Lekstroom

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Gegroet!

Ik heb een GTR die vandaag niet wilde starten. 3 weken geleden nog lekker mee gereden, maar hij had zojuist geen power meer om de startmotor rond te draaien, een dappere doch zielige poging daargelaten.

Ik vrees dat ik last heb van een lekstroom.

Ik heb eerder lekstroom gehad, toen bleek dat de fan een slecht contact had waardoor hij zachtjes bleef draaien als hij uit hoorde te staan. Schakelaar is vervangen, maar blijkbaar is het probleem er nog.

Accu hangt aan de lader, volgende week wil in de werkplaats gaan kijken wat het probleem is, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets opspoor. Tips?
 
Laatst bewerkt:
... maar als het echt 0,004A is is dat nihil en dan zou dat idd het dashboardklokje wel eens kunnen zijn.
Dit zou dan jou probleem niet kunnen veroorzaken.

Mijn Honda VFR mag volgens de manual een maximale lekstroom van 2,5 mA (=0,0025 A) hebben. Een lekstroom van 0,004 A (=4 mA) is bij mijn motor dus verre van nihil en niet OK.

Voordat je de accu verdenkt zou ik toch het elektrische circuit 'even' nalopen. Contacten nog OK?
 
Laatst bewerkt:
Heeft een Honda VFR ook een klok op het dashboard?
Net langs de werkplaats geweest. Monteur dacht ook dat de spanning die gemeten is het klokje was.
Ook nog even geprobeerd met een lampje, branden doettie niet.

Ik weet het niet meer. Ik ga de komende dagen de accuspanning in de gaten houden. Toen ik thuiskwam en de motor uitzette was deze 13,1V
 
De VFR 800 VTEC heeft inderdaad ook een digitaal klokje wat ook leesbaar is als de sleutel uit het contact is.

Motor is tevens voorzien van het HISS, een antidiefstalbeveiliging waarbij er tot 24 uur na het uitzetten van de motor een rode LED knippert, maar deze trekt niet veel stroom.
 
Toch een defecte accu dus? Dacht dat die Yuasa dingen juist zo goed waren. :/

Ik meet vandaag een spanning van 12,7. Gisteren was dat 12.9

(Ik ga nniet lopen verkondigen dat je accu slecht is, ook al stuur ik er wel een beetje opaan.)
Ik had vorig jaar ook zoiets. Accu leeg na 3 of 4 weken. Motorzaak heeft tijdens de beurt het zaakje even nagemeten.
Ze konden niet met zekerheid zeggen of de accu stuk was. Wel hadden ze gemeten dat de lekstroom 7mA was. Dit kwam door het laaddock van de Tomtom.
Normaal gesproken is dat 2mA, door de startonderbreker/ledje.

De motor wilde eerst nog wel weer gewoon starten, een week later tijdens de vakantie gaf de accu het spontaan helemaal op.
Ik heb elke morgen moeten drukken.
De accu was wel 4 jaar oud, dat dan wel weer, maar de eerste accu heeft het maar 1 seizoen uitgehouden.
De leeftijd zegt niet zoveel, een accu kan ook na een week kapot zijn.
 
Heeft een Honda VFR ook een klok op het dashboard?
Net langs de werkplaats geweest. Monteur dacht ook dat de spanning die gemeten is het klokje was.
Ook nog even geprobeerd met een lampje, branden doettie niet.

Ik weet het niet meer. Ik ga de komende dagen de accuspanning in de gaten houden. Toen ik thuiskwam en de motor uitzette was deze 13,1V

heeft die monteur niet de beschikking over zo'n mooi apparaat waarmee ze de accu kunnen testen door hem te belasten?

net na het uitzetten is de accuspanning, bij een goed laadsysteem, altijd wat hoger.
Na een uur zal de spanning weer rond de 12,8/12,9 volt zitten, maar het gaat erom wat de accuspanning is na 1 dag, 2 dagen, 3 dagen, enz.
dat de spanning na 1 dag al 0,2 volt gezakt is, is geen goed teken.
kun je de motor niet een paar dagen laten staan?, met losgekoppelde massakabel.
 
Mijn Honda VFR mag volgens de manual een maximale lekstroom van 2,5 mA (=0,0025 A) hebben. Een lekstroom van 0,004 A (=4 mA) is bij mijn motor dus verre van nihil en niet OK.

Voordat je de accu verdenkt zou ik toch het elektrische circuit 'even' nalopen. Contacten nog OK?


volgens mij zit er een 18Ah accu in een gtr1000, deze zou dan met een lekstroom van 0,004A na 4500 uur pas leeg zijn, theoretisch want ik heb van echte electromensen al andere berekeningen langs zien komen.
als ik het fout heb hoor ik dat graag natuurlijk.
 
Toen ik die 12,9 meette had ik zojuist de motor laten draaien om de laatstroom te checken.

Ik meet nu 12,7, we gaan eens kijken hoe het morgen (en overmorgen) is. Accu is afgekoppeld.
 
volgens mij zit er een 18Ah accu in een gtr1000, deze zou dan met een lekstroom van 0,004A na 4500 uur pas leeg zijn, theoretisch want ik heb van echte electromensen al andere berekeningen langs zien komen.
als ik het fout heb hoor ik dat graag natuurlijk.

So hey, 18 Ah?
Zou wel kunnen natuurlijk. Mijn barrel uit 1988 had een 12 Ah.
De Kawa had org een 7 Ah, nu een 9.
 
Als ik de wet van ohm loslaat op de 306 ohm bij 12 volt ( 12 : 306 ) kom ik uit op bijna 40 mA.
10 keer de waarde die je meet bij de stroommeting. Toeval ?

Dan wordt die 4500 uur 450 uur. Misschien de moeite om nog eens goed te meten.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, misschien lees ik het verkeerd af? Dit is wat ik meet:

HIUeIcc.jpg


Ik heb 2,5 weken niet gereden toen hij afgelopen zondag niet startte (ongeveer 430 uur)

Voltage was vanochtend nog steeds 12,7. met afgekoppelde accu.
 
Stop bij de eerstvolgen lekstroommeting de rode stekker in het middelste gat. Hij zit nu in het gat van 10 A. Daarbij hoort de schakelaar ook op de stand 10 A te staan. Eerst in deze stand meten. Als de aflezing minder dan 0,2 is kan je de stekker in het middelste gat steken (V/mA/Ohm) steken en de schakelaar in de stand 200 mA zetten. Je leest dan de stroom in milli-amperes af.

Even wat achtergrond informatie over het aflezen van je multimeter: Je hebt een 3 1/2 digit display, dus de maximum aflezing is 199,9 in elke stand van de schakelaar.

De schakelaar staat in de stand 200 mA, waarbij de komma vast blijft staan tussen het derde en vierde cijfer.

Verder zal een accu geladen worden met een spanning tussen de 13,8 en 14,4 V, afhankelijk van het soort lader. Gelijk na het afkoppelen zal deze waarde iets zakken. Deze zal in de volgende uren nog verder zakken. De rustspanning van de accu bereik je na 24 uur en moet dan liggen tussen 12,6 en 12,8 V. Jouw waarde van 12,7 is dus goed.
 
Ah, kijk. Check.

Als ik de stekker in het middelste gat steek en op 200m meet krijg ik een waarde van 0,00.

In het bovenste gat en op de 10A stand meet ik een waarde van 0,04.

:?
 
"Ik heb 2,5 weken niet gereden toen hij afgelopen zondag niet startte (ongeveer 430 uur)

Voltage was vanochtend nog steeds 12,7. met afgekoppelde accu."

joh alles ziet er goed uit laat het zo :Y
 
Hah, check. De zekering in de meter is niet in orde. Ik heb helaas geen andere liggen op het moment.

Evengoed, het totale plaatje, zowel via die berekening met de weerstand en de Ampere-meting die het wel doet kom ik op 40mA. Dat lijkt me zeker geen verwaarloosbare stroom en komt overeen met het leegtrekken van de accu in 2,5 weken.

De lekstroom is weg als ik de hoofdzekering eruit haal, dus er moet iets niet goed zitten in de schakelaars/contacten/draden die daarachter zitten, voor zover ik kan achterhalen is dat:
Startknop, killswitch, ontsteking, het circuit van de fan, de dynamo en de ontstekingsmodule..

Vanaf hier heb ik geen idee hoe ik verder moet, draden controleren om te zien of er open koperdraad tegen elkaar schuurt ergens?
 
Laatst bewerkt:
Achter de hoofdzekering zitten de andere zekeringen.

Laat de hoofdzekering zitten en trek één voor één de andere zekeringen los. Er kunnen zich nu twee situaties voordoen:
- bij één van de zekering verdwijnt de lekstroom. Verbruiker na deze zekering en is de boosdoener.
- bij geen van de zekeringen verdwijnt de lekstroom. De verbuiker zit in het niet afgezekerde deel (even de hoofdzekering niet meegeteld).

Dit beperkt al de mogelijkheden van een fout. Een goed bedradingsschema kan een goede hulp zijn bij het opsporen van de mogelijkheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan