Oplossing voor lekkende oliekoeler yamaha diversion

Mariellej

Rookie
8 aug 2015
1
0
Sinds kort had ik een lekkage aan de oliekoeler van mijn yamaha diversion xj 600s uit 1998. Omdat vervanging nogal een dure oplossing is, heb ik mijn vader er naar laten kijken en die kwam met een briljante oplossing.
Hij heeft de oliekoeler verwijderd en de losse open leidingen middels een flexibele rvs leiding met elkaar verbonden. Voor nog geen 20 euro kan je bij een doe_het_zelf zaak flexibele leiding en moeren kopen (wordt normaal gesproken gebruikt als douche slang).Dit materiaal is hitte bestendig,flexibel en roest niet. Zolang je niet in heel warme gebieden rijdt, is extra koeling namelijk niet nodig.
full
 
Mmm...een noodoplossing, en niet meer dan dat.
Die oliekoeler zit er niet voor de sier of "omdat sommige hete gebieden waar de motor ook verkocht wordt daarom vragen"..
Als vervanging te duur is zou je bij Joost in Brummen kunnen kijken (of een andere sloperij, of uitzoeken wat repareren kost.
Dat is meestal tientjeswerk bij de radiateurboer.
 
Sinds kort had ik een lekkage aan de oliekoeler van mijn yamaha diversion xj 600s uit 1998. Omdat vervanging nogal een dure oplossing is, heb ik mijn vader er naar laten kijken en die kwam met een briljante oplossing.
Hij heeft de oliekoeler verwijderd en de losse open leidingen middels een flexibele rvs leiding met elkaar verbonden. Voor nog geen 20 euro kan je bij een doe_het_zelf zaak flexibele leiding en moeren kopen (wordt normaal gesproken gebruikt als douche slang).Dit materiaal is hitte bestendig,flexibel en roest niet. Zolang je niet in heel warme gebieden rijdt, is extra koeling namelijk niet nodig.[afbeelding]
Tuuuuuuuurlijk niet joh |( |( |( |( |(
 
Die slang is van binnen met kunststof bekleed, en dat kunststof lost op door de olie die er doorheen stroomt.
Die koeler zit er niet voor niets op dus zoek hier een vervanger of deugdelijke reparatie voor.
Wil je toch zonder koeler rijden, monteer dan een olie en drukbestendige slang, als je hiermee gaat rijden komt al dat opgeloste kunststof uit die slang in je oliecircuit terecht en dat kan voor serieuze schade aan het motorblok zorgen.


En welkom op motorforum Mariëlle. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij ook niet dat het rubber in de slang oliebestendig is. Als het gaat oplossen en het komt in het oliecircuit, veel succes! Ik zou toch eens kijken voor een definitieve oplossing. Misschien is de koeler nog te repareren dmv hardsolderen?
 
Ik heb mee verstand van de 900 diversion dan de 600. Maar dat de oliekoeler niet per se nodig wil ik wel in mee gaan.

In de winterperiode is het zelfs verstandig om de oliekoeler af te dekken. De motor komt dan sneller op temperatuur en dat voorkomt sludge in de olie waar de 600 Diversions veel last van hebben omdat de olie nooit op bedrijfstemperatuur komt.

Op diverse Diversion fora is te zien dan mensen de oliekoeler hebben verwijderd. Maar die hebben dan wel een iets nettere oplossing dan de betreffende slang.

De oliekoelers zijn ook een zwak punt. Als je deze verwijderd zonder met twee steeksleutels de boel los te maken is de kans groot dat er een lek ontstaat.
 
Snel er af trekken en, inderdaad, pa vragen of ie zich bij z'n specialiteiten wilt houden.

Kan je uit ervaring vertellen, deze slangen kunnen niet tegen olie
( ze worden in de offroad ( auto's ) nog wel eens gebruikt voor het beschermen van bedrading. )
- en vele andere -

Ook oa als carter ontluchting , na een paar maandjes zweten ze aan alle kanten,
want de binnenslang is dan opgelost.
 
Denk dat het een alias is, van een user die al vaker "briljante " ideeen had, anders registreer je je hier niet alleen voor dit bericht..

hij/zij wil alleen even zeker zijn dat zijn/haar oplossing ook goed is
 
we heb eens een blok van een diversion vervangen. de oude zat geen koeler op, de nieuwe wel. we hebben de oliekoeler er niet weer op gezet. is toch raar he, de oude met het zelfde blok hebben geen oliekoeler, de latere versies wel.
 
Laatst bewerkt:
Uit mijn hoofd wordt de oliekoeler aangesloten op een ring tussen carter en oliefilter. Ik gok dat met wat onderdelen wisselen van een 92-95 xj600s je die ring kunt weglaten of een ouder type ring kunt gebruiken zonder de aansluitingen.

Dan heb je ook geen doucheslang nodig. Wel wrs de carbs over het hele bereik wat rijker zetten.
 
Oliekoeler is bij de Div 600 idd niet noodzakelijk. Maar die slang lijkt mij ongeschikt voor deze toepassing, zeker op de langere duur. Het idee van doorlussen is verder een OK oplossing denk ik, als je geen oliekoeler kunt vinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan