Droog knetterend geluid en veel zwarte rook

NinjaFlame

MF'er
13 sep 2008
145
27
eemnes
Beste lezers,

Ik heb sinds een tijdje een honda cb600f uit 2002.
Nu kreeg ik laatst op de snelweg een heel droog knetterend geluid en viel hij na een tijdje uit. Ff gestopt en hij ging weer verder. Na nog 4x niet meer aan te krijgen. Ik heb me carburateurs laten schoonmaken, me benzinefilter schoongemaakt en me tank doorgespoelt.
Alles weer in elkaar gezet en euvel was niet weg.
Bij de 4000 toeren komt dat geluid terug en als ik dan het gas open trek gaat hij er niet echt lekker vandoor en komt dat knetterende geluid erbij.
Bij een koude motor geeft hij veel zwarte rook uit de uitlaat.
Ben bij de dealer geweest en die heeft mijn carburateurs nog een keer schoongemaakt en het filter van de carburateurs vervangen. Ik heb de waardes van me bougiekabels, doppen en bougies gemeten en die zijn allemaal goed.
De bougies zijn wel ook erg zwart.
Nu de carburateurs voor de tweede keer schoon gemaakt zijn loopt hij ietsje beter maar het knetteren blijft. Ook als ik een stuk op de snelweg heb gereden (continue knetterend geluid)
En ik ga er van af dan valt hij uit en gaat hij met een paar keer starten wel weer aan maar blijft moeilijk aan. Ik heb de sensor op de carburateurs doorgemeten en de stekker die er op zit. Dit is allemaal goed. Ik heb het boek van haynes en daar staat in dat als je de sensor eraf haalt dan de motor 3500 toeren laten draaien en dan de sensor erop dat de toeren dan toe moeten nemen. Dit doet hij niet. Daarom dacht ik zelf aan een defecte cdi unit maar volgens de garage kan dat niet.
Ze hebben bij de garage de kleppen al gesteld en de carburateurs synchroon gesteld, de carburateurs minder rijk afgesteld en ik heb al gereden met een brandstoftoevoeging voor het reinigen en een brandstoftoevoeging voor het roet te verwijderen.
Is er iemand die weet wat ik nog kan proberen te doen?
Want ik zou het ff niet meer weten.
 
Laatst bewerkt:
In de eerste instantie dacht ik bij knetteren ook aan de ontsteking.

Alleen denk ik eerder dat je stotteren bedoelt.
Zwarte bougies duiden op een te rijke afstelling.

Omdat hij zonder luchtfilter iets beter loopt, zou ik toch nog eens een keer kijken naar je choke.

Choke aan = meer benzine minder lucht.

Wat voor choke zit erop en hoe heb je deze nagekeken?

edit: dubbel, dacht dat mn 1e reactie niet doorgekomen was
 
Laatst bewerkt:
full


Dit zijn de carburateurs die er op zitten.
Bovenop (nr1) is de geleider die de carburateurs "open zet"
Dit loopt allemaal goed en als ik hem open heb staan bij koude start en doe hem dicht merk je dat hij te weinig benzine krijgt en valt hij uit.

Er loopt wel een oliespoor door het luchtfilterhuis maar dit is minimaal.
 
Laatst bewerkt:
een honda die niet zonder choke loopt is volgens mij vrij zeldzaam. De choke lijkt dus wel te werken

misschien een plakkende gasschuif/gescheurd membraan? Die gaan vaak zo rond de 4000 toeren open. als die dicht blijft loopt die cilinder te arm en dat zou het knetteren kunnen verklaren, maar dan weer niet een zwarte bougie...
 
Ik heb nu de vacuümslang van het pair syteem gecheckt en deze is goed. Als ik hier aan zuig gaat er niks open in het pair systeem. Kan dit kloppen want hij zuigt vacuüm uit het blok. Ik heb het klepje van de vacuümaansluiting eraf gehaald en hier lag olie in. Weet iemand of dit een normaal iets is?
Misschien kan dit er iets mee te maken hebben?
Kan ik me motor testen zonder het pair systeem?
 
Laatst bewerkt:
heb je ook al de electrode afstand van de bougies bekeken? Als deze te groot zijn geworden (door slijtage) dan krijg je het eerst problemen bij hogere toeren. Reden: De bobines krijgen bij hogere toeren minder tijd om de hoogspanning te genereren waardoor de hoogspanning minder hoog kan oplopen voordat het volgende ontstekingsmoment er weer is, Omdat de electrode afstand bij versleten bougies groter is moet die hoogspanning juist hoger zijn om overslag (= vonk) te produceren.
Dat werkt elkaar dus tegen. Om die reden moet de electrode afstand van je bougies voldoen aan de specificaties.
Als een bougie volgens specs bv. 0,7mm electrode afstand moet hebben dan is de kans dat je ontsteking in de problemen komt toch echt wel aanwezig als de werkelijke electrode afstanden 1,0mm of nog groter zijn. Dan krijg je dus misfires met als gevolg geknal (= naverbrandingen) in de uitlaat en zwarte rook.

Dus, draai de bougies er eens uit, pak er eens een setje voelermaatjes bij en meet de electrode afstanden eens op.
je kan er ook nieuwe in draaien maar ook voor nieuwe bougies is het een goeie gewoonte om vooraf toch even de electrode afstanden op te meten en volgens specs af te stellen.

verder kan je carbs schoonmaken en afstellen wat je wil maar als er bv een lekke vlotterdrijver in een carb zit dan zal die drijver nooit de vlotterkamer afsluiten met als gevolg dat de carb zal overstromen en een overstromende carb geeft een veel te rijk mengsel.
Een veel te rijk mengsel is dan weer slecht te ontsteken en zal knallen veroorzaken en zwarte rook uit de uitlaat produceren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan