Motor valt uit door verlichting

Greenman1501

MF'er
6 jul 2012
79
0
Den Helder
Mijn boordspanning valt af en toe weg. Dit gebeurd als ik
- vanaf een snelheid van 60 afrem, meestal bij 30 valt hij dan uit.
- bij het gebruik van de richtingaanwijzers op de snelweg (130/140 km/h)
- bij het starten

Soms komt de spanning vanzelf terug na enkele seconden. Als ik mijn zadel loshaal hoor ik een klik en krijgt me dashboard weer spanning en kan ik gewoon starten.

Ik heb de spanning gemeten van de accu. Als de motor draait zijn de waardes goed maar als de fout optreed is de accuspanning 0 volt. De zekering is nog heel en na de reset start hij gewoon. Hierbij dacht ik dus aan een kortsluiting van de startmotor, maar dat zou niet tijdens het rijden moeten gebeuren.

Vandaar dat ik denk aan het verlichting (richtingaanwijzers en remlicht) eventueel door overbelasting van de accu (niet dat deze verlichting heel veel vermogen trekt).

Ik heb deze storing sinds ik in januari de accu heb teruggeplaatst.

Heeft iemand een idee?

Mvg, Tom
 
1 van de accupolen zit los?

Dan zou het toch nog niet verklaren waarom de spanning 0 is. Als ik die spanning dan meet vonken de meetpennen van mijn meter. Waarschijnlijk door de grote kortsluitstroom

mijn onderbuikgevoel zegt kabelbreuk

Dan zou dat dus voor de hoofdzekering moeten zijn. Aangezien deze er niet uit ligt. Of denk je eerder aan een open contact ipv kortsluiting?
 
Dan zou het toch nog niet verklaren waarom de spanning 0 is. Als ik die spanning dan meet vonken de meetpennen van mijn meter. Waarschijnlijk door de grote kortsluitstroomDan zou dat dus voor de hoofdzekering moeten zijn. Aangezien deze er niet uit ligt. Of denk je eerder aan een open contact ipv kortsluiting?

Als je spanning meet dan horen je meetpennen zeker geen vonken te trekken, want de stroom die er gaat lopen is zeer laag. Tenzij je iets verkeerd doet door bijvoorbeeld je meter in de stroomstand te zetten in plaats van spanning.
Advies: Laat iemand met verstand van zaken kijken, of minimaal even meekijken.
 
Als je spanning meet dan horen je meetpennen zeker geen vonken te trekken, want de stroom die er gaat lopen is zeer laag. Tenzij je iets verkeerd doet door bijvoorbeeld je meter in de stroomstand te zetten in plaats van spanning.
Advies: Laat iemand met verstand van zaken kijken, of minimaal even meekijken.

Verstand van zaken heb ik wel. Ik heb MBO elektrotechniek afgerond en zit nu op het HBO elektrotechniek.

Ik kan zelf ook die vonken niet verklaren. En in Ampère stand zou de zekering van me meter er toch door moeten slaan
 
Verstand van zaken heb ik wel. Ik heb MBO elektrotechniek afgerond en zit nu op het HBO elektrotechniek.

Ik kan zelf ook die vonken niet verklaren. En in Ampère stand zou de zekering van me meter er toch door moeten slaan

Ik heb zelf een cursus elektrisch schakelen gevolgt. Theorie is wel belangrijk, maar ik vond dat er te weinig praktijk was. (Ik heb er dus nog steeds de ballen verstand van, denk ik zelf)
Ik hecht meer waarde aan praktijkervaring dan aan mts/hts afgeronde opleidingen.
 
Ik heb zelf een cursus elektrisch schakelen gevolgt. Theorie is wel belangrijk, maar ik vond dat er te weinig praktijk was. (Ik heb er dus nog steeds de ballen verstand van, denk ik zelf)
Ik hecht meer waarde aan praktijkervaring dan aan mts/hts afgeronde opleidingen.

Dat ben ik volledig met je eens maar ik wil aangeven dat ik geen leek in het vak ben en dat een multimeter aansluiten het punt niet is
 
Dat klopt.

Ik kan tenminste geen afgelezen waardes inschatten van zo n apparaat.
Soms moet je denk ik verder vooruit denken ipv van stomweg denken het zit tussen de aangeven waardes uit het boekje.
Ik heb dus geen praktijkervaring. Hoe het met jouw zit weet ik niet.
 
Soms komt de spanning vanzelf terug na enkele seconden. Als ik mijn zadel loshaal hoor ik een klik en krijgt me dashboard weer spanning en kan ik gewoon starten.
Ik heb deze storing sinds ik in januari de accu heb teruggeplaatst.

Waar zit die accu? Onder het zadel? Drukt het zadel op de accu en maakt contact met plus of minpool? Is die nieuwe accu misschien een ander (hoger) formaat dan de vorige accu?

Ik heb de spanning gemeten van de accu. Als de motor draait zijn de waardes goed maar als de fout optreed is de accuspanning 0 volt.

Zit de aarde wel goed vast aan de masse bevestiging? Roest rondom de massabevestiging?
Kabelbreuk in de kabelboom, vooral op de bewegende delen zoals van frame naar cockpit?
 
Verstand van zaken heb ik wel. Ik heb MBO elektrotechniek afgerond en zit nu op het HBO elektrotechniek.

Ik kan zelf ook die vonken niet verklaren. En in Ampère stand zou de zekering van me meter er toch door moeten slaan

Kom op joh, dan moet je hier zelf toch ook wel uit kunnen komen. Het is geen rocket sience, maar gewoon eenvoudige gelijkspanning circuits. Als al je spanning weg valt dan gaat het dus mis in je circuit vanaf (inclusief) accu naar je verbruikers.
Kijk dus naar:
Je accu klemmen (beide polen)
Controleer ook of de aansluit oogjes aan de kabels nog vast zitten.
Controleer zeker ook de aansluitingen op de accu zelf, ik heb wel eens een accu gezien waarbij er een gescheurd was.
Controleer je massa kabel
Controleer de massa punten op het frame
Controleer de aansluiting op je startrelais en controleer ook je hoofdzekering.

Zit het niet in het bovenstaande, dan volgt fase twee:
Aansluiting op je zekeringkast
Contactslot
Kabelboom.

Maar gezien je omschrijving zal het in het eerste deel moeten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Als je spanning meet met je meter, je hebt de aansluiting goed en de meetpennen geven vonken dan gooi de meter maar weg.
Tenzij je 10 kiloVolt aan het meten bent.

En als je accu 0Volt aangeeft, dan klopt er ook iets niet. Ook bij volledige sluiting zou je een 0,5 Volt moeten meten. (De kortsluitstroom x inwendige weerstand accu, er vanuit gaand dat de kortsluiting ook ietwat weerstand heeft.)

En bij een goede accu en zo'n sluiting worden de kabels heel erg heet.
Ik heb het vermoeden dat je accu inwendig defect is.
 
En bij een goede accu en zo'n sluiting worden de kabels heel erg heet.
Ik heb het vermoeden dat je accu inwendig defect is.

Ik dacht zelf ook dat de accu kortsluiting maakt.

Ik heb de draden bij me accu en startrelais gemeten en vastgezet.
Ik heb zelfs me accu los gehaald, zelfs dan blijft hij lopen. Motoren zouden toch gewoon zonder accu moeten kunnen werken?
 
Waar zit die accu? Onder het zadel? Drukt het zadel op de accu en maakt contact met plus of minpool? Is die nieuwe accu misschien een ander (hoger) formaat dan de vorige accu?

Zit de aarde wel goed vast aan de masse bevestiging? Roest rondom de massabevestiging?
Kabelbreuk in de kabelboom, vooral op de bewegende delen zoals van frame naar cockpit?
De accu zit onder mijn zadel. Als ik me zadel los haal zit er een klein opbergvakje. Deze zit met 2 boutjes vast. Hieronder zit mijn accu. Mijn zadel zit dus niet direct op mijn accu. Overigens zit er over mijn plus pool een rubberdop
 
Terug
Bovenaan Onderaan