electrode bougie in cilinder

tompascal

Rookie
3 mei 2010
7
0
Beste; toen ik met mijn motor een rondje aan het toeren was,viel opeens het vermogen weg en hoorde je heel hard kleng kleng,ben toen meteen gestopt en heb de motor uitgezet en ben gaan kijken,hoe of wat er aan de hand was,omdat ik het niet kon vinden,heb ik de motor weer gestart en ben heel rustig naar huis gereden,onderweg veranderde het harde geluid in tikken.Thuis gekomen heb ik meteen de bougie's nageken en wat bleek,van een van de bougie's was het bochje aan de onderkant weg.Mijn grootste angst is nu dan ook dat dit in de cilinder terecht is gekomen en ik alles uit elkaar moet halen.
Heeft iemand ideeen of tips,hoe ik dit het beste kan aanpakken.
 
Achne is niet dodelijk.

Als je het stukje er uit gevist heb of niet meer hoort zou ik er lekker een nieuwe bougie in draaien en gaan rijden. Als het blok olie gaat verbruiken of andere problemen gaat vertonen kun je altijd nog op zoek naar een ander blok. Om de boel gelijk weg te flikkeren of de kop te lichten zoals sommige hier zeggen is zwaar overtrokken tenzij je een heel exotische motor hebt.

TS heeft eerst naar huis gereden met "klengpofiediekleng", en hem daarna nog een x thuis gestart om te kijken of ie soms s'nachts zomaar ineens "beter" is geworden. |( Jij gelooft echt dat er ondertussen niet meer schade is? :?

Als TS de motor na de 1 x "Kleng kleng" eerst grondig had nagekeken, en dan pas weer had gestart ja dan had jou manier de juiste kunnen zijn. :Y Nu geloof ik daar echt niet meer in. :N
 
TS heeft eerst naar huis gereden met "klengpofiediekleng", en hem daarna nog een x thuis gestart om te kijken of ie soms s'nachts zomaar ineens "beter" is geworden. |( Jij gelooft echt dat er ondertussen niet meer schade is? :?

Als TS de motor na de 1 x "Kleng kleng" eerst grondig had nagekeken, en dan pas weer had gestart ja dan had jou manier de juiste kunnen zijn. :Y Nu geloof ik daar echt niet meer in. :N
:^
Mij lijkt dat het "kleng kleng" reeds de grootste schade aangericht heeft. Het tikkende geluid erna in het naar huis rijden lijkt mij er reeds het gevolg van.

Het "kleng kleng" effect zou wel is goed het geluid kunnen zijn dat wordt voortgebracht door een elektrode die tussen de cilinderwand en de zuiger terechtgekomen is. In dat geval, diepe krassen in de cilinderwand en de zuiger, en zwaar beschadigde zuigerringen. Andere mogelijk, het is tussen een van de kleppen gesukkeld. Dan is de schade minder desastreus, doch ernstig. In het eerste geval, motor om zeep. In het tweede geval is het wellicht een stuk gemakkelijker (goedkoper) te herstellen.

Ik hoop echter voor TS dat het geen van beide is :N
Maar ... een scherp stukje metaal dat in uw cilinder terecht komt ... een beetje motorkennis volstaat om te beseffen dat dat niet gezond is ...
 
Master Tommy melde al het big-end,
het zou zomaar kunnen dat deze eruit gelopen is, kleng,kleng,bonk,bonk, zodat de zuiger de bougie geramt heeft en de electrode is afgebroken.
het blijft gissen hier, het blok zal uit elkaar moeten om te constateren of het te repareren valt, of er nog meer schade is, of dat TS op zoek moet naar een ander blok.
 
Na me goed te hebben laten inlichten,begonnen met sleutelen,vanmiddag zover dat de kop eraf kon,resultaat,zuiger was alleen aan de bovenkant beschadigd,wat bij te maken is,van de 2 uitlaadklepjes was 1 helemaal weg en van de andere was de klepzitting flink beschadigd,verder waren er flinke stukjes uit de onderkant van de kop,wordt dus een nieuwe kop met klepjes,in ieder geval,tot nu toe een hele ervaring rijker.
full
 
Na me goed te hebben laten inlichten,begonnen met sleutelen,vanmiddag zover dat de kop eraf kon,resultaat,zuiger was alleen aan de bovenkant beschadigd,wat bij te maken is,van de 2 uitlaadklepjes was 1 helemaal weg en van de andere was de klepzitting flink beschadigd,verder waren er flinke stukjes uit de onderkant van de kop,wordt dus een nieuwe kop met klepjes,in ieder geval,tot nu toe een hele ervaring rijker.[afbeelding]


de schotel van de klep , waar is die?
helemaal weg zeg je?

check zeker ook je big-end lagers, als de klepschotel op de zuiger heeft liggen dansen zullen die ook een opdonder gehad hebben.
 
Na me goed te hebben laten inlichten,begonnen met sleutelen,vanmiddag zover dat de kop eraf kon,resultaat,zuiger was alleen aan de bovenkant beschadigd,wat bij te maken is,van de 2 uitlaadklepjes was 1 helemaal weg en van de andere was de klepzitting flink beschadigd,verder waren er flinke stukjes uit de onderkant van de kop,wordt dus een nieuwe kop met klepjes,in ieder geval,tot nu toe een hele ervaring rijker.[afbeelding]

Nee hoor, :N Dat wordt een compleet nieuw blok, of opnieuw opbouwen. Je bent er vrolijk mee door gereden terwijl er van alles los lag en afgebroken was. :z Je hele blok heeft hierdoor schade ondervonden. Alles mag je nu uit elkaar halen en nameten. En wat nog voldoet kun je hergebruiken, maar wat buiten toleranties valt zul je toch echt beter vernieuwen. Doe je het niet en laat je het onderblok met rust, kom je er nooit meer vanaf, en blijf je van het ene probleem in het andere vallen. -O-
 
moet wel een V-twin zijn, zie niet in hoe een 1-cylinder thuis geraakt zou zijn op eigen kracht met die kop.

Mwha je zou je verbazen: Laatst zag ik een klassiek blok uit elkaar getrokken worden, omdat dit blok slecht stationair bleef lopen. :z En de eigenaar had hem toch zo netjes gereviseerd, maar tijdens de rit door Europa werd het maar niet beter. Bleek dus dat de kleppen hellemaal niet sloten. _O- Toch haalde het ding nog een snelheid van 80 km/h. :+
Dus ik zeg niet dat je ergens niet mee kan rijden, maar je moet wel heel veel signalen negeren. :X ;)
 
de motor is een hyosung,het klepje heb ik vanmiddag uit de uitlaat gehaald,het was doormidden gebroken en de zuiger ging zonder problemen op en neer,ik denk dan ook dat het klepje is afgebroken en dat,dat de boosdoener was,weer een leer voor de volgende keer.
 
de motor is een hyosung,het klepje heb ik vanmiddag uit de uitlaat gehaald,het was doormidden gebroken en de zuiger ging zonder problemen op en neer,ik denk dan ook dat het klepje is afgebroken en dat,dat de boosdoener was,weer een leer voor de volgende keer.

Dat de zuiger zonder problemen op en neer gaat geloof ik wel, de vraag is alleen of er ergens een te grote speling op zit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan