Benzineverbruik 4x hoger dan normaal

Ruben

MF'er
26 mrt 2011
104
0
Delft
Dag allemaal,

Mijn motor, een Yamaha FZS600 Fazer (2001) heeft een tijdje stil gestaan. Vandaag met het mooie weer was ik van plan een lekker stukje te gaan rijden. De tank was leeg, dus eerst even naar de pomp gereden.

Nu blijkt dat ik sinds, vorige volle tankbeurt maar 70km gereden had. Daarmee komt het bezineverbruik op 20+ liter per 100km, 1 op 5! Normaal gesproken is dat 4 x lager. Ik heb wel drie keer moeten kijken of de KM stand goed heb afgelezen, maar dat klopt allemaal.

De motor lijkt ook een iets anders geluid te maken, wat lager en minder constant, bokkiger. Maar misschien verbeeld ik me dat..

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Een defecte cilinder misschien? Of is de benzine tijdens het lange stil staan verdampt? :?

Morgen ga ik gelijk de monteur bellen. Lijkt het jullie veilig om nog verder te rijden vandaag..?
 
Vóór dat je verder gaat rijden: Kijk én ruik eens naar/aan je motorolie!! Waarschijnlijk heb je de brandstofkraan onder je tank open laten staan en is er een hoop benzine weg gelopen met de kans dat je carter nu dus ook vol zit met een mix aan benzine en olie.

2001 Fazer is een fiets met carburateurs én een handmatig te bedienen brandstofkraan.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan zoveel zijn..

Iets in het blok, lekkage van tank of brandstofleiding, zeer slecht lopende lagers, mega afstelingsprobleem etc...
 
Laatst bewerkt:
Vóór dat je verder gaat rijden: Kijk én ruik eens naar/aan je motorolie!! Waarschijnlijk heb je de brandstofkraan onder je tank open laten staan en is er een hoop benzine weg gelopen met de kans dat je carter nu dus ook vol zit met een mix aan benzine en olie.

2001 Fazer is een fiets met carburatuers én een handmatig te bedienen brandstofkraan.
Dit :X
 
Eerste waar ik het ook zou gaan zoeken is in de olie. Als de vlotters in de carburateurs hun werk niet meer doen dan kan benzine blijven doorlopen. Wanneer de benzinekraan dan open staat, of niet goed afsluit nadat het vacuum van de motor wegvalt, dan loopt de benzine dus door zo de cilinder in, en zakt daarna de olie in.
Olie vermengt met een hoop benzine smeert niet lekker, dus niet mee gaan rijden. En bij boven maximum pijl wordt het ook tot schuimen geklotst door de krukas, ook niet handig.

Als dit het probleem is kun je het met een oliewissel verhelpen. Dan kun je daarna kijken naar benzinekraan en/of vlotters van carburateurs.
 
Laatst bewerkt:
Vóór dat je verder gaat rijden: Kijk én ruik eens naar/aan je motorolie!! Waarschijnlijk heb je de brandstofkraan onder je tank open laten staan en is er een hoop benzine weg gelopen met de kans dat je carter nu dus ook vol zit met een mix aan benzine en olie.

2001 Fazer is een fiets met carburateurs én een handmatig te bedienen brandstofkraan.

20 liter benzine past toch nooit in een carter?
 
Het kan eventueel ook een lekke benzinekraan zijn, of misschien zelfs alleen maar het slangetje. Als het niet te hard lekt krijg je geen plas benzine onde je motor, maar met voldoende tijd kan er dan toch heel wat verdwijnen.
Had ik zelf ooit met een oude motor waar ik niet heel veel mee reed; na het vervangen van de benzinekranen was hij opeens stukken zuiniger geworden...
 
Laatst bewerkt:
Weet niet waar je hem gestald hebt maar als je het binnen ging stallen en er zou benzine lekken, dan ruik je dat gegarandeerd. Er hoeft maar een paar druppels per dag lekken en dan ruik je het al een uur in de wind.
Stel dat hij het zou verbruiken, dan zou hij zo slecht moeten lopen dat het amper rijbaar zou zijn. En al zou het op een of andere manier mogelijk zijn, dan zou je het in ieder geval ruiken als je even de motor stationair laat draaien met heel wat rook.
Maak anders een filmpje. Al zou je op 3 cilinders rijden, dan rijd hij alsnog minimaal 1 op 10.
 
Dank voor het meedenken allemaal! Er is in ieder geval geen plasje of geur van benzine, dus denk niet dat het een lek is. Verder heb ik er te weinig verstand van om zelf te gaan sleutelen. De monteur kan er volgende week pas naar kijken, dus tot die tijd blijft jij even staan.. Hij dacht ook misschien een cilinder die niet meedoet.
 
Vandaag laten nakijken - het blijkt een lekke uitlaatbocht te zijn!

Samen met ander onderhoud dat nog gedaan moet worden (remschijven, wiellagers) komen de kosten boven de 1500 uit. Ik betwijfel of de oude Fazer het nog waard is.. -O-
 
Vandaag laten nakijken - het blijkt een lekke uitlaatbocht te zijn!

Samen met ander onderhoud dat nog gedaan moet worden (remschijven, wiellagers) komen de kosten boven de 1500 uit. Ik betwijfel of de oude Fazer het nog waard is.. -O-

Als je fazer na deze ingreep weer in top toestand is kan je je afvragen of je voor dat geld een in dezelfde staat verkerende fazer kan kopen... denk het niet :P
 
Een nieuwe uitlaat, paar lagertjes en schijven (en blokken neem ik aan) en dan 1500 euro? Ik vind het veel...

Edit: en ik vind het vreemd dat een lekke uitlaat je brandstofverbruik met een factor 4 omhoog gooit...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag laten nakijken - het blijkt een lekke uitlaatbocht te zijn!

Samen met ander onderhoud dat nog gedaan moet worden (remschijven, wiellagers) komen de kosten boven de 1500 uit. Ik betwijfel of de oude Fazer het nog waard is.. -O-

Ik weet niet of je gelijk morgen al weer wilt rijden?
Als je meer tijd hebt zou je kunnen denken aan sloop-delen...................
 
Controleer je oliepeil, vul je tank en ga rijden.

Rijdt ie goed, dan controleer je of het verbruik inderdaad verhoogt is, loopt ie niet goed is er inderdaad wat aan de hand.

Omdat je na een tijdje niet rijden denkt dat de kilometer stand / in houd tank niet klopt moet je niet gelijk in paniek raken, je kunt wat verkeerd hebben gedaan...
 
Wiellagers, 40 euro
Remschijven ( gebruikt ) 150 euro ( even ruim pakken )
Remblokken 75 euro
Uitlaatbocht 200 gebruikt ( even héél ruim pakken )
Olie / filter 60 euro

Mha.. of je monteur is duur, of er is meer op het lijstje wat je niet hebt opgeschreven.

( want zou niet weten waarom je een hoog brandstof verbruik zou moeten hebben door een lekke bocht )


* ok prijzen als je zelf zoekt ( marktplaats / MF / ebay ) en ruim genomen

Maar is toch niks wat je niet zelf kan doen.
Geen lastige "onderdelen" waarvoor veel uit elkaar hoeft lijkt me zo,
makkelijk zelf te doen.
Of geef een beun 100 euro & krat bier zit het er ook onder :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan