Kan ik een subframe hardsolderen ?

Mnmotorenik

Rookie
10 apr 2004
22
0
Ik wil een stalenbuizen subframe vermaken en wil graag weten of ik dat kan hardsolderen ipv lassen. En kan zo'n verbinding ook goed tegen trillingen ?

Het frame ziet er momenteel zo uit.

full


Walter
 
Laatst bewerkt:
Op de eerste plaats waarom wil je hardsolderen ipv lassen..

Hardsolderen gaat, dat is geen probleem ..maarrrrrrr........

Hardsolderen hangt en valt met de passing, de delen moeten perfect op elkaar passen, en de vloeiing moet ook perfect zijn, dan is hardsolderen zelfs sterker en minder belastend voor het materiaal dan lassen
Met lassen kun je oneffenheden opvullen door extra materiaal toe te voegen, dat kun je met hardsolderen niet, dan wordt de verbinding juist VEEL zwakker
 
Hardsolderen wordt vaak gedaan bij slecht lasbaar materiaal. Denk aan de het gelegeerde staal van oude racefietsframes, die bovendien een extreem dunne wand hadden. Vanwege het kleine contactoppervlak werden lugs gebruikt.
 
Bedankt voor de snelle reacties.
Mijn tweezitter subframe wil ik aanpassen naar een smaller en korter éénzitterframe en zo te horen is hardsolderen dus wel degelijk een goede optie. Ik moet dan nog wel uitzoeken welk soldeer en vloeimiddel ik daarvoor moet gebruiken.
Enig idee ?
 
Er is natuurlijk ook een goede reden dat TS dit vraagt want als hij een TIG las apparaat tot zijn beschikking had gehad had hij dat waarschijnlijk wel gebruikt.

Als je een autogeen las apparaat tot je beschikking hebt kun je hem prima daarmee lassen.
En als het subframe dan erop gelast is even goed kijken of het ook echt stevig genoeg is.
Want of je het nou met Co2 of autogeen last, als je niet kan lassen breekt de boel toch wel af.

Groeten en succes ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan