Probleem voortandwiel Yamaha YZF R6 (2004)

Tiemenc

Ride on Kentucky Kid!
10 jun 2009
72
12
Enschede
Hoi allemaal,

Vandaag tijdens een circuit training op circuit Lelystad had ik ineens tijdens een van de heats geen aandrijving meer. Vermoeden van een aantal aanwezige monteurs (die ook lekker aan het gummen waren) was dat er iets met het voortandwiel aan de hand moest zijn. Vermoedelijk is het tandwiel los gekomen van de aandrijfas. Dit schijnt vaker bij Yamaha's voor te komen?

Nadat een goede vriend totaal 4u rijden overhad om mij en mijn motor met zijn bus op te halen ( :} ) heb ik zojuist na thuiskomst het voortandwiel 'open' gelegd. Hij bleek inderdaad van de as te zijn afgevallen maar verder nu intact.

Ik kon het tandwiel er vrij makkelijk weer opleggen maar nu valt me op dat het verder met geen enkele bout of moer vast zit. Ik vermoed dat deze bout/moer er al langer afligt want op het circuit zijn geen sporen gevonden. Het lijkt me wel dat iets het tandwiel op zijn plaats moet houden.

Nu lijkt het erop dat het schroefdraad ook aan zijn einde is. Is hier nog wat aan te doen? Of staat mij een hoge kostenpost te wachten?

Hieronder een paar foto's. Hopelijk is het duidelijk zo. Btw de afbeeldingen zijn 90 graden gedraaid, excuus het ziet er een beetje raar uit.

xni4up.jpg


2hxlr1w.jpg


2cqbng0.jpg
 
Kun je eventueel in plaats van lassen, niet beter een gaatje boren en daar een splitpen door doen om op die manier de bout te borgen? Is een iets minder agressieve methode vind ik, en je hebt geen lasapparaat nodig om je tandwiel te wisselen.

Dat is inderdaad een manier die ik ook nog overweeg. Dan met een spanstift er doorheen misschien. Even kijken of iemand de juiste boor heeft (en of we er uberhaupt goed bij komen)

Ring op de as die het tandwiel tegenhoud slangenklem ervoor.
macgyver oplossing. Simpel en doeltreffend :)

Hmm, zou dit wel goed blijven zitten? De as kan tot 16 000 omwentelingen p/m maken. Wel een handige oplossing als t werkt :p
 
Quote: Hmm, zou dit wel goed blijven zitten? De as kan tot 16 000 omwentelingen p/m maken. Wel een handige oplossing als t werkt :p


De tandwiel zit niet op de krukas.
 
Laatst bewerkt:
Quote: Hmm, zou dit wel goed blijven zitten? De as kan tot 16 000 omwentelingen p/m maken. Wel een handige oplossing als t werkt :p


De tandwiel zit niet op de krukas.
:^ een versnellingsbak is eigenlijk een misleidend woord als je de toerentallen van de assen bekijkt. dan zou het eerder een vertragingsbak moeten heten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan