Bandenspanning

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Hallo allemaal,

Ik heb een Kawasaki Z1000sx (2015). Vraagje omtrent bandenspanning.

Ik heb eind juni de bandenspanning voorband op 2.53 gezet en achterband op 2.95. Ik heb helaas helemaal niet meer gereden, en ging vandaag (8 augustus) de bandenspanning meten. Vandaag meting: voorband 2.36 en achterband 2.88.

Vraagje. Is dit verontrustend, dat de voorband meer druk heeft verloren dan achter, terwijl ik niet gereden heb?
 
Laatst bewerkt:
Wel vreemd dat ik ruim 6 weken niet gereden heb en dat de voorband meer druk heeft verloren dan achter:

juni voorband 2.53 en augustus 2.36
juni achterband 2.95 en augustus 2.88

Is dit dus niet verontrustend?
 
Laatst bewerkt:
Sorry! Je hebt helemaal gelijk..... vergissing! De spanning is:

2.53 juni en 2.36 augustus Voorband
2.95 juni en 2.88 augustus Achterband

(p.s. direct ook even aangepast in bovenstaande berichtjes, bedankt voor de oplettendheid)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is nu eigenlijk of het een normaal drukverlies kan zijn, terwijl ik niet meer gereden heb? En hoe het kan zijn dat de voorband meer druk heeft verloren dan achter?
 
Mijn vraag is nu eigenlijk of het een normaal drukverlies kan zijn, terwijl ik niet meer gereden heb? En hoe het kan zijn dat de voorband meer druk heeft verloren dan achter?

Banden lopen altijd wat leeg,niks om je zorgen over te maken.
Meestal loopt alleen de zuurstof eruit en de stikstof blijft er beter in,dus na een paar keer bij pompen heb je bijna 100% stikstof erin en lopen ze niet/nauwelijks meer leeg. O-) ;)
 
Ik zou me nergens zorgen om maken.

Bandenspanning is afhankelijk van de temperatuur, dus als de buiten temperatuur hoger of lager is dan heeft dat invloed op de meting.

Dan verlies je ook nog iets spanning als je de drukmeter er op zet en er af haalt...
 
Maar ik vind het wel merkwaardig dat de achterband maar 0.07 heeft verloren in 6 weken, terwijl de voorband 0.17 heeft verloren. Wat vinden jullie hiervan??? Of kan dit inderdaad zo veel verschillen tussen voor en achterband???
 
Laatst bewerkt:
Jezus man, denk aan je hart.

In een achterband zit meer volume aan lucht. Als beide banden evenveel volume aan lucht verliezen per dag zakt de druk in de voorband sneller dan achter.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik vind het wel merkwaardig dat de achterband maar 0.07 heeft verloren in 6 weken, terwijl de voorband 0.17 heeft verloren. Wat vinden jullie hiervan??? Of kan dit inderdaad zo veel verschillen tussen voor en achterband???

Oh wacht de voorband verliest meer dan de achterband,dat klopt idd niet. :N

Wat voor lucht gebruik je eigenlijk?
Het is nu zomer en als er nog winterlucht in zou zitten kan dat dit soort grote problemen geven.
Mocht je een mooi weer rijder zijn en er zit winterlucht in,dan de banden leeglaten lopen en zomerlucht erin.
Dan kan je zorgeloos verder mooi weer rijden. :Y
 
Wel vreemd dat ik ruim 6 weken niet gereden heb en dat de voorband meer druk heeft verloren dan achter:

juni voorband 2.53 en augustus 2.36
juni achterband 2.95 en augustus 2.88

Is dit dus niet verontrustend?

Dat je 6 weken niet gereden hebt vind ik verontrustender dan dat gedoe over je bandenspanning. :9
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 6 weken niet gereden heb.
 
Die metingen zijn natuurlijk veel te onnauwkeurig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Als je echt wilt weten wat er aan de hand is moet je zuurstofmoleculentellersensoren monteren.
Koppel die aan een registratiesysteem op je laptop en laat de motor nog eens zes weken staan.
 
het kan zijn dat de ene band net iets beter gemonteerd zit op de velg, het zij doordat verschillende monteurs het werk hebben gedaan, het zij doordat de ene velg gewoon in een betere staat is.
ook kan 1 van je ventielen net iets minder perfect afsluiten.

maar wat maakt het uit?
ik verlies voor wel wat meer dan jij, ik moet binnen 4 weken bijvullen omdat ik dan ongeveer een halve bar kwijt ben.
omdat ik veel snelweg rijd en lui ben heb ik er dus bij vullen 3 bar in :+

maar ze hebben hier natuurlijk wel gelijk, racelucht doet heeel veel! :Y
 
ikzelf had ok een gelijkaardig probleem.
Elke week een beetje lucht verlies.
Band rondom gecontroleerd door een zeepsopje op de velg te spuiten.
Soms wil de velgrand waar de tubeless op zit wat lossen.
Bij mij was het het binnenwerk van het ventiel dat wat loste.
Je kunt dit met een ventielsleuteltje wat aanspannen.

Maar ik heb een vraag ivm bandenspanning.

Op zijkant van m'n achterbrug zit zo'n sticker met de aanbevolen bandenspanningen.
Hoe exact volgen jullie dit ?
Soms lees ik dat men de bandenspanning verandert en dit een heel ander gedrag geeft.
In welke stapjes doe je dit? hoe extreem?
 
Terug
Bovenaan Onderaan