Lekstroom

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Gegroet!

Ik heb een GTR die vandaag niet wilde starten. 3 weken geleden nog lekker mee gereden, maar hij had zojuist geen power meer om de startmotor rond te draaien, een dappere doch zielige poging daargelaten.

Ik vrees dat ik last heb van een lekstroom.

Ik heb eerder lekstroom gehad, toen bleek dat de fan een slecht contact had waardoor hij zachtjes bleef draaien als hij uit hoorde te staan. Schakelaar is vervangen, maar blijkbaar is het probleem er nog.

Accu hangt aan de lader, volgende week wil in de werkplaats gaan kijken wat het probleem is, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets opspoor. Tips?
 
Laatst bewerkt:
12-LEKSTROOM-V-0977.jpg




Hoe ik een lekstroom zou opsporen ?

Accu los (liefst helemaal eruit) .
Multimeter aansluiten op de beide accukabels, motor niet op contact.
Multimeter aan en op Ohm bereik. Ik verwacht dat je dan iets meet in de kilo ohms, of hoger.
Als je nu een lage weerstand meet heb je blijkbaar een circuit, daar loopt dus een lekstroom
Haal nu één voor één de zekeringen los en plaats ze terug terwijl je de multimeter in de gaten houdt.
Als de weerstand ineens een eind omhoog gaat heb je de stroomkring gevonden waar het lek zit.
Schema erbij en de schuldige moet te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Ik heb de multimeter er even bijgepakt.

Ingesteld op 2000 Ohm.
Accu hangt aan de lader dus is verwijderd. Als ik de accukabels meet krijg een waarde van 306.

Als ik een voor een de zekeringen eruit neem blijf ik dezelfde waarde krijgen van 306, behalve als ik de hoofdzekering uitneem. Ik krijg dan een waarde van 1 in beeld. Hetzelfde als wat de meter laat zien als ik helemaal niets aan het meten ben.

Wellicht relevant trouwens, ik heb de accu niet lang geleden gemeten. Komt bij starten niet onder de 9V, bij contact uit 12,8V (of 13, was in ieder geval wat het moest zijn) , en zodra de motor loopt geeft hij 14.4V, wordt ook niet hoger bij meer toeren en komt dus niet boven de 15.

Ik heb hier het schema van de zekeringkast. Ik heb niet zoveel ervaring met electronica, maar leer graag, begrijp ik het goed dat achter de hoofdzekering het volgende zit:

- Startknop, killswitch, ontsteking, het circuit van de fan, de dynamo en de ontstekingsmodule?

CxViYcu.png


En daarin wellicht iets mis is? Nu begrijp ik dat het stationair toerental doorgaans een lager voltage moet geven dan bij ongeveer 4000 toeren. Dat is bij mijn GTR dus níet zo. hij loopt direct 14,4V. Is het logisch om de dynamo te verdenken?
 
Laatst bewerkt:
De vermeldde waarden zijn zo te zien prima , stationair zou iets van 13,7 volt moeten geven .
Zet accu er gewoon in haal min kabel accu los dit is het veiligst ( + kan sluiting veroorzaken) en zet de multimeter tussen min accu en min pool kabel en zet de meter op Ampere stand gelijkstroom . Meet hij niets of slaat bijna niet uit zet dan op hoogste milli Ampere stand .
Dit alles bij contact uit uiteraard , je wilt immers lekstroom meten . Slaat de meter uit dan zekering voor zekering los halen, wanneer ineens de meter niet meer uitslaat heb je het stroom circuit te pakken van die zekering . In feite zijn de zekeringen achter het contact slot gezet en zouden geen lekstroom mogen veroorzaken . Maar draden die doorschuren etc zouden dit kunnen omzeilen . Boek of schema erbij en meten . Slaat de meter niet uit in welke A of mA stand ook dan kun je nog een proeflampje pakken van 12 volt /3 watt bv en deze er tussen zetten als deze oplicht dan heb je een lekstroom .
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ga ik doen als ik de accu weer heb opgeladen.

@Boevie: Nope, ik heb geen navigatie. Ik wilde vandaag naar de werktplaats rijden om mijn zojuist aangeschafte navigatiesysteem te installeren. :P
 
Ga ik zeker doen! :)

De accu heeft vannacht aan de lader gehangen, hij is nog niet helemaal opgeladen, maar meet inmiddels weer een voltage van 12.3. Ik zal hem er zo eens inzetten en kijken wat er gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem gistermiddag aan de lader gehangen, hij is er nog niet af geweest. :) (alleen net om te meten)
Accu zelf is trouwens een anderhalve maand oud.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Beide al meegemaakt met deze motor. zit aan mijn derde accu, heb er nog maar 3500km mee gereden sinds ik hem heb. ;(

3500 km in hoeveel tijd? Rijd je er zo weinig mee of vreet die motor accu's?
Want dit is echt niet normaal.
Rijd je er zo weinig mee en laat je de motor in de tussentijd heel lang staan (zonder druppellader en ontlaadt zodoende de accu zo diep dat die accu kapotgaat? :?
 
Ik heb hem nog maar een paar maanden.

De accu die erin bij aanschaf zat moest vervangen worden, de accu die ik er toen inzette ging dood omdat ik een lekstroom had, deze is gevonden en gerepareerd. (schakelaar van de ventilator) Die accu die er toen in kwam had een productiefout, en nu heb ik mijn huidige accu. :)

Accu is in ieder geval weer netjes bijgeladen: 13,27V. zometeen eens kijken wat het laadsysteem doet.
 
Laatst bewerkt:
De vermeldde waarden zijn zo te zien prima , stationair zou iets van 13,7 volt moeten geven .
Zet accu er gewoon in haal min kabel accu los dit is het veiligst ( + kan sluiting veroorzaken) en zet de multimeter tussen min accu en min pool kabel en zet de meter op Ampere stand gelijkstroom . Meet hij niets of slaat bijna niet uit zet dan op hoogste milli Ampere stand .
Dit alles bij contact uit uiteraard , je wilt immers lekstroom meten . Slaat de meter uit dan zekering voor zekering los halen, wanneer ineens de meter niet meer uitslaat heb je het stroom circuit te pakken van die zekering . In feite zijn de zekeringen achter het contact slot gezet en zouden geen lekstroom mogen veroorzaken . Maar draden die doorschuren etc zouden dit kunnen omzeilen . Boek of schema erbij en meten . Slaat de meter niet uit in welke A of mA stand ook dan kun je nog een proeflampje pakken van 12 volt /3 watt bv en deze er tussen zetten als deze oplicht dan heb je een lekstroom .

Ik heb geprobeerde de Amperes te meten, maar de meter slaat niet uit, blijft altijd op 0 staan als ik meet. Misschien doe ik het verkeerd? (heb de - losgekoppeld, meter tussen de accupool en draad die normaal op de - zit)

Verder de waardes van de voltages bij het starten en lopen:

Accu in motor : 12.9
Contact aan (lichten enzo) 12.1
Bij starten: 11-nogiets
bij lopen: 14.3, ongeacht toerental.

nu meette ik toen de accu net van de lader kwam 13.2, en een kwartier later in de motor 12.9. Raar? Heb hem afgekoppeld in de motor hangen nu, eens zien of de spanning veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Alright, stom. ik deed wat fout, "probe" van de meter zat in de verkeerde poort. :+
(en daarom ben ik prutser, en geen pro, zo leren we weer wat bij. )

Een lekstroom lijkt gevonden!

Als ik Ampere meet op de stand tot 200m, zie ik een waarde van 0,4. Deze gaat naar 0 zodra ik de hoofdzekering verwijder. Gecombineerd met de observatie dat de waardes van de weerstand bij dat circuit ook raar waren moet ik het dus daar gaan zoeken.

Enn.. nu heb ik geen idee hoe ik verder moet. :+

Wat kan er allemaal een lekstroom veroorzaken. Iets moet aanstaan terwijl het uit is, schakelaartjes/relaitjes en draden die evt zijn gaan slijten en open zijn zijn dus verdacht?
 
Laatst bewerkt:
Accuspanning zakt na het loskoppelen altijd wat in,
12,9 is niet vreemd.
Als de accu na een dag al gezakt is naar bv 12,5 verliest ie te snel spanning, en is ie waarschijnlijk overleden.

Edit,

Een dag zonder hem te gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan