Suzuki gs500 stottert

godfriedvb

Rookie
16 aug 2015
22
0
Mag ik me even voorstellen ? Ik ben Jan uit België en heb een Suzuki GS500e uit 1990 gekocht. Bij lage toeren knallen de carburators(soms komen er vlammen uit) en reageert de motor amper. Bij hoge toeren loopt hij heel mooi. Compressie bedraagt 9 op beide cilinders.
De benzine in de tank was een bruine smurrie.
De bougies hebben een zwarte verbranding.
We hebben de benzine vernieuwd en de carburators opgengemaakt (zonder grondig te reinigen)
Iemand een idee waar het probleem kan liggen ?
 
Carburateurs eerst ultrasoon reinigen en met remmenreiniger de kanaaltjes testen of die open zijn.
DUS WPHB erbij.
Bij lage toeren knallen de carburateurs, heb je nog een puntjes ontsteking (dat noemen jullie anders) Lijkt wel of de vervroeging wel erg vroeg komt.
 
de carburateurs zijn volledig gereinigd en doorgeblazen. We hebben getest zonder de benzinetank om dat uit te sluiten. Probleem blijft echter bestaan.
als het de ontsteking zou zijn, hoe kunnen we dat nakijken en verhelpen ?
 
Godfried,

even in het werkplaatshandboek of op internet opzoeken wat de afstand tussen de contact punten moet zijn,en dan mbv een voelermaatje de max. opening tussen de contactpunten afstellen door het schroefje los te draaien,afstand aanpassen en schroefje weer vastdraaien.Ontsteking zit achter het chromen deksel waarschijnlijk rechtsvoor op het blok,en anders linksvoor.
Als je een electronische ontsteking hebt zou je er niks aan moeten hoeven doen.

Groet,Auke.
 
sproeiers carburateurs verstopt, zoals gezegd reinigen die hap en grondig . Werk aan 1 carb tegelijk en gooi geen onderdelen door elkaar . Daarna carbs synchroniseren .

Hadden toch electronische onsteking ? contactpuntjes is zo 1970 :+
 
Laatst bewerkt:
de carburateurs werden afzonderlijk grondig gereinigd en doorgeblazen, ook de sproeiers. Dus daar kan het niet aan liggen. synchroniseren lukt niet door die ploffen. Wat kan daar de oorzaak van zijn ?
 
we hebben de mengselschroeven bijgesteld, ook zonder resultaat. De membranen zijn intact, laten geen lucht door. We hebben wel volgend probleem vastegesteld : Wanneer we remreiniger in de rechtse kamer spuiten gaat het toerental omhoog. Doen we hetzelfde bij de linkse valt de motor stil.
Bij het openen van de vlotterkamers blijkt de linkse kamer leeg te zijn en kurkdroog, de rechtse daarentegen zit vol benzine.
Wat is nu normaal, volle of lege vlotterkamer, en wat zou de oorzaak kunnen zijn ? Toch nog ergens een verstopte sproeier ?
 
we hebben de mengselschroeven bijgesteld, ook zonder resultaat. De membranen zijn intact, laten geen lucht door. We hebben wel volgend probleem vastegesteld : Wanneer we remreiniger in de rechtse kamer spuiten gaat het toerental omhoog. Doen we hetzelfde bij de linkse valt de motor stil.
Bij het openen van de vlotterkamers blijkt de linkse kamer leeg te zijn en kurkdroog, de rechtse daarentegen zit vol benzine.
Wat is nu normaal, volle of lege vlotterkamer, en wat zou de oorzaak kunnen zijn ? Toch nog ergens een verstopte sproeier ?
Er hoort benzine in de vlotterkamers te staan. Dit lijkt op een verstopping bij de vlotternaald.

Ik heb wel eens (verkeerde zuinigheid....) een "scherfje" van de benzine slang boven op de vlotternaald gehad.
 
Ondertussen nog allerhande dingen liggen proberen, de carburator nogmaals volledig gereinigd met azijn op de kookpot, er kwam hele veel vuil af en zandkorreltjes, ze zien er als nieuw uit maar met hetzelfde resultaat! dan de sproeiers en naalden eruit gedaan en ultrasoon gereinigd alsook 10 keer opnieuw met de compressor uitgeblazen, nog hetzelfde resultaat.
Nieuwe bougies/onstekingskaarsen erin met hetzelfde resultaat.
De bobines met bougiekabel van links naar rechts verwisseld met hetzelfde resultaat.
De mengschroeven in allerhande posities liggen afstellen, alle mogelijke posities afgesteld, blijft knallen tussen de 1000 en de 3000 toeren. de schroeven nu terug op de standaard volledig dicht - 3-3,5 toeren open gezet.
Het enige verschil dat we nu hebben is dat de vlotterkamer nu wel langs beide kanten vol was.
Iedereen blijft maar beweren dat dit een carburatorprobleem is, maar ik begin hier steeds hoe langer hoe meer aan te twijfelen.
Wat je wel ziet is dat de gasklep aan de linkerkant snel meebeweegt op de toeren en dat de rechterkant dit duidelijk vele minder doet, dus misschien ligt hier het probleem???
Ik zie het hoe langer hoe minder zitten.
Alle bijkomende info is welkom.
Hartelijk dankt
 
Lijkt me dat er niet veel mis is met je carbs, check je kleppen eerst eens, vastzittende klep? half ontbrandend mengsel schiet terug door de carbs, is dat mogelijk (kenners) ?
Ook eens met een cn400tje gehad, 1 klep werkte niet lekker na lang stilstaan, spugde de motor ook benzine terug.

Zitten de originele sproeiermaten er nog wel in? K&N filters of airbox?.
heb je het vlotterniveau gecontroleerd van de carbs?
Is je uitlaat nog goed? geen lekkage, originele demper of open pijp?
Als iemand er een open filter op heeft gezet en een grote open pijp dan snap ik dat het ding voor geen meter draait zonder juist afstellen ;)

en als laatste, zoals gezecht, check het ontstekingstijdpunt.

Heb paar dagen geleden ook een GS500E uit 91 erbij gekocht als "fietsje erbij", leuke pekelfiets maar vooral ook een leuke gooi en smijtfiets ik kan me maat met zijn R6 makkelijk bijhouden, dingetje haalt net de 200 ;), voorvork heeft wel wat werk nodig voordat ik die al "voldoende" bestempel lol.

edit: er zitten twee gaskleppen in, de butterfly valve gaat open met de gashendel en dit moet in beide carbs gelijk met elkaar gebeuren
de membraamgestuurde gasklep word gestuurd door de hoeveelheid lucht die zich door de carberateurs verplaatst, als de carbs identiek zijn en goed werken dan betekend dit dat er minder lucht wordt aangezogen, dus zoals hierboven al gezecht is: kleppen/ontsteking/compressie.
 
Laatst bewerkt:
Kleppen heb ik ook al aan gedacht, maar overal lees en hoor ik dan dat je dan een slechte compressie hebt terwijl deze motor op de 2 cilinders 9 compressie heeft met koude motor zelfs.
Zou je dan ook geen of meer problemen hebben in hogere toeren? en niet enkel tussen de 1000 en 3000 toeren?.

Of de sproeiers origineel zijn weet ik niet, kan ik niet echt testen?

Verder lijkt hij origineel, originele uitlaat staat erop alsook de luchtfilter origineel.
Vlotterniveau lijkt goed te staan, maar ik kan eens proberen om de clip te verzetten van de gasnaald ( tot op heden nog niet gedaan, maar deze staat in de middenstand en ook dit zou normaal standaard zijn

Hoe check ik ontstekingstijdspunt? CDI regelt toch de ontsteking? wat kan ik nog regelen of nazien?
De afstand van de contactpunten achter het rechterdeksel aan de motor van de ontsteking? Daar zie ik een asje/bus zitten die er maar op 1 manier op kan, en de 2 contactpunten zien je dode punt veronderstel ik, kan je daar iets aan regelen?
Volgens mijn gevoel zit de ontsteking er voor iets tussen... maar iedereen blijft maar beweren dat dit niet kan.

De butterfly valve gaan samen open in beide carburatoren.
De membraangestuurde klep gaat links vele sneller dan rechts, lijkt of de rechterkant blijft haperen.

Bedoeling was om met mijn broer ( heeft nog stinkende 2 takt aprillia met big bore kit 200 cc ) toertjes te maken samen.

Mijn oog viel op de GS omdat deze niet al te krachtig is ( toch enige jaren geleden dat ik nog moto heb gereden ) en omdat ik dit in de jaren 80 als eerste moto ooit nog heb gehad, dus nostalgische waarde, ik blijf hem mooi vinden )

Bedoeling was om hem helemaal terug op te maken naar mooie staat, maar eerst moet ik hem goed rijdende krijgen vooraleer ik verder sleutel.
Ik heb toch enige basiskennis van een motor, maar dit fenomeen heb ik nog nooit in mijn leven gezien.

Ik zou hem onmiddellijk binnen doen in een motorzaak,maar ik vrees dat dit snel boven de 500 euro gaat oplopen, tenzij er iemand een adres weet ( ben van Belgie regio Antwerpen, maar mag gerust in Nederland zijn binnen een straal van 100km max van Antwerpen ) dat dit redelijk voor een prijs zou kunnen herstellen?
 
Het enige verschil dat we nu hebben is dat de vlotterkamer nu wel langs beide kanten vol was.
Iedereen blijft maar beweren dat dit een carburatorprobleem is, maar ik begin hier steeds hoe langer hoe meer aan te twijfelen.
De oldtimers kennen het nog wel uit de tijd van de "puntjes" : ontstekingsproblemen lijken vaak uit de carburatie te komen.

Wat je wel ziet is dat de gasklep aan de linkerkant snel meebeweegt op de toeren en dat de rechterkant dit duidelijk vele minder doet, dus misschien ligt hier het probleem???
Ik zie het hoe langer hoe minder zitten.
Alle bijkomende info is welkom.
Hartelijk dankt
Als je de gasschuiven bedoelt: Die moeten even soepel lopen en zo soepel mogelijk. Het membraam bovenin kan lekken en ik geef de gasschuiven zelf een druppeltje siliconen-olie. Ook kan het deksel bovenop wat lekken en de gasschuiven kunnen versleten zijn. Voel voorzichtig of er punten zijn waar de schuiven wat stroever lopen.

De gaskleppen zelf zitten beiden op een as (door het gashendel met kabels bediend) daar zou je zeker geen verschil in links en rechts moeten zien.
 
Ik bedoel de gasschuiven die niet synchroon samen gaan, de gaskleppen gaan perfect samen.
Misschien moet ik toch eens wat olie doen op de gasschuif... eens proberen...

Dus ontsteking lijkt je ook niet het probleem te zijn? je denkt ook eerder aan carburator?
 
Als je de gasschuiven verwisseld dan heb je kans dat ze stroef lopen en het laag in de toeren helemaal misgaat. Schieten ze eenmaal los/omhoog dan loopt ie prima. De schuiven en geleiders slijten op elkaar in. Wat is de staat van je schuiven en je schuifgeleiders? Zie ook dit topic:
Gs500 loopt slecht na vervangen gasnaalden en naaldbuizen

Of deze:
kapiteinkoek in "Suzuki GS500 topic #23 - Laat de nazomer..."

Mijn schuifgeleiders en gasschuiven waren totaal versleten waardoor ze niet goed omhoog kwamen. Met de hand voelen leek het prima te bewegen maar met draaiende motor zag je bet verschil duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je de gasschuiven verwisseld dan heb je kans dat ze stroef lopen en het laag in de toeren helemaal misgaat. Schieten ze eenmaal los/omhoog dan loopt ie prima. De schuiven en geleiders slijten op elkaar in. Wat is de staat van je schuiven en je schuifgeleiders? Zie ook dit topic:
Gs500 loopt slecht na vervangen gasnaalden en naaldbuizen

Of deze:
kapiteinkoek in "Suzuki GS500 topic #23 - Laat de nazomer..."

Mijn schuifgeleiders en gasschuiven waren totaal versleten waardoor ze niet goed omhoog kwamen. Met de hand voelen leek het prima te bewegen maar met draaiende motor zag je bet verschil duidelijk.

Idem hier!
 
Ik vind het zeer fijn en ben zeer dankbaar dat jullie allemaal zeer behulpzaam zijn, maar ik vrees dat mijn kennis en geduld dan toch niet zullen volstaan.

Als ik jullie allemaal zo bezig hoor dan lijkt dit een banaal probleem, wel ik heb al alles ( voor mijn capaciteiten dan ) liggen uitproberen wat ik maar kan uitproberen, waarvan ook reeds bovenstaande vermelde punten.

Ondertussen heb ik er al 50 werkuren eraan besteed in die 3 weken, lig ik heel internet af te schuimen ( de carburator al 10 keer eraf gehaald ), al 30 verschillende mensen met moto's ( die ook allemaal beweren dat dit een stom carbuprobleem is )liggen afbellen,vrienden en iedereen lastig vallen dat dit voor mij stopt. Ik word er verschrikkelijk nerveus,moedeloos gefrustreed van en ben niet meer te genieten.

Probeer met een andere carburator zeggen ze dan, wel deze heb ik niet, ik kan er 1 tweedehands kopen voor 75 euro, maar weeral heb ik de garantie niet dat dit dan wel werkt, op den duur lopen de kosten zo hoog op dat ik beter iets anders had gekocht.

Ik heb hem 3 weken geleden gekocht voor 600 euro.
Als iemand interesse heeft voor 400 euro wil ik hem direct laten zodat ik van deze ellende verlost ben.

Dus als iemand interesse heeft? feel free... ( 0032 495546889 ) of stuur me een email dan stuur ik eventueel de foto's door en alle gegevens op mijn emailadres :pascal-deroover@telenet.be

toch bedankt voor alle hulp
 
ik wil het best voor je proberen, in ruil voor een kratje bier en onkosten vergoeding, het is tog bijna winter als je hem bij mij neerpleurt dan zijn er twee scenario's mogelijk, of ik maak hem of hij is niet meer te redden, pm me maar als je wilt ;)

Ik heb een gs500 staan met werkende carbs, dat zal carb problemen onmiddelijk uitsluiten, daarna is het simpel trouble-shooten.

btw: ik woon op walcheren, dicht bij belgie dus.
 
Laatst bewerkt:
Probeer met een andere carburator zeggen ze dan, wel deze heb ik niet, ik kan er 1 tweedehands kopen voor 75 euro, maar weeral heb ik de garantie niet dat dit dan wel werkt

Stuur eens een bericht naar Bassie, onze eigen GS500 expert en huisleverancier met enorm arsenaal aan goed werkende 2de hands onderdelen. Ik durf er mijn GS wel voor in het vuur te steken dat hij goed werkende carbs heeft liggen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan