Probleem husaberg 501FE (KTM 500 EXC)

Bosje

MF veteraan
20 apr 2004
6.128
3.680
Amersfoort
Probleem:
Van de week met n handige kennis kleppen gesteld, brandstoffilter en injector gewisseld van mn husa, maar is gewoon KTM 500 exc.

Nadat we klaar waren ff starten, aanslaan en na ff stationair lopen, heel even onregelmatig lopen en afslaan. Daarna niet te starten. ff wachten, en dan begint het weer van voor af aan.
Wanneer hij start en ik geef gas is er niets aan de hand, blijft net zolang lopen tot ik gas minder, ff mooi stationair, pruttel pruttel, dood.
Net stukje gereden, middengebied is goed, volgas: BUUUUUUUH, net of brandstof op is. Dus stationair is niet goed, middengebied is wel goed, kalm aan door naar volgas gaat ook, maar ineens volle bak acceleratie gaat dus niet goed.

Wat hebben we al gedaan (naast 100x tank erop en eraf :X ):
Oude injector teruggezet
Tank gewisseld, maatje heeft KTM 450, dus brandstofpomp is uitgesloten, probleem bij beide motoren.
Alle stekkers gecontroleerd en met contactspray ingespoten, ook stekker computer gecheckt
Als de motor stationair even lopen aan kabels rommelen, kijken of er wat gebeurd
FI lampje geeft geen code

Ik ben ff leeg qua ideeen :(
 
Valse lucht langs een verkeerd geplaatste injector?
TPS ?
Brandstoffilter zit zeker weten goed?

Je moet bij één van de dingen die je gedaan hebt toch een fout gemaakt hebben. Ik neem aan dat ie vóór de sleutel partij wel goed liep?
Dus, alles wat je gedaan hebt even dubbel checken. En vergeet je bougie niet te controleren.
 
Valse lucht langs een verkeerd geplaatste injector?
TPS ?
Brandstoffilter zit zeker weten goed?

Je moet bij één van de dingen die je gedaan hebt toch een fout gemaakt hebben. Ik neem aan dat ie vóór de sleutel partij wel goed liep?
Dus, alles wat je gedaan hebt even dubbel checken. En vergeet je bougie niet te controleren.
brandstoffilter gister voor de zekerheid nogmaals gecheckt, is goed.
TPS weet ik niet zeker, maar toerental stijgt keurig mee als ik gashendel draai, maar zou verdacht kunnen zijn (maar is niets mee gedaan)
Valse lucht langs injector zou nog kunnen, O-ring ging er wel beroerd in, straks daar straal remmenreiniger op spuiten :P
 
brandstoffilter gister voor de zekerheid nogmaals gecheckt, is goed.
TPS weet ik niet zeker, maar toerental stijgt keurig mee als ik gashendel draai, maar zou verdacht kunnen zijn (maar is niets mee gedaan)
Valse lucht langs injector zou nog kunnen, O-ring ging er wel beroerd in, straks daar straal remmenreiniger op spuiten :P


Klinkt toch echt als een brandstof (toevoer?) probleem maar alles is al dubbel gecheckt.
"Handige kennis" heeft kleptiming door het stellen niet toevallig iets van tijd gezet?
Suc6 met freubelen iig. ;)
 
Je mag 1x gokken wie die handige kennis is ;) Heb eig wel volste vertrouwen dat kleppen goed staan ;)

Dat Schuimp die handige kennis is snapte ik wel al dus je vertrouwen snap ik ook. Gaf alleen maar een mogelijke richting aan waar mogelijk een oorzaak zou kunnen zitten. 😎
Aantal klepstelplaatjes wisselen is verder weinig relevant, een niet perfect op tijd staande inlaat nokkenas geeft echter ook start en/of stationairloop problemen. 😳
 
Dat Schuimp die handige kennis is snapte ik wel al dus je vertrouwen snap ik ook. Gaf alleen maar een mogelijke richting aan waar mogelijk een oorzaak zou kunnen zitten. 😎
Aantal klepstelplaatjes wisselen is verder weinig relevant, een niet perfect op tijd staande inlaat nokkenas geeft echter ook start en/of stationairloop problemen. 😳
Was ook zeker geen commentaar hoor, meedenken word altijd gewaardeerd! Inlaat stond goed, alleen 1 uitlaatklep bijgesteld.
 
Nokkenas timing niet goed meer dus toch maar ff controleren of alles wel netjes op de merktekens komt te staan.
Verklaar je nader?
Als dat zo is, hoe kan het dan dat hij soms stationair halve minuut keurig loopt en daarna paar keer ploft en het dan lijkt of iemand de stopknop indrukt?
(Zeg niet dat je het fout hebt, maar weet graag de waarom)
 
Door foutieve timing klopt ook de timing van de ontsteking en inspuiting niet meer. Hierdoor slaat de motor af en krijgt misschien nog net ff een vonk waardoor de krukas terug gaat lopen.

Als het allemaal niet zo nauw stak dan hadden ze die merktekens wel achterwege gelaten dacht je niet?
 
Laatst bewerkt:
Nou, probleem is gevonden hoor :X

Laatst zonder problemen op de crossbaan gereden, en naar huis gegaan. Motor afgespoten en ff stationair blok laten opdrogen.

Daarna gesleuteld, en dus probleem gekomen, ziehier het probleem:

full


Porselein bougie gescheurd, zo ineens :( heb me blind gezocht. Vanavond alle bekabeling losgeknipt en gecontroleerd op slijtage/doorscheuren, voor zekerheid brandstoffilter uitgewisseld en oring bij injector vervangen, mocht allemaal niet baten. "Ach, fuck it, trek bougie er eens uit, zag direct 2 scheuren in het porselein, vervangen en probleem opgelost. Voor zekerheid nog even teruggezet en probleem was er weer.
Erg happy mee, stond op het punt om hem weg te brengen maar is eigenlijk m'n eer te na :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan