Suzuki GS500e uit 1993

Zoraidaaa

MF'er
13 aug 2015
98
0
Rijswijk
Nieuw hier!

Afgelopen maandag heb ik een Suzuki GS500e uit 1993 gekocht via marktplaats.

Nou weet ik dat het niet altijd betrouwbaar is, maar mijn geluk werkt haast nooit mee, dus of ik nou iets uit een garage haal of particulier, er is vaak wel iets mis mee, zo ook met de Suzuki dus.

Bekend was al bij aankoop dat ik de achterband en ketting + tandwiel moest vervangen.
De prijs van het beestje was dan ook 550€, en reparatiekosten €382.
Naar mijn idee liep hij wel lekker, hij reed voor mijn gevoel ook goed, maar gezien ik niet heel veel verstand heb van motors..

Op weg naar huis = snelweg en 120km p/u, kwam ik erachter dat als ik harder wou dan 120, hij even in hield en daarna langzaam opliep naar 130.
Waar kan dit aan liggen?

Ook zitten er 3 standen op de benzinekraan, RES/ON/PRI. Bij thuiskomst kwam ik erachter dat ik de hele tijd op PRI heb gereden. De volgende dag heb ik de motor dan ook weer uitgetest maar ditmaal in de ON stand. Op deze stand lijkt de motor echter te verzuipen zodra ik gas geef en valt hij dan ook uit waarna hij moeilijk te starten is. Kraan terugdraaien op PRI en hij start weer en valt niet uit.
Waar kan dit aan liggen?


Ook bij optrekken vanuit stilstaande positie houd hij soms bij de lagere toeren wat in, is dit een kwestie van een bougie vervangen of kan er meer aan de hand zijn? Dit is ook bij warme motor.

fl98ip.jpg
 
Laatst bewerkt:
Langzaam naar 130, ik zeg maar wat : Carburateurs vuil?
PRI benzinekraan open in Noodstand (wanneer de Carbs leeg zijn)
ON: benzinekraan gaat pas open wanneer er Vacuüm is. (motor loopt)
RES: idem maar dan voor het laatste resje.
Op PRi rijden is niet schadelijk.
Op de Choke / koude motor lopen die dingen niet lekker.
 
Carburateurs kunnen een goede schoonmaak en afstel beurt gebruiken, inlaatrubbers/slangen op lekkage controleren en de kraan is waarschijnlijk aan een revisie setje toe.
 
Zoraidaaa, stond deze GS te koop in Soesterberg? Daar heb ik namelijk gekeken bij een motor die inderdaad soortgelijke kuren vertoonde. Die stond ook voor €550. Die verkoper beweerde dat het slechts een kwestie zou zijn van "ff de carbs afstellen". Echter vond ik het te riskant om met het risico te zitten, liever wat meer geld voor iets wat goed loopt.
Anyway, waarschijnlijk zijn het inderdaad je carburateurs. Vuil of misschien afstelling? Heb er ook niet mega veel verstand van ;).
 
Carbs reinigen kun je ook zelf, als je geen twee linkerhanden hebt.

Vuil gaat in je sproeiers zitten en dat krijg je er alleen uit als je de boel uit elkaar haalt en grondig reinigt.

Ik heb zelf ooit een xs400 seca uit 1989 gekocht, een vergelijkbare fiets. Die reed ook niet harder dan 110 km/u, startte slecht, liep rommelig. Die carbs waren echt smerig, de benzine was vergomd (een soort drab geworden) en er zaten meerdere sproeiers verstopt. Toen ik ze eenmaal goed schoon had (kostte me 3 pogingen, neem dus de tijd als je ze uit elkaar hebt en doe het in 1x goed) liep 'ie als een zonnetje. 145 km/u op de gps, dat is voor zo'n motor veel.

succes :)

nog 1 tipje: zoek wat youtube video's voor uitleg en instructies ;)
 
Laatst bewerkt:
Zoraidaaa, stond deze GS te koop in Soesterberg? Daar heb ik namelijk gekeken bij een motor die inderdaad soortgelijke kuren vertoonde. Die stond ook voor €550. Die verkoper beweerde dat het slechts een kwestie zou zijn van "ff de carbs afstellen". Echter vond ik het te riskant om met het risico te zitten, liever wat meer geld voor iets wat goed loopt.
Anyway, waarschijnlijk zijn het inderdaad je carburateurs. Vuil of misschien afstelling? Heb er ook niet mega veel verstand van ;).

Wat toevallig, heb hem inderdaad bij hem vandaan. Helaas had ik ook niet iemand mee die er onwijs veel verstand van had, dus heb ik toch de gok genomen. Ik moet echter zeggen dat ik 3 keer een lang stuk van 10 km op snelheid heb gereden (en steeds stoppen, en dan vanaf stilstaande positie weer wegrijden) en toen hield hij niet echt in, en de motor was niet warm gedraaid van tevoren. Ik merkte het pas nadat ik al een stuk snelweg had gehad naar huis toe, en vanaf 120 km p/u
 
Laatst bewerkt:
Is het slecht als je de motor in zijn PRI stand weg zet?

In de PRI stand kan er altijd benzine van je tank naar je carbs lopen, ook als daar bijv. een vlotternaald niet goed afsluit waardoor er benzine in je blok kan lopen. Is dat een antwoord? De vacuumslang in combinatie met de ON/RES stand is er dus voor bedoeld dat te voorkomen. De kraan staat dan dus in feite in een OFF stand totdat deze door het vacuum (gegenereerd door een draaiende motor) wordt opengezet. Ook als je door een niet goed werkende kraan gedwongen bent te rijden op de PRI stand, zet je hem dus weg op de ON (en staat de kraan dus uit).

Een WPH (WerkPlaatsHandboek) aanschaffen is trouwens daarna altijd de eerste stap :)

Toevoeging: de PRI stand is dus normaal alleen bedoeld om je vlotterkamers na onderhoud aan de carbs of na lang stilstaan even weer te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo heel technisch, dus geen idee hoe ik dat moet kunnen zien? Heb je toevallig geen foto ter indicatie zodat ik weet wat het inlaatspruitstuk is en waar het vacuumslangetje zit?


Hier heb je een tekening.
suzuki-gs500-1993-ep-fuel-cock_bigsue0048fig-34_bf10.gif


Dat dunne slangetje is je vacuumslang.

Deze zit op je kraan en komt op het rubber inlaatspruitstuk tussen je cilinderkop en je carburateur uit.
Als je motor loopt dan trekt deze een vacuüm, in je bezinekraan zit een membraan dat dan zorgt dat de benzine naar de carb`s kan stromen.
Als je hem op pri wegzet en je vlotters sluiten niet goed af dan kan er benzine je motorblok instromen. (met alle gevolgen van dien)

Als het slangetje lek is dan zal de motor daar valse lucht door aanzuigen wat weer een uitwerking heeft op de loop van de motor. (teveel lucht waardoor de motor beroerd gaat lopen).
Ook zal dan de kraan niet meer werken (alleen op de pri stand)

succes
 
De vacuümkraan wordt open gezogen door de lopende motor die lucht aanzuigt als deze draait. Voorkomt dus dat je blok volloopt met peut als ie uitstaat.

Lees het handboek gewoon helemaal door. Als je het niet helemaal begrijpt: Google, wikipedia.
Begrijp wat de onderdelen doen waarmee je werkt.
 
Is er niet iemand van het gs500 topic die bij je in de buurt woont?
Één die je serieus kan helpen, of een kleine zelfstandige monteur.
De carbs verwijderen bij een gs500 is geen heel ingewikkelde klus, maar je moet wel even weten waar je mee bezig bent.
Gelijktijdig de klepspeling kontroleren en schone carbs synchroniseren

Ik zou niet meteen naar bijv motorport gaan oid O-)
 
Ik heb tweemaal een GS500 gehad en deed al het onderhoud zelf, mijn laatste had ook deze kuren, ligt aan een probleem met het benzinekraantje deze geeft niet genoeg benzine door, als je hem op Pri laat staan heb je kans op een motorblok vol benzine... als je in de buurt had gewoond had ik gezegd kom maar langs dan pakken we het aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan