Welke lichte motor is een goede sleutelbasis?

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
De afgelopen maanden heb ik een Kawasaki GPz 550 gekocht en opgeknapt. Voorvork en remklauwen gereviseerd, nieuwe blokken, nieuwe bandjes, elektrisch systeem gefixt (had sluiting).

Allemaal erg leuk om te doen, zo leuk dat ik eigenlijk een beetje rond aan het kijken ben voor een nieuw project. De GPz is dik in orde, maar zo origineel dat ik het zonde vind om het te verprutsen.

Nou lijkt het me leuk om op basis van een licht motorfietsje iets basics met noppenbanden te bouwen. Er af wat niet strikt noodzakelijk is (kickstart is een vereiste). Een motor die in de basis al eenvoudig is is natuurlijk mooi meegenomen, wat er niet op zit hoeft er ook niet af. Het hoeft niet snel te gaan, al zou het mooi zijn als ik de 100 zou halen.

Zelf kom ik steeds Honda CB250's tegen. Schijnen mega betrouwbaar te zijn en makkelijk om aan te sleutelen. Kosten tweedehands ook weinig.

Wat voor alternatieven zijn er in deze categorie? Ben benieuwd!
 
Misschien niet meteen de lichtste, maar wel zeer handelbaar, en gemakkelijk aan te werken ...

Suzuki GSX 750 F (1998)?

Zeer goede motorblokken, betrouwbaar, en goede geometrie, kan je vanalles mee doen.

Ik heb hem nog staan, hij mag eventueel weg ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een GS450E gehad, en nog steeds spijt dat ik hem verkocht heb.
Veel lol ermee omdat het zo simpel is en rijdt.

Een luchtgekoelde tweecilinder, weinig poespas en dus eenvoudig klussen.

f3au7a.jpg

Dit was de mijne. Prijzen liggen vaak rond de €500-600 in redelijk nette en rijdende staat.
 
Dat had ik over het hoofd gezien :')

Jammer, een GSX F kan een zeer goed sleutelproject vormen.
Blok is lucht/olie gekoeld, en super betrouwbaar 8-)
Moet een sleutelblok zijn, niet betrouwbaar ;)

Sportsterblok, Ironhead, met kickstart?

Of oude Shovels met kickstart?

Goed aan te sleutelen, alles nog te krijgen. In tegenstelling tot alle Jappen, Duitser, Italianen en Engelsen :)
 
De afgelopen maanden heb ik een Kawasaki GPz 550 gekocht en opgeknapt. Voorvork en remklauwen gereviseerd, nieuwe blokken, nieuwe bandjes, elektrisch systeem gefixt (had sluiting).

Allemaal erg leuk om te doen, zo leuk dat ik eigenlijk een beetje rond aan het kijken ben voor een nieuw project. De GPz is dik in orde, maar zo origineel dat ik het zonde vind om het te verprutsen.

Nou lijkt het me leuk om op basis van een licht motorfietsje iets basics met noppenbanden te bouwen. Er af wat niet strikt noodzakelijk is (kickstart is een vereiste). Een motor die in de basis al eenvoudig is is natuurlijk mooi meegenomen, wat er niet op zit hoeft er ook niet af. Het hoeft niet snel te gaan, al zou het mooi zijn als ik de 100 zou halen.

Zelf kom ik steeds Honda CB250's tegen. Schijnen mega betrouwbaar te zijn en makkelijk om aan te sleutelen. Kosten tweedehands ook weinig.

Wat voor alternatieven zijn er in deze categorie? Ben benieuwd!

MZ ETZ *O*

Velgmaten lenen zich redelijk voor noppenbanden
Zit niks geen onnodig spul op, alles voelt lekker degelijk aan (zelfs verlichtingsschakelaars aan het stuur uit gietaluminium i.p.v. cheap ass kunststof _O-)
Redelijk goedkoop
Mooi licht
Kickstart
Eenvoudig sleutelen
Héérlijk 2-takt gepruttel
Monsterlijk grote cilinder (waarbij menig 600 4-cilinder klein lijkt)
Rijke motorsporthistorie

Mijn ETZ300 liep iets van 130 maar een normale 251 zal met gemak de 100 passeren (gok een 115km/u).

mz-etz251-05-512444.jpg


Naar mijn bescheiden mening veel leuker dan een CB250 (en ik heb er 1 gehad, welliswaar een 'nieuwerwetse' TwoFifty)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal :} ! Zal me eens in deze modellen verdiepen. Ik las ergens in dit topic http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/215372/0/0/cb250 dat een GS500 mogelijk niet zo'n betrouwbare keus was, is dat voor de 450 en 550 die hier genoemd worden anders?
Er worden weinig motors genoemd die qua gewicht en vermogen net zo licht zijn als de CB250. Zijn die er niet zo veel of heeft dat een andere reden?

Jawa en MZ had ik zelf niet aan gedacht. MZ'jes worden niet heel veel aangeboden, maar Jawa; s zijn er wel een heel aantal van te vinden.
 
een oude (pre 82) xs400 heeft ook een kickstart, leuke sleutelfietsjes :)

ouderwetse crossmotoren zijn er prima in 250cc te vinden, ook vaak simpele viertakt met kickstart, licht, gaan als de brandweer

RD350 als je van tweetakt houdt
of een honda CG125 als het echt klein mag

de mogelijkheden zijn eindeloos. Gewoon kijken op marktplaats, motorshopper, speurders, etc of je wat leuks tegenkomt ;)
 
Als je er toch niet mee op de snelweg wilt, moet je gewoon iets écht lichts kopen, in de 100 - 400 cc. In een land als het onze is het vooral de trend om een grote motor te hebben met veel vermogen. Ga je in een afrikaans of aziatisch land kijken, rijdt iedereen op kleine, lichte fietsen. Is gewoon een cultuur dingetje.

"It's more fun to go fast on a slow bike, than it is to go slow on a fast bike "
 
"It's more fun to go fast on a slow bike, than it is to go slow on a fast bike "
:^

Of ... It's more fun in the Phillipines O-)
die slogan heb ik niet verzonnen, die bestaat echt ...

Maar effe serieus nu, ik geniet hier enorm van het motorrijden, echt waar, maar ginder, dan vergeet ik hoe het motorrijden hier is :]
 
Bedankt voor alle tips en aanbiedingen ;-) Over die Jawa's ga ik nog eens wat meer lezen.

Het geval wil alleen dat ik beter ben in sleutelen dan in motorrijden, dus ik heb de GPz wel af, maar ik moet nog afrijden _O- Ik heb met mezelf afgesproken dat ik 1 motor mag van mezelf, anders lopen hobby's bij mij snel uit de hand. De GPz verkopen zonder er zelf mee gereden te hebben is ook een beetje jammer van het werk :)

Mijn idee om een licht motortje te hebben had ik al voor ik de GPz kocht. Omdat een aantal mensen me afraadden een heel licht motortje te kopen heb ik een keer in een opwelling de GPz gekocht en me goed vermaakt met het sleutelen. Maar het sleutelen en rondneuzen op internet is voor mij het grootste gedeelte van de fun, dus vandaar dat ik me alvast aan het voorbereiden ben op het volgende project ;)
 
Wel een leuke vraag.
Een simpel antwoord is: alles op marktplaats onder de 500 euro.

Als je echter kickstart wilt, dan kom je echter al snel in de categorie "oude motoren voor liefhebbers" en gaan de prijzn weer omhoog. Maar een oude Honda, Yamaha of Suzuki off road zit er nog wel in...
 
Even dit topic afstoffen.

Ik had me écht voorgenomen dat ik maar 1 motor tegelijk zou nemen O-) Maar toen liep ik, nota bene een week voor mijn AVD examen, tegen een motor aan die wel heel erg aansloot bij mijn wensenlijstje voor een no-nonsense licht motortje (zelfs de kickstart-wens is vervuld). Nu heb ik dus nog voor mijn examen (waarvan ik nou helemaal mag hopen dat ik het haal :+ ) twee motoren staan.

Dit is de nieuwste aanwinst: een Hyosung met een minderwaardigheidscomplex, een GS125. Als het morgen licht is maak ik een paar eigen foto's.

hyosung_zpsktemjkqp.jpg


hyosung%202_zpsoe60edn4.jpg


Hij is alleen zo ontzettend netjes dat er nauwelijks sprake is van een knutselmotor. Hij is zelfs al gepoetst :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan