Zelf banden wisselen

artalstra

Die hard MF'er
16 sep 2013
350
3
Goedemiddag,

Ik rij op een cbr 1000 rr uit 2005. Ik heb nu in een maand of 3 5.500 km gereden. Wat mij opvalt is dat de banden het niet heel erg lang volhouden. ;)

Toen ik de motor kocht zaten een mpp om die niet nieuw meer waren. Voor een dagje op Lelystad heb ik deze banden vervangen (ver heen maar nog niet helemaal op) voor Super corsa bandjes die ik gebruikt gekocht heb.
Voor een lang weekend in de eifel heb ik nieuwe Bridgestone s20 evo banden gekocht. Deze hebben nu nog een 3mm.

Eigenlijk rij ik alleen maar bij mooi weer. Ik zou het liefste gewoon op super corsa bandjes rijden, maar als ik naar de eifel ga is het op een of andere manier altijd slecht weer, dus dan wil ik er banden onder hebben die geschikt zijn voor in de regen.
Nu heb ik het idee de banden van mp te kopen, en er zelf onder te gaan zetten met behulp van een handmatig banden demontage apparaat bij powerplus tools vandaan.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Is het apparaat gemakkelijk in gebruik?
Beschadig ik de velg niet?
Is balanceren nodig?

Bij de laatste heb ik een beetje mijn twijfels, wanneer ik een gebruikte circuit band koop zit er al voor een behoorlijk aantal grammen aan gratis rubber op geplakt, dit rij ik er ook weer af, nooit gemerkt dat de band weer opnieuw gebalanceerd moest worden.

Alvast bedankt voor de info!

Groeten Arnold
 
Als jij je wielen netjes wilt houden, uitbesteden of een professioneel banden-apparaat kopen. Die op powerplustools.nl is eigenlijk alleen maar om de band "te breken" / uit de rand weg te krijgen.

Over het balanceren kan ik kort zijn; velen zeggen ja, en sommigen zeggen nee. Ik heb nu ongeveer 8 sets versleten op 3 motoren. Nooit uit gebalanceerd, en ook niets vernomen qua trillingen o.i.d. Zorg wel dat je een fatsoenlijk merk band neemt :)

De banden die je noemt zijn trouwens i.m.o sportbanden. Misschien overstappen op sport-tour?

Jim
 
Laatst bewerkt:
Als je nou eens banden koopt die langer mee gaan in plaatst van die klevers die na 3 straten rechtdoor vierkant zijn.

Voor op straat heb je die banden helemaal niet nodig en als je niet in de snelle groepen rijdt op het circuit ook niet. Zonde van je geld.

Ik zou er zelf niet aan beginnen. Te veel kans op het slopen van je velg of het niet juist monteren van de band. Het balanceren ligt aan de band. Ook in hetzelfde type band (zelfde merk, zelfde band) kan er verschil zitten. De ene heeft veel lood nodig de andere amper (of misschien niets).

Als je graag Michilin wilt koop dan de Road 4 ofzo. Gaat lang mee, kleeft prima, goed in de regen en als je niet in de snelle groepen rijdt kan je er prima mee het circuit op. Ik heb een Road 2 achter die zit er al dik 10.000 km op. Ja, inmiddels is die wat vierkant maar profiel zat. Heb er mee op Zandvoort gereden in groep 1 en 2 en dat ging prima. Geen centje pijn. (ik heb een 600RR).

Maat van mij heeft onder zijn ZX12R nu net een Road 4 en ook geen probleem in groep 1 & 2 op Zandvoort. (voor heb ik tot nu toe wel altijd een PP2CT omdat ik de Road wat zwaarder vind sturen)

Rijd je wel in de snelle groepen dan wordt het kiezen of delen want dan wordt die wellicht te warm. :)

**edit:
Zie dat Jim hetzelfde al heeft gezegd. :o
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een apparaat in elkaar geknutseld en na enkele pogingen werkt dat prefect :) .
Ik heb (tot nu toe) nog geen velg beschadigt van de 5 bandenwissels die ik gedaan heb en balanceren hoeft meestal niet. Als je zo veel banden verslijt zou ik het zelf doen , je spaart veel geld uit en ik vind het leuk om te doen :Y Best wel met een degelijk apparaat , niet zoiets om ze enkel van de velg te drukken alhoewel dat voor sommige mensen ook lukt...
 
Als je nou eens banden koopt die langer mee gaan in plaatst van die klevers die na 3 straten rechtdoor vierkant zijn.

Voor op straat heb je die banden helemaal niet nodig en als je niet in de snelle groepen rijdt op het circuit ook niet. Zonde van je geld.

Ik zou er zelf niet aan beginnen. Te veel kans op het slopen van je velg of het niet juist monteren van de band. Het balanceren ligt aan de band. Ook in hetzelfde type band (zelfde merk, zelfde band) kan er verschil zitten. De ene heeft veel lood nodig de andere amper (of misschien niets).

Als je graag Michilin wilt koop dan de Road 4 ofzo. Gaat lang mee, kleeft prima, goed in de regen en als je niet in de snelle groepen rijdt kan je er prima mee het circuit op. Ik heb een Road 2 achter die zit er al dik 10.000 km op. Ja, inmiddels is die wat vierkant maar profiel zat. Heb er mee op Zandvoort gereden in groep 1 en 2 en dat ging prima. Geen centje pijn. (ik heb een 600RR).

Maat van mij heeft onder zijn ZX12R nu net een Road 4 en ook geen probleem in groep 1 & 2 op Zandvoort. (voor heb ik tot nu toe wel altijd een PP2CT omdat ik de Road wat zwaarder vind sturen)

Rijd je wel in de snelle groepen dan wordt het kiezen of delen want dan wordt die wellicht te warm. :)

**edit:
Zie dat Jim hetzelfde al heeft gezegd. :o
:^
 
Met zelf wisselen geen ervaring (zou t niet aandurven eigenlijk, kans op beschadigen lijkt me groot). Voor het geld van zo'n machine kun je overigens redelijk vaak je velgjes en banden even wegbrengen. Balanceren doe ik altijd wel zelf. Dat is vooral voor de voorband belangrijk, voor de achterband niet echt.
 
@rayke22. Heb je foto's of tekeningen van het door jou ontworpen/gemaakte apparaat. Hier heb ik misschien wel interesse in en wellicht andere ook hier.

@yahonduci. Hoe balanceer jij de banden? Ook hier ben ik wel benieuwd na?
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik snap dat met een hardere band de levensduur een stuk beter is. Maar....
Ik heb bij de zachtere banden veel meer vertrouwen, en dat is ook wat waard. Ik rij niet alleen op de straat maat ook op circuit. (Lelystad) op eens andere manier kan ik mij op klaverbladen zeerslecht oriënteren.... Ik moet het hele klaverblad soms wel 3 keer op voor ik de juiste richting gevonden heb ;)

Ik ben inmiddels bij powerplus en daytona geweest voor info over de verschillende demonteer apparaten, echter kunnen ze mij geen goed antwoord geven op de vraag of de velg ook beschadigd..... Conclusie... Ik durf het zo niet aan!
Wanneer iemand nog een goede tip heeft ben ik zeer geïnteresseerd!
Ik ga eerst opzoek naar een paddock stand voor de voorkant. Dan kan ik de wielen er in uithalen dat scheelt weer een heel wacht tijd bij banden boer. Maar eens afwachten wat ik dan moet betalen...

Ik wacht nog even af of er mensen zijn die andere ideeën hebben maar voor nu laat ik ze nog wel even wisselen.

Groeten
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik snap dat met een hardere band de levensduur een stuk beter is. Maar....
Ik heb bij de zachtere banden veel meer vertrouwen, en dat is ook wat waard. Ik rij niet alleen op de straat maat ook op circuit. (Lelystad) op eens andere manier kan ik mij op klaverbladen zeerslecht oriënteren.... Ik moet het hele klaverblad soms wel 3 keer op voor ik de juiste richting gevonden heb ;)

Ik ben inmiddels bij powerplus en daytona geweest voor info over de verschillende demonteer apparaten, echter kunnen ze mij geen goed antwoord geven op de vraag of de velg ook beschadigd..... Conclusie... Ik durf het zo niet aan!
Wanneer iemand nog een goede tip heeft ben ik zeer geïnteresseerd!
Ik ga eerst opzoek naar een paddock stand voor de voorkant. Dan kan ik de wielen er in uithalen dat scheelt weer een heel wacht tijd bij banden boer. Maar eens afwachten wat ik dan moet betalen...

Ik wacht nog even af of er mensen zijn die andere ideeën hebben maar voor nu laat ik ze nog wel even wisselen.

Groeten

Je schrijft dat je meer vertrouwen hebt in een pure sportband. De vraag is of dit vertrouwen terecht is. Een sportband gaat pas even goed gaat presteren als een sport-toerband als deze warm genoeg wordt. Daarvoor presteerd een sportband slechter dan een sport-toerband. Een sportband gaat pas beter presteren als het voor de sport-tourband te warm wordt.

Als je kiest voor een dual compount band kan het ook nog zo zijn dat het rubber aan de zijkant gelijkwaardig is aan het rubber aan de zijkant van een pure sportband en ook nog eens eerder in het juiste temperatuur bereik zit.

Nog een voordeel is dat een sport-toerband ook nog eens beter presteerd bij kou en regen.

M.a.w. ik denk dat je misplaatst vertrouwen hebt in de sportbanden.
 
Met het apparaat van Datona of powerplustools beschadig je de velg niet. Daar druk je alleen de band mee van de velg. Daar ze je het brede deel op het rubber en duwen maar....

Waar je je velg mee gaat beschadigen als je het niet netjes doet of geen velgbeschermers gebruikt zijn de bandenlepels om de band echt van de velg te krijgen.

Daar heb je deze dingen voor: Velgbeschermers set van 2 stuks

Als je die netjes gebruikt beschadig je niets. Ik wissel zelf mijn banden, offroad en geef daarbij niet zo veel om mijn velgen. Ik heb ze liggen maar vind ze irritant. Bij de straatbandjes met zwarte velgen gebruikte ik ze wel.

Balanceren doe ik ook nooit. Merk er niets van!
 
Ik gebruik meestal een stukje opengesneden tuinslang om de velg te beschermen. Werkt net zo goed. Maar idd, die velgbeschermdingen die je kunt open, zijn ondingen. Als je het heel netjes doet, heb je ze helemaal niet nodig. Kwestie van techniek.
 
Met het apparaat van Datona of powerplustools beschadig je de velg niet. Daar druk je alleen de band mee van de velg. Daar ze je het brede deel op het rubber en duwen maar....

Waar je je velg mee gaat beschadigen als je het niet netjes doet of geen velgbeschermers gebruikt zijn de bandenlepels om de band echt van de velg te krijgen.

Daar heb je deze dingen voor: Velgbeschermers set van 2 stuks

Als je die netjes gebruikt beschadig je niets. Ik wissel zelf mijn banden, offroad en geef daarbij niet zo veel om mijn velgen. Ik heb ze liggen maar vind ze irritant. Bij de straatbandjes met zwarte velgen gebruikte ik ze wel.

Balanceren doe ik ook nooit. Merk er niets van!
:^

Ik doe mn banden ook zelf, heb gepoedercoate velgen, met velgbeschermers er op geen last van beschadigingen. en die supercorsa's zijn zo zacht, das echt een fluitje van een cent. En dan heb jij (TS) ook nog eens geen last van een binnenband die in de weg zit. Na een paar keer doe je een bandje op en afhalen in 10 minuutjes. Succes!
 
Nu is mijn reactie als bandenboer en importeur van ABBA motorhefsystemen niet geheel belangeloos, maar ik zal toch een poging wagen......

Ja, zonder schade zelf banden wisselen is mogelijk, maar dan moet je het wel eerst kunnen, en de juiste banden + velgen hebben. Voor die tijd moet je dus ervaring hebben, en als je dat met jouw eigen nette velgen moet gaan leren vrees ik voor beschadigingen.

M.b.t. een stand om jouw wielen te wisselen adviseer ik je deze:
De reden lijkt mij duidelijk!
 
@rayke22. Heb je foto's of tekeningen van het door jou ontworpen/gemaakte apparaat. Hier heb ik misschien wel interesse in en wellicht andere ook hier.

@yahonduci. Hoe balanceer jij de banden? Ook hier ben ik wel benieuwd na?
Balanceren doe je met een bokje (te koop bij bijvoorbeeld Louis of Motozoom).

397-034.jpg


Je legt je wiel daarop en wacht tot 'ie stopt met draaien. Het zwaarste punt zit nu beneden dus dat moet je op het hoogste punt compenseren. Daar plak je dus wat gewicht op, en dan draai je de band een kwartslag, en herhaal je dit proces een aantal keer tot hij niet meer gaat rollen als je m gedraaid hebt.

Duidelijker is dit filmpje:

 
Overigens zijn sommige fietsen erg gevoelig voor een zeer precieze montage: ik rijd een oude Goldwing, en had al tijden last van een vreemde verticale oscillatie bij 50-60km/u. Dit bleek, na heel lang zoeken, te liggen aan het feit dat de band niet goed gemonteerd was, wat resulteerde in een hoogteslag van 2mm. De montage had ik zelfs laten doen door een bedrijfje! Voortaan dus alleen nog maar naar zaken waarvan ik weet dat ze kennis hebben van zaken!

Mijn fiets is natuurlijk wel wat anders dan een moderne sportmotor, maar toch... misschien heb je op het circuit ook graag alles tip-top in orde!
 
Je schrijft dat je meer vertrouwen hebt in een pure sportband. De vraag is of dit vertrouwen terecht is. Een sportband gaat pas even goed gaat presteren als een sport-toerband als deze warm genoeg wordt. Daarvoor presteerd een sportband slechter dan een sport-toerband. Een sportband gaat pas beter presteren als het voor de sport-tourband te warm wordt.

Als je kiest voor een dual compount band kan het ook nog zo zijn dat het rubber aan de zijkant gelijkwaardig is aan het rubber aan de zijkant van een pure sportband en ook nog eens eerder in het juiste temperatuur bereik zit.

Nog een voordeel is dat een sport-toerband ook nog eens beter presteerd bij kou en regen.

M.a.w. ik denk dat je misplaatst vertrouwen hebt in de sportbanden.
:^ !!!

Stuur Super Blackbird anders eens een PM. Dat is een echte "bandenboer". Ik denk namelijk dat je de nodige kennis \ informatie mist omtrent banden :)

Jij denkt hardere compound dus minder grip maar dat is kort door de "bocht". Daarnaast neem je bochten niet met het midden van de band en de zijkant van een Road variant is ook
gewoon zacht.

Die maat van mij die nu op zijn ZX12R een Road 4 heeft had ook een Pure en wilde vanwege het snelle slijten wat anders. Hij is nog steeds lyrisch (ook nog na rijden op Zandvoort). Het gaat er meer om of je in groep 3 of 4 rijdt en niet zo zeer of je op het circuit rijdt. En dan ligt het er denk ik nog aan welk circuit. Lelystad is dacht een vrij kort en niet heel snel circuit.
 
Laatst bewerkt:
@Foexie : hier enkele foto's van mijn bandenapparaat en balanceertoestel. Ik heb het gemaakt aan de hand van foto's gevonden op het web. Veel proberen en bijstellen tot het lukt ;) . Ondertussen heb ik al enkele banden gedaan en werkt het goed voor mij. Balanceren werkt ook , al doe ik dat niet zo vaak.


Bandenapparaat :
Foto-MULE84BB-D.jpg

Foto-PF88BFLW-D.jpg


Balanceerapparaat :
Foto-PTFE3XPW-D.jpg

Foto-DMVZTXWM-D.jpg


Het kan natuurlijk ook anders gemaakt worden maar ik heb het gemaakt met de middelen die ik had en mij het beste leken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :W
 
@Foexie : hier enkele foto's van mijn bandenapparaat en balanceertoestel. Ik heb het gemaakt aan de hand van foto's gevonden op het web. Veel proberen en bijstellen tot het lukt ;) . Ondertussen heb ik al enkele banden gedaan en werkt het goed voor mij. Balanceren werkt ook , al doe ik dat niet zo vaak.


Bandenapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]

Balanceerapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]

Het kan natuurlijk ook anders gemaakt worden maar ik heb het gemaakt met de middelen die ik had en mij het beste leken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :W

Dat zijn mooie stukjes huisvlijt :}
Als ik zo handig was had ik mijn spulletje niet 2e hands gekocht.
uiteraard is dat inmiddels wel terugverdient wat met alleen mijn eigen banden wel wat langer geduurt had.

Inderdaad is het niet verkeerd om eens naar wat minder sportief rubber te kijken.
als het financieel niet echt haalbaar is om 4x per jaar banden te (laten) wisselen zijn sportbanden voor op de weg overdreven.
Ook als je het wel kan betalen, maar daar zijn wel meer voorbeelden van :)
 
Je schrijft dat je meer vertrouwen hebt in een pure sportband. De vraag is of dit vertrouwen terecht is. Een sportband gaat pas even goed gaat presteren als een sport-toerband als deze warm genoeg wordt. Daarvoor presteerd een sportband slechter dan een sport-toerband. Een sportband gaat pas beter presteren als het voor de sport-tourband te warm wordt.

Als je kiest voor een dual compount band kan het ook nog zo zijn dat het rubber aan de zijkant gelijkwaardig is aan het rubber aan de zijkant van een pure sportband en ook nog eens eerder in het juiste temperatuur bereik zit.

Nog een voordeel is dat een sport-toerband ook nog eens beter presteerd bij kou en regen.

M.a.w. ik denk dat je misplaatst vertrouwen hebt in de sportbanden.

:^

Ik weet niet hoe vlot je rijd, maar ik rij op de openbare weg eigenlijk standaard op Pilot Powers en grip te over.
Ik rij op het circuit met SuperCorsa maar op de weg vind ik het totaal onzin.

Weet niet waar je vandaan komt maar als het omgeving Achterhoek is kan ik hem voor je wisselen op een professioneel apparaat.
 
:^
Schep en een paar handen met wat kracht, meer heeft een mens niet nodig.
...
Tenzij je bandenboer bent, dan zou ik ook investeren :P
Ook hier een :^ icoontje :Y

Steekschup, WD40, enkele stukjes tuinslang, twee grote en stevige platte schroevendraaiers, en een potje vaseline voor de nieuwe banden. En een goede staande fietspomp.

Zoals je zegt, als je bandenboer bent moet het ook sneller gaan ... time is money, zowel voor de handelaar als de klant.

Uitbalanceren doe ik niet, ook nog nooit problemen mee gehad.
 
ik heb nog 2 goeie handmatige banden wissel bokken te koop die van powerplustools.
moet er wel iets van bescherming voor doeb als jexeen nieuwe haalt heb ik ook gedaan en beschadigde er niets mee
stuur me een pm bij interesse evt ook boor paddock stand voor voorwiel
 
@Foexie : hier enkele foto's van mijn bandenapparaat en balanceertoestel. Ik heb het gemaakt aan de hand van foto's gevonden op het web. Veel proberen en bijstellen tot het lukt ;) . Ondertussen heb ik al enkele banden gedaan en werkt het goed voor mij. Balanceren werkt ook , al doe ik dat niet zo vaak.


Bandenapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]

Balanceerapparaat :
[afbeelding]
[afbeelding]

Het kan natuurlijk ook anders gemaakt worden maar ik heb het gemaakt met de middelen die ik had en mij het beste leken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :W

Bedankt voor de foto's Rayke22.
Op het kruis van de kokers zit een as omhoog met een dwarsijzer. Op het einde zit een lip. Kun je met deze lip de band van de velg draaien?
Het banden balanceer apparaat is inderdaad ook eenvoudig zelf te maken. Als ik weer tijd heb wil ik deze 2 ook wel zelf gaan maken.
 
Balanceren doe je met een bokje (te koop bij bijvoorbeeld Louis of Motozoom).

[afbeelding]

Je legt je wiel daarop en wacht tot 'ie stopt met draaien. Het zwaarste punt zit nu beneden dus dat moet je op het hoogste punt compenseren. Daar plak je dus wat gewicht op, en dan draai je de band een kwartslag, en herhaal je dit proces een aantal keer tot hij niet meer gaat rollen als je m gedraaid hebt.

Duidelijker is dit filmpje:


Bedankt voor de foto en de youtubelink. Duidelijk verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan