TT draad heb gemonteerd.

In principe kun je elke stekker gebruiken, mits voldoende bestendig voor weer en wind.
 
Zijn die solder sleeves ook een goede optie? Ziet er erg makkelijk uit, en is misschien meer solide dan een stekkertje.
Heeft voor- en nadelen.

Het is een prima en solide verbinding. Maar wel bedoeld als 'permanente' verbinding.

En je moet ze weer kopen, en een verfstripper hebben, en er mee om kunnen gaan.
 
Er zit ook een stabilisator in het snoertje, als ik het goed heb.

Je kunt dus best bestaand draad gebruiken, hoewel ik daar zelf geen voorstander van ben. Ik zou de nieuwe draad -intact- monteren zoals je het huidige TT draad heb gemonteerd.

In principe kun je elke stekker gebruiken, mits voldoende bestendig voor weer en wind.

Deze kabel is op dit moment gemonteerd, volgens mij zit daar geen stabilisator in:

002-10.jpg


Dit is de nieuwe, daar zit inderdaad wel een stabilisator in volgens mij:

Extensa-basis-opticam.jpg



Probleem is dat als ik de oude kabel los wil maken, ik alle kappen van mijn motor moet gaan halen (CBF1000), en ook het aansluiten moet ik dan alsnog solderen waarvoor ik de spullen niet heb. Vandaar de wens om het bestaande snoertje te gebruiken, danwel met een stekkertje of met die solder sleeve. Ik kijk wel even als hij binnen is, wellicht is de draad lang genoeg om terug te voeren naar mijn buddy, en dan zou ik hem met alleen een Tamiya ook op mijn optimate-aansluiting kunnen aansluiten. Dat zou nog het makkelijkst zijn.
 
De druppellader op dezelfde aansluiting zal waarschijnlijk niet gaan. Er staat waarschijnlijk alleen spanning op als de motor op het contact staat. En voor gebruik van de druppellader wil je kunnen laden zonder dat de motor op het contact staat.
 
De druppellader op dezelfde aansluiting zal waarschijnlijk niet gaan. Er staat waarschijnlijk alleen spanning op als de motor op het contact staat. En voor gebruik van de druppellader wil je kunnen laden zonder dat de motor op het contact staat.

Ik bedoel het anders: op dit moment heb ik al een druppellader aansluiting onder mijn buddy zitten, met zekering rechtstreeks op mijn accu. Als ik aan mijn nieuwe gps-cradle ook zo'n aansluiting zou maken, kan ik ze gewoon in mijn buddy in elkaar klikken zodra ik mijn gps ga gebruiken.

Enige probleem is dat ik denk dat de kabel van mijn cradle niet lang genoeg gaat zijn, dus vandaar mijn zoektocht naar een alternatief (o.a. bestaande tomtom-aansluiting).
 
Gewoon fatsoenlijk maken:

kappen eraf
nieuwe kabel erop solderen (met krimpkous)
kappen erop!

:]

En even kijken of er een zekering (in de buurt van de accu) zit op het desbetreffende kabeltje)
 
Ik bedoel het anders: op dit moment heb ik al een druppellader aansluiting onder mijn buddy zitten, met zekering rechtstreeks op mijn accu. Als ik aan mijn nieuwe gps-cradle ook zo'n aansluiting zou maken, kan ik ze gewoon in mijn buddy in elkaar klikken zodra ik mijn gps ga gebruiken.
Dat is wat ik doe, heel bewust. Ik heb er een verloop stekkertje bij om eventueel tegelijk telefoon en navi op te laden. Zo kan je als je op reis bent door blijven gaan met laden als je even stil staat, en is het opladen niet afhankelijk van het aan staan van je contact.

Contact (spanning op pompen en verlichting) zuipt aardig wat stroom, een navi en telefoon kun je prima een paar uur laten laden aan je motor maar laat je hem een paar uur op contact staan is de accu leeg.
 
Dat is wat ik doe, heel bewust. Ik heb er een verloop stekkertje bij om eventueel tegelijk telefoon en navi op te laden. Zo kan je als je op reis bent door blijven gaan met laden als je even stil staat, en is het opladen niet afhankelijk van het aan staan van je contact.

Contact (spanning op pompen en verlichting) zuipt aardig wat stroom, een navi en telefoon kun je prima een paar uur laten laden aan je motor maar laat je hem een paar uur op contact staan is de accu leeg.

Wat bedoel je met een verloopstekkertje? Een soort splitter? Ik heb daar flink naar gezocht, maar kan er geen vinden die op mijn Optimate-aansluiting zou passen. Zou wel ideale oplossing zijn, ik heb namelijk op dit moment ook al een USB-oplader aan mijn optimate-aansluiting zitten voor mijn telefoon.
 
Wat bedoel je met een verloopstekkertje? Een soort splitter? Ik heb daar flink naar gezocht, maar kan er geen vinden die op mijn Optimate-aansluiting zou passen. Zou wel ideale oplossing zijn, ik heb namelijk op dit moment ook al een USB-oplader aan mijn optimate-aansluiting zitten voor mijn telefoon.
Je kan toch gewoon een setje tamiya stekkers kopen.

- eentje voor op je optimate aansluiting onder je zadel (die zit er al op d0h) (1x male)
- eentje op je navi plug (1x female)
- eentje op je converter naar 5.5v / usb / telefoonaansluiting (1x female)

eentje die verloopt van tamiya female naar 2x tamiya male ( 2x male 1x female)

Nu kun je zowel tegelijk telefoon navi, als alleen telefoon, als alleen navi. Allemaal zonder overbodige kabels.
 
Je kan toch gewoon een setje tamiya stekkers kopen.

- eentje voor op je optimate aansluiting onder je zadel (die zit er al op d0h) (1x male)
- eentje op je navi plug (1x female)
- eentje op je converter naar 5.5v / usb / telefoonaansluiting (1x female)

eentje die verloopt van tamiya female naar 2x tamiya male ( 2x male 1x female)

Nu kun je zowel tegelijk telefoon navi, als alleen telefoon, als alleen navi. Allemaal zonder overbodige kabels.

Klopt helemaal. Enige is dat de aansluiting onder mijn zadel een female is, en op mijn usb-oplader (en op de druppellader zelf, en op een losse sigarettenaansteker die ik ook nog heb) een male. Ik zou dan een 1x male 2x female nodig hebben, maar die is met geen mogelijkheid te vinden online... Maar die zou misschien wel makkelijk in elkaar te klussen moeten zijn met een paar losse stekkers en een paar draadjes, ik ga dit weekend eens kijken in de lokale modelbouwwinkel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan