Scheurtjes in band door accelereren

Justim

Rookie
10 aug 2015
17
0
Vandaag bij een dealer een proefritje gemaakt op een Yamaha fazer 600. Rijdt lekker maar heeft kleine scheurtjes in het midden van de band. Zowel voor- als achterband. Daar waar de band contact heeft met de weg als je rechtdoor rijdt. Volgens de dealer komt dit door het accelereren en kan het geen kwaad. Klopt dat? Ik heb helaas geen foto gemaakt. Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Zou heel goed kunnen hoor. Achter door het uit-accelereren en voor door het remmen. Verhaal is plausible, maar dan zijn het wel hele oude banden als dit gebeurt.

Volgende keer even DOT-code bekijken, kan je precies zien hoe oud de band is.
 
zoiets ?

Untitled.jpg
 
Bedankt voor alle reacties! Ik heb wel gekeken naar de dot code maar kon hem niet vinden. Ik bel morgen wel om te vragen hoe oud ze zijn.

@LePensZeur ze waren niet zo groot maar max 1cm. En dan meerdere rondom de band en dan in het midden en niet zoals op jouw foto aan de zijkant. En ook niet in het profiel maar op het gladde stuk.
 
Zou heel goed kunnen hoor. Achter door het uit-accelereren en voor door het remmen. Verhaal is plausible, maar dan zijn het wel hele oude banden als dit gebeurt.

Volgende keer even DOT-code bekijken, kan je precies zien hoe oud de band is.

Hmm ik rijdt toch al even op circuit maar na een dag circuitrijden heb ik toch nog geen scheuren gehad hoor :N

Wel andere gebruikssporen van het accelereren of remmen.

Zijn gewoon oude banden in zijn geval.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ik rijdt toch al even op circuit maar na een dag circuitrijden heb ik toch nog geen scheuren gehad hoor :N

Wel andere gebruikssporen van het accelereren of remmen.

Zijn gewoon oude banden in zijn geval.

Zou heel goed kunnen hoor. Achter door het uit-accelereren en voor door het remmen. Verhaal is plausible, maar dan zijn het wel hele oude banden als dit gebeurt.

Volgende keer even DOT-code bekijken, kan je precies zien hoe oud de band is.


Volgens mij zeg ik dat ook :?
 
Laatst bewerkt:
Het hangt er wel van af wat voor scheuren of scheurtjes het zijn. Bij een VRO van motorcursussen.nl liet de instructeur met zien hoe ik controleer of ik hard genoeg rem: als je hard genoeg remt dan krijgt je voorband piepkleine oppervlakkige scheurtjes. Die zien er anders uit dan wat je op het circuit krijgt, dan worden je banden helemaal rubbelig, dat ziet er ook uit als een soort scheurtjes.
 
Ik weet niet welk merk het is. Heb even een foto gezocht van soortgelijke scheurtjes. Zie een eerder gesprek op motor-forum. Link: Band vervangen?

Daarop zie je een klein scheurtje en de banden waar ik het over heb, hebben ook dergelijke scheurtjes. En net als deze band ook in het midden geen profiel. Ik weet niet of dit laatste bij het type band hoort of dat het versleten is. De indicatie tekens zag ik nog wel in de profielen aan de zijkant van de band.
 
Ik weet niet welk merk het is. Heb even een foto gezocht van soortgelijke scheurtjes. Zie een eerder gesprek op motor-forum. Link: Band vervangen?

Daarop zie je een klein scheurtje en de banden waar ik het over heb, hebben ook dergelijke scheurtjes. En net als deze band ook in het midden geen profiel. Ik weet niet of dit laatste bij het type band hoort of dat het versleten is. De indicatie tekens zag ik nog wel in de profielen aan de zijkant van de band.

en de dot code kan je niet vinden...

yoda-without-pics-this-thread-is-useless-BWVHSx_zpsf4c01222.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja zonder foto is het inderdaad niet zo handig. Ik bel ze morgen welneven of ze een foto kunnen sturen. Zodra ik die heb, post ik hem in deze topic.
 
Ja zonder foto is het inderdaad niet zo handig. Ik bel ze morgen welneven of ze een foto kunnen sturen. Zodra ik die heb, post ik hem in deze topic.

Als je die motor echt wilt kopen, vraag je toch een nieuwe set banden erbij? Bedoel als die banden 5 jaar of ouder zijn zou ik ze persoonlijk toch vervangen (ongeacht profiel).
 
Terug
Bovenaan Onderaan