geewiz ragbakspan

Nou, hier ga ik dan. laat ik vooraf zeggen dat ik geen lasser en heb eigenlijk geen las instructie gehad. over de jaren af en toe hobbyen kom ik er een beetje achter hoe het werkt.
ik heb een tijdje geleden een yamaha fzx gekocht voor mijn vrouw en haar wens is, weer een span te rijden. de fzx (kleine broer vmax) is een lage motor met een laag geplaatst gewicht. +/- 100pk sterk met een droog gewicht van 205kg.
ik heb een heeler bak gekocht van Goos en ben vandaag begonnen aan het frame.

full
 
ik krijg dat meerdere fotos op een post niet voor elkaar.....

beetje staal. het is redelijk dik en groot. mijn vrouw zal deze span meestal "leeg" rond rijden. ze is ook maar klein en fijntjes dus wil ik niet dat ze met ballast loopt te zeulen. ik heb 6m van 60x40x4 dik gekocht en dat komt uit op een gewicht van +/- 33kg als ik alles gebruik.
full
 
een paar fotos van mijn lassen. ik sta open voor kritiek maar heb het meest aan jullie raad en kennis.
hier langzaam zigzaggend naar achteren. waar komt de bruine kleur vandaan? te heet?
full
 
ik ben ervan overtuigd dat dit niet uit elkaar zal donderen maar het kan volgens mij veel mooier. jullie raad word gewaardeerd.
voor de duidelijkheid, ik las met een mig van cebora met max 130amp.

nou kom maar op. :?
 
Het zal vast blijven zitten maar ik denk dat je stroom wat lager mag, je brand echt in (randkarteling). de bruine plekken kunnen komen omdat je hoeveelheid gas te laag is of je misschien niet met menggas last maar met zuiver koolzuur.

benno
 
ik ben ervan overtuigd dat dit niet uit elkaar zal donderen maar het kan volgens mij veel mooier. jullie raad word gewaardeerd.
voor de duidelijkheid, ik las met een mig van cebora met max 130amp.

nou kom maar op. :?

Ik vind het perfecte lasjes! Maarja , ik ben dan ook slechts eenvoudig schilder......
 
Lasjes zijn netjes toch. Ik stel het masjien altijd af met een proeflasje op een stuk oud ijzer. Vooral 'luisteren' naar de toorts.
Maar ben je nu een hulpframe voor aan de Yam aan het maken of een zijspanframe? Enkel het plastic can een Triptech gekocht?
 
Ziet er echt wel prima uit G!

Je bent echt met sprongen vooruit gegaan in je laskunsten!

Dat bruine niet te druk om maken. Gebeurt soms gewoon. Denk dat t met de staal oppervlakte te maken heeft, maar weet t ook niet ...

Lekker doorbouwen, dan kan Cis weer snel rond sturen
 
Lasjes zijn netjes toch. Ik stel het masjien altijd af met een proeflasje op een stuk oud ijzer. Vooral 'luisteren' naar de toorts.
Maar ben je nu een hulpframe voor aan de Yam aan het maken of een zijspanframe? Enkel het plastic can een Triptech gekocht?
ja, alleen de bak zelf. ik moet de kosten proberen te drukken en beter leren lassen is altijd een goede bezigheid. :)
voor dat ik begin pak ik idd een oud stuk staal van dezelfde dikte en probeer dan alvast de draadsnelheid te bepalen.
ik heb 4 standen en bij rustbuster legde zij uit dat ik als beginner de standen aan de dikte van de staal kon aanpassen. dus stand 1 = 1mm stand 2 = 2mm enzo. 130 amp max lijkt mij ook wel goed voor 4mm.
 
Ziet er echt wel prima uit G!

Je bent echt met sprongen vooruit gegaan in je laskunsten!

Dat bruine niet te druk om maken. Gebeurt soms gewoon. Denk dat t met de staal oppervlakte te maken heeft, maar weet t ook niet ...

Lekker doorbouwen, dan kan Cis weer snel rond sturen
tanks 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan