Dagrijverlichting draad gebruiken voor extra verstralers?

Jan99

Rookie
7 aug 2015
3
0
Hi
Sinds kort blij met mn bmwf650gs 2002. Wil ivm filerijden zichtbaar zijn dus H4 vervangen door de Philips betere versie. Maar ga ook extra led lamp monteren ernaast voor afwijkend lichtbeeld in het donker. Is oude politie motor dus nog switch op dashboard herbruikbaar. Nu nog stroom aansluiting. Heb al eea gelezen maar is niet simpele optie om de vlakbij liggende dagrij verlichting hiervoor af te tappen? Met evt zekering erbij? Bvd jan
 
Dagrijverlichting is toch pas in 2011 erbij gekomen?
Bedoel je misschien het dimlicht?

Persoonlijk zou ik er een aparte kabel voor aanleggen, een zekering in het begin van die lijn, en het inschakelen laten gebeuren door middel van een relais die je dan bediend door middel van de schakelaar die je noemt.
 
Hi, ik bedoelde stadslicht lampje en draad. Er zit in de enkele lampkap een h4 "echte" lamp op en aparte kleine gloeilampje er vlak naast. Ivm Lokatie en aansluiting reeds via contact leek me dit simpelste wijze ipv aparte accu draad en contact relais. Maar vroeg me af of ik het onderschat. Gaat idd over 2 led verlichting. Draadjes dikte is lastig inschatten vanuit mijn vakantie :-) . Maar die stadslicht gebruik ik toch al niet dus dat lampje verwijderen evt lost al eea op. Dus draadhitte leek me overkoombaar.
 
Hi, ik bedoelde stadslicht lampje en draad. Er zit in de enkele lampkap een h4 "echte" lamp op en aparte kleine gloeilampje er vlak naast. Ivm Lokatie en aansluiting reeds via contact leek me dit simpelste wijze ipv aparte accu draad en contact relais. Maar vroeg me af of ik het onderschat. Gaat idd over 2 led verlichting. Draadjes dikte is lastig inschatten vanuit mijn vakantie :-) . Maar die stadslicht gebruik ik toch al niet dus dat lampje verwijderen evt lost al eea op. Dus draadhitte leek me overkoombaar.
Stadslichtje (parkeerlichtje) laten steken, mag er niet uit.
Niet dat ze er veel van zeggen ... maar je weet maar nooit.
Ondanks LED dagrijverlichting als zuinig bestempeld wordt, kan 2 exemplaren toch al gauw oplopen tot een 30W of zoiets, en zelfs meer.

Zoals PatrickZ al schreef, en ikzelf eerder ook al, schakelen door middel van een relais.
De relais zelf verbruikt amper stroom en kan je koppelen aan het draadje van het stadslichtje.
De schakeling voor je dagrijlichten gaan dan via het relais.
En niet vergeten, een extra zekering, tussen de batterij en het relais. Liefst zo kort mogelojk na de batterij.

Moeten je dagrijlichten dienen om beter gezien te worden, en dus niet om zelf beter te zien?
Neem dan geen verstralers, maar breedtestralers, is een groot verschil, en monteer ze zo laag mogelijk.
 
Stadslichtje (parkeerlichtje) laten steken, mag er niet uit.
Niet dat ze er veel van zeggen ... maar je weet maar nooit.
En als we dan toch bezig zijn: dagrijverlichting mag ALLEEN branden als de andere verlichting, dus stadslicht, dimlicht, achterlicht (!!), niet branden.

Maar ik zou gaan voor veiligheid (gezien worden).

Net als een motorrijder die met zijn aanhangwagen op de Duitse snelweg werd bekeurd omdat hij 90 reed, tussen de vrachtwagens. Je mag in Duitsland namelijk maar 60 km/h rijden als motorrijder met aanhangwagen. Dan maar veiligheid en een bekeuring.
 
Ik heb de afgelopen vakantie op onze xCountry 10W LED straler aangesloten op het stadslicht-draadjes. Geen enkle probleem, terwijl dat toch wel dunne draadjes zijn.
Geen relais, gewoon een druk schakelaartje ertussen.
(Die het in de regen wel begaf .... Inmiddels waterdichte besteld)

PS: een uitkomst kwa zichtbaarheid. Dat felle pitje naast die zwakke koplamp zorgt ervoor dat je echt opvalt. Ik had 3 motoren met deze setup (2x Xchallenge + de xCountry) achter mij en is echt een aanrader.
De stralers zitten niet supervast, dus met hand bij te stellen. Bij daglicht gewoon netjes wat naar beneden. Kom je in donker zitten, dan wat rechterop. Ook heel handig om je tent in donker op te zetten. :)
 
En als we dan toch bezig zijn: dagrijverlichting mag ALLEEN branden als de andere verlichting, dus stadslicht, dimlicht, achterlicht (!!), niet branden.

Maar ik zou gaan voor veiligheid (gezien worden).

Net als een motorrijder die met zijn aanhangwagen op de Duitse snelweg werd bekeurd omdat hij 90 reed, tussen de vrachtwagens. Je mag in Duitsland namelijk maar 60 km/h rijden als motorrijder met aanhangwagen. Dan maar veiligheid en een bekeuring.
Dat klopt. Tenzij je dagprijverlichting toepast met een dimmer die dimt wanneer je koplamp ingeschakld wordt.
Ja, dan heb je nog steeds het probleem dat je koplamp ook overdag brand.
Lichtsensor ertussen zodat die alleen dimt wanneer het donker wordt. Is dan nog steeds niet wettelijk, maar daar gaan ze niets vanzeggen, of de agent in kwestie is met het verkeerde been uit bed gestapt ...
Maar dagrijlichten die in het donker op vol vermogen branden zijn hinderlijk, dat bevorderd de veiligheid dus niet. Eveneens als ze te hoog staan.

Bij auto's zitten ze best zo laag mogelijk in de bumper, en zo ver als mogelijk naar de buitenhoeken.
Bij motoren is het het beste ze tussen de vooras en het bovenste punt van de band te plaatsen. Daarom worden die bij BMW's met boxermotor op die beugels gezet, de ideale plaats, en natuurlijk ook het voordeel van een ideaal bevestigingspunt.

Zelf ook al gedacjt om dagrijlichten bij te plaatsen, maar ik wil er dan hebben die een mooi en degelijk uiterlijk hebben, en deftig uitzinde en solide bevestigingen om de aan de vorkpoten te bevestigen, halfweg de aslijn en de bovenkant van het wiel, en aan beide kanten een 15tal cm naar buiten. Dan zijn ze zeer goed zichtbaar, storen ze niet, en zijn geen hinder naar grond speling toe.
Ik zou er wel een dimmer tussen zetten die ze dimt vanaf het donker wordt, omdat ik geen hinder wil zijn voor anderen.
 
Ik heb gewoon een langwerpig dagrijlicht onder m'n koplamp staan.
Deze is wel uitschakelbaar door een gewoon schakelaartje in de plus-draad.

http://www.benl.ebay.be/itm/1PC-Whi...12V-Bulb-B1-/311420702170?hash=item48821ecdda

Deze brandt altijd, ook 's avonds, samen met m'n xenon koplamp.
Nog geen klachten of opmerkingen over gehad.

Ik wou er ook twee plaatsen op zijkant voorvork maar dan zie je als tegenligger ( uit bvb een zijstraat ) er maar één want de andere zit achter de zijkant van het voorwiel.
En de bedrading is langer en moet beter uitgevoerd worden ( veerweg opvangen en spatwater )

Nu zit er één horizontaal onder m'n koplamp en die geeft een breed lichtbeeld.
En ik heb er voor die prijs nog eentje op reserve . LOL

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan