Fireblade 900 RR temperatuurmeter en fan

Caferacert

Die hard MF'er
5 aug 2015
397
30
beste mede rijders,

Ik ben René en net nieuw hier, al veel gelezen op dit mooie forum, hoop dat jullie mij ook kunnen en willen helpen.

Heb net een fireblade 900 RR uit 92 gekocht.

Nu heb ik er al mee gereden en tot de conclusie gekomen dat de temperatuurmeter niet oploopt en de fan nog niet is aanslagen.

Ik wil deze blade eerst motorisch in orde hebben, daarna is de bedoeling om er een streetfighter van te naken. Iemand die mij kan zeggen waar ik moet kam beginnen met eventueel doormeten controlleren om deze twee zaken eerst in orde te krijgen.

Alvast bedankt mede motormuizen.
 
Scoor een draadschema. Check of de temperatuursensor en de thermoswitch op de radiateur iets gemeen hebben (zoals een massa bijvoorbeeld) en check die als eerste. Zo niet zou ik de draden van zowel sensor als switch doormeten, en indien goed dan toch beide vervangen. Al is het erg onwaarschijnlijks dat ze beiden stuk zijn.

Wat je ook kan checken is de zekering van de fan, en of de fan niet vast is geslagen door langdurig stilstaan.
 
je kunt de draad vanaf de koelfan volgen naar de radiateur, daar zit een thermoswitch die de fan aanstuurt.
deze schakelt meestal de massa in, maar contoleer dat even.
de switch die de temparatuurmeter aanstuurt zit op het thermosstaathuis, als je deze draad verbind met massa zou de temparatuurmeter direct naar het rode gebied moeten schieten.

Hoe lang heb je gereden?, de mogelijkheid bestaat dat de thermostaat zelf open blijft staan[dus stuk is], het duurt dan heel lang voordat je ergens beweging in ziet komen.
Ook niet geheel onbelangrijk, hoe is het koelvloeistofnivo, vooral dat in de radiateur.
bij te kort wordt de boel aardig heet maar de vloeistof kan geen gegevens overgeven aan de beide thermoswitchen omdat deze niet in de koelvloeistof staan.
 
Hey hallo ik ga eerst eens een aantal zaken checken die jullie aangedragen hebben, bedankt daar voor.

Heb de motor opgehaald en vloeistof koelvloeistof enzo gecheckt.
Dit was allemaal prima in orde.
Een rit gemaakt van 200 km verdeeld in 4 etappes om onderweg steeds te checken uiteraard.
Meter veranderd niets, was in de avond tien ik ben gaan rijden.
Motor heeft maar 1 eigenaar gehad tot heden, is altijd in onderhoud geweest zij de verkoper van Motorcentrum Friesland, ziet er ook erg mooi uit voor de leeftijd moe ik zeggen.

Ik hou jullie op de hoogte mannen
 
Hier even een foto zoals ik hem gekocht heb.
full
 
Ben al ff poosje bezig maar ik kom niet echt verder.
Ben zeker we handig, maar als het om bedrading nalopen en doormeten gaat, daar snap ik vrij weinig van. Heb alle kappen en dergelijke eraf gehaald, zekeringen allemaal vervangen. Nog geen resultaat helaas. Zijn er ook mensen die elkaar wel eens helpen met dat soort zaken.

Dat zou zeer aangenaam zijn namelijk. Woon in de buurt van Tiel.
 
Dit is geen model 92 hoor maar een later model :N , Maar daarentegen zoek de thermoswitch op zit bij je radiator en sluit de 2 draden kort met een tangetje of een stukje draad . Zet je contact aan dan moet de fan draaien . Doet deze dat niet dan kan zekering , fan kapot zijn of de bedrading heeft een breuk . De temperatuur meter heeft een voeler die ook op het blok zit die zou kapot kunnen zijn of de aansluiting is vies /overgangsweerstand of de bedrading onderbroken . Zoals gezegd hierboven de aansluiting is 1 draadje loshalen en ff tegen massa houden dan schiet de meter in de hoek. Thermoswitch en temperatuurmeter voeler zijn dus 2 verschillende voelers.

http://i2.photobucket.com/albums/y45/norcal2500hd/96-97-wiring-diagram-900rr.jpg

google --> type in "wiring cbr900 "
 
Laatst bewerkt:
Top voor de instructies maar het is echt een blade van 92, zitten alleen nieuw kappen op enzo, dat is er allemaal al af overigens.

De Fin draait, heb het draadje aan de radiateur op aanraden aan de massa gehouden van het blok.

Ga maar weer eens verder met de goede tips, kijken of ik hier uit kom.

Alvast bedankt, kom er op terug
 
Ok waar kan ik de temperatuurmeter voeler vinden?
Als ik deze weet dan zou ik toch gewoon een externe draad even ergens aan de massa kunnen houden?
Om zo te zien of de meter omhoog schiet?

Hoor graag of dit zo kan, alvast bedankt maar weer
 
Is dat geen probleem de motor starten en 20 a 25 min laten draaien

Ik heb er 200 km mee gereden in etappes van 50 km om alles in de gaten te houden.
Was afelooen vrijdagavond, dus kan het dan zo zijn dat s
deze niet warm genoeg word om aan te slaan?
 
Ja het kan zeker zo zijn dat de rijwind voldoende koeling biedt en hierdoor de fan niet aanslaat.
Als je de motor stilstaand laat draaien dan kun je controleren of de switch van de Fan werkt.
Je weet inmiddels al dat de fan zelf goed werkt door de draad met massa te verbinden.

Voor je motor kan dit 20 minuten laten draaien geen kwaad hoor, bij mijn blade, die al tot naked is verbouwd is slaat de Fan pas na ongeveer 15 minuten stilstaand stationair lopen aan.
 
Heb ik naar gekeken maar dat is me nog niet gelukt, zijn er toevallig motormuizen met een blade van 92 of blok van latere leeftijd die een Manuel kan toesturen per mail.
 
Voor zover bedankt mannen, ik heb morgen weer tijd om een aantal zaken te testen zoals jullie voorstellen. Wat een hulp van alle kanten, super is dat zeg. 👍
 
Ok heb de thermostaat gevonden denk ik, rechts net achter de cilinders zie foto.
Draad eraf gehaald zoals op foto te zien, draad verlengt met stuk ander draad, contact aangezet en heel kort ff tegen de massa aangehouden. Meter vliegt direct naar het rode in de cockpit.

Dit betekend? Wat is er stuk wat moet ik vervangen?
 
Ok heb de thermostaat gevonden denk ik, rechts net achter de cilinders zie foto.
Draad eraf gehaald zoals op foto te zien, draad verlengt met stuk ander draad, contact aangezet en heel kort ff tegen de massa aangehouden. Meter vliegt direct naar het rode in de cockpit.

Dit betekend? Wat is er stuk wat moet ik vervangen?


ok, die meter doet het,
nu kun je met een multimeter meten of de weerstand oploopt of afneemt tijdens het warmdraaien.
De sensor werkt op weerstand, als ie warm wordt verandert die weerstand en slaat je meter uit.
als de weerstand niet verandert is de sensor stuk.
voel gelijktijdig even aan de koelwaterslangen vanaf het thermostaathuis, rond de 80 graden moet de thermostaat opengaan en de koelvloeistof gaat dan stromen richting de radiateur.
normaal test je dit in een pannetje water op het fornuis, met een temp.meter erbij dan zie je meten bij welke temp. de thermostaat opent.
Als alle slangen vrijwel meteen/tegelijk warm worden kan ook je thermostaat stuk zijn.(open blijft staan)

edit;
maar ik verdenk in eerste instantie de sensor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan