Yzf 750 R laadspanning te hoog?

Davin

Die hard MF'er
26 mrt 2009
295
1
oud beijerland
Hallo techneuten.

Ik heb het probleem dat mijn laadspanning bij hogere toeren te hoog is.
De laadspanning loopt op naar 14,9 Volt en dit kost mij veel koplampjes.

Ik had nog een dynamo liggen, hier heb ik de koolborstels en spanningregelaar van over gezet in mijn dynamo helaas helpt dit precies niks???
Of deze spanningregelaar is ook naar z'n grootje of er is nog iets anders mis met de dynamo of bedrading?

Dus ik ben aan het meten geslagen.
Ik hoop dat mijn verhaal hier onder een beetje te volgen is

Accu spanning contact uit 12,66 V
Accu spanning 12,3 V met de D+ draad aangesloten aan dynamo en contact aan.
D+ spanning 11,75 V aangesloten aan dynamo gemeten bij dynamo aansluiting.
D+ Draad los van de dynamo gemeten is 12,6 V er gaat dus bijna 1 Volt verloren als ik de D+ draad aansluit aan de dynamo(is dit normaal?)?
B+ laadspanning bij hogere toerental 14,9 V gemeten aan aansluiting dynamo.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat ik misschien een duidelijk antwoord krijg?
 
Bedankt voor het meedenken.
Inmiddels heb ik de massa's ook gecontroleerd, hier kan ik geen weerstand in ontdekken?
Ik ga morgenavond eerst toch nog een extra massa draad aan de dynamo leggen, als dit niet helpt dan de dynamo er maar vanaf schroeven om hem te laten testen.
Misschien dat er dan toch iets inwendig niet goed gaat?
 
Even de Lettercodes op een Dynamo:
B+ gaat naar de accu
D+ komt van de velddioden en gaat naar de controlelamp
W is een aansluiting die vroeger voor toerentellers van oude dieselmotoren werd gebruikt. Tegenwoordig bestaat die niet meer.
DF gaat naar het motormanagementsysteem. Op deze aansluiting staat het PWM signaal van de regelaar
full


Waarom je i hemelsnaam D+ gaat meten is mij dan ook een raadsel. Dat hangt aan een lampje.

14,9 is niet echt te hoog, lees maar de howto van Zot

Wat je zou kunnen doen als je koplamp snel de geest geeft is een spanningsregelaar voor de lamp schakelen :

Of nog simpeler een weerstand van 0,58 Ohm 15 Watt. Dan krijgt de lamp precies 12 Volt
Kan het soms zijn dat je budget lampjes koopt?
 
Laatst bewerkt:
Haha, ik zal het proberen uit te leggen.

In eerste instantie gaat de D+ niet naar het lampje.
Als je het contact aan zet gaat de spanning van het lampje naar de Dynamo of eigenlijk van de accu naar contactslot van contactslot naar het lampje van het lampje naar de dynamo om de rotor te bekrachtigen om hier een magnetisch veld in op te wekken.
Zodra de motor gestart is en de dynamo zelf spanning gaat leveren krijg je dus twee keer + op het lampje en gaat het lampje uit.

Maar goed, waarom ik hier aan meet.
Ik had dus ergens gelezen dat de dynamo afregelt aan de hand van de spanning die op de D+ staat. Dus als ik daar dan een beetje zou verliezen dan zou er bij de B+ weer wat bij komen.
Zo WAS mijn gedachtengang.
Maar denk dat dit niet klopt.

Ik had er inderdaad een budget lampje in zitten, maar daarna een osram lampje.
Ze houden het ongeveer 20 minuten uit.
Daarom ben ik aan het zoeken geslagen.

Ik tob nog wel ff verder en anders ga ik er inderdaad een weerstandje tussen zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan