klapperende nieuwe ketting

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik heb kort geleden een Honda CBR 1000F voor weinig gekocht.

Alles werkt prima maar onbelast rammelt mn ketting (denk ik). Dit gebeurt met name bij onbelaste ketting. Zo gauw ik gas geef is het weg.
Het volgende heb ik al gedaan :

Ketting ontspannen en gecontroleerd op harde stukjes --> de ketting is stroef maar niet onregelmatig stroef. Met teflonspray de ketting weer soepel gemaakt en gemonteerd maar geen verschil merkbaar.

De lengte van 10 schakels gemeten. --> ketting is niet gerekt. Ik heb gevoeld en er zit geen speling in.

Achter-en voortandwiel bekeken maar zien er goed uit.

Achterwiel gedemonteerd en de lagers gevoeld. --> Lagers zijn nog goed.

Ketting meer en minder speling gegeven maar hoe meer speling des te meer lawaai.

Hier een filmpje ervan :

https://www.youtube.com/watch?v=fY8mlmMwepQ

De vorige eigenaar beweert dat hij recent de ketting vervangen heeft en zo ziet het er ook naar uit.

Wat stellen jullie voor dat ik doe?

Alvast bedankt voor de hulp.
Hoi,
Aad.
 
zo op de bok klappert die altijd, is de speling in de aandrijflijn ( bak, ketting, rubbers in achterwiel )
en stationar lopen, zeg maar wel en geen spanning op de ketting.

ketting lijkt trouwens zo op het filmpje wat aan de strakke kant.
heb je ook gekeken of de rubbers in de tandwieldrager nog goed zijn?
Als daar de nodige speling op zit merk je het met schakelen.

ketting afstellen op de juiste speling en zorgen dat het wiel rechtstaat en rijden.
als ie dan niet klappert of vreemde trillingen voelt is het goed.
 
Ik heb kort geleden een Honda CBR 1000F voor weinig gekocht.

Alles werkt prima maar onbelast rammelt mn ketting (denk ik). Dit gebeurt met name bij onbelaste ketting. Zo gauw ik gas geef is het weg.
Het volgende heb ik al gedaan :

Ketting ontspannen en gecontroleerd op harde stukjes --> de ketting is stroef maar niet onregelmatig stroef. Met teflonspray de ketting weer soepel gemaakt en gemonteerd maar geen verschil merkbaar.

De lengte van 10 schakels gemeten. --> ketting is niet gerekt. Ik heb gevoeld en er zit geen speling in.

Achter-en voortandwiel bekeken maar zien er goed uit.

chterwiel gedemonteerd en de lagers gevoeld. --> Lagers zijn nog goed.

Ketting meer en minder speling gegeven maar hoe meer speling des te meer lawaai.

Hier een filmpje ervan :

https://www.youtube.com/watch?v=fY8mlmMwepQ

De vorige eigenaar beweert dat hij recent de ketting vervangen heeft en zo ziet het er ook naar uit.

Wat stellen jullie voor dat ik doe?

Alvast bedankt voor de hulp.
Hoi,
Aad.


Zoals jij dat doet op het filmpje klapt elke ketting , de boel gewoon goed afstellen qua kettingspanning en rijden gaan .. (je eerste motorfiets ?)

Zo stationair staan te hakkelen in de versnelling, daar kun je helemaal niks mee.. :N
 
De rubbers in het achterwiel zijn nog goed en het wiel staat recht. Het is mn 2e fiets. De eerste (Honda nighthawk) doet dit helemaal niet.
Als ik rijd doet ie het alleen als ik met de koppeling ingeknepen uit rol.

Hoi,
Aad.
 
@ Raymond, He dat is interessant. De spanning varieert inderdaad als je het wiel draait. Alleen is er niet een speciale positie van het wiel waar ie strak komt te staan. Ik ga de kap er maar weer eens afhalen en kijken wat er dan gebeurt bij het voortandwiel.

Bedankt alvast voor jullie hulp.
Hoi,
Aad.
 
Laatst bewerkt:
@ Raymond, He dat is interessant. De spanning varieert inderdaad als je het wiel draait. Alleen is er niet een speciale positie van het wiel waar ie strak komt te staan. Ik ga de kap er maar weer eens afhalen en kijken wat er dan gebeurt bij het voortandwiel.

Bedankt alvast voor jullie hulp.
Hoi,
Aad.
Markeer de positie het strakke punt/de meerdere strakke punten eens met een stift op de ketting. Dit zal steeds op dezelfde punten zijn.

Ovale kettingwielen of schakel(s) die vast zitten.

Tip: vervang de hele set ;)
 
Markeer de positie het strakke punt/de meerdere strakke punten eens met een stift op de ketting. Dit zal steeds op dezelfde punten zijn.

Ovale kettingwielen of schakel(s) die vast zitten.

Tip: vervang de hele set ;)

Kun je in dit geval niet beter gewoon doorrijden? De boel is toch al om zeep, dus laat het nu een beetje renderen. Door slijtage zal de boel waarschijnlijk wel weer los komen, niet?
 
Ik heb de hele ketting gevoeld en er zitten geen harde stukjes in.
Foto's van de tandwielen wordt lastig nu alles weer in elkaar zit en er valt volgens mij niet veel te zien.

Bedankt voor het meerdenken.

Hoi,
Aad.
 
Let ook even op dat als de motor op z'n wielen staat de ketting strakker wordt in vergelijking met als hij op de bok staat. Komt doordat het scharnierpunt van het voorste kettingwiel niet gelijk is aan het draaipunt van de swingarm.

Daarnaast is het normaal dat een ketting onbelast iets klappert. Ik kan jouw Youtube-filmpje nu niet afspelen om te horen, dit ligt aan m'n browser.
 
Laatst bewerkt:
Hier 2 foto's van het achtertandwiel. Je ziet dat de spleet tussen het tandwiel en het wiel nogal varieert. Kan het zijn dat het wiel verbogen is of ligt dit aan het tandwiel? Hoe kan ik dat meten?

Foto1k0-CZPJGKBK.jpg


Foto1k0-DZVKUQ6J.jpg


Alvast bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.
 
Kijk eens of je een ingeslagen letter/cijfer reeks op het kettingwiel kunt vinden.
Even op Google intoetsen en controleren of deze wel voor jouw motorfiets geschikt is.

Wel bijzonder als iemand zo aan het "klungelen" is geweest en een achterkettingwiel "pas" heeft gemaakt. :?
 
Hier 2 foto's van het achtertandwiel. Je ziet dat de spleet tussen het tandwiel en het wiel nogal varieert. Kan het zijn dat het wiel verbogen is of ligt dit aan het tandwiel? Hoe kan ik dat meten?

[afbeelding]

[afbeelding]

Alvast bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.


Hier is dus duidelijk iets niet goed.
Lijkt me sterk dat het het tandwiel is. Effe Googelen leert dat het middengat 80mm zou zijn. Dus haal het wiel er eens uit en meet de diameter van de tandwieldrager eens op, daar waar het tandwiel zou moeten centeren.
 
Op het tandwiel staat JTR 1334 42.
Volgens verschillende sites het juiste tandwiel.

Ik snap er niks van.

Tips?

Hoi,
Aad.
Meten, zowel het kettingwiel als de opname.
rear-sprocket-45t-45f2d7910ea8411ebb180e00f5f66d54-pCrypt.jpg


Ooit zijn die JT tandwielen niet helemaal zuiver gemaakt, of dat nu nog zo is ?

edit: te late post ,dat krijg je als de router er zo nu en dan uitvliegt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan