Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Omnibus, bedankt voor je aanbod. Ik haal echter graag mijn eigen broek op en ga dus zelf wat maken. Ik wil beslist zelf de riem op elk moment dat het me uitkomt kunnen wisselen.
 
@ Kees Vetje

Ondanks dat ik je dit sterk afraad kun je vanaf de jiffy even de draad volgen richting 2 pins connector.

In het algemeen zit die stekker bij scooters zo'n 20 á 30cm. verderop/hogerop aan een framebuis.

Wit/Groen gaat naar Startrelais & ECU
Groen = ligt aan Massa

image.php


Helaas laat het Honda schema (iets te summier) niet de schakelaar van binnen zien met een (open/dicht) heveltje zodat ik je kan vertellen of hij juist contact moet maken of juist verbroken moet zijn, om de motor te laten afslaan.


Haal dan ook de stekker los en kijk of je klaar bent.
Gaat de scooter niet aan met losse stekker dan even een simpele kleine draadbrug in je 2 pins connector aanleggen tussen Groen & Groen/Wit.
Dan werkt het wel.

Nu nog even de uitleg waarom ik het je echt wil afraden:
Met lopende motor op de jiffy is de kans bijzonder groot dat je scooter vroeg of laat gaat omvallen.
U BENT GEWAARSCHUWD!

p.s.
De door Omnibus getoonde blokkeertool voor het koppelingshuis kun je vaak ook universeel voor 2 tot 4 tientjes in de winkel kopen.
Als ik het goed heb is de diameter van een Honda koppelinshuis ± 135mm.?
Je moet dus even opzoek naar een vliegwiel blokkeertool die dus ± 135mm tot 140mm. aan kan. (zelf je koppelingshuis diameter even nameten s.v.p.)

Ze zien er dan ongeveer zo uit:
06059.jpg


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Beste Jan,

Jouw waarschuwing:

Nu nog even de uitleg waarom ik het je echt wil afraden:
Met lopende motor op de jiffy is de kans bijzonder groot dat je scooter vroeg of laat gaat omvallen.
U BENT GEWAARSCHUWD!

Daar zit wat in. De ééncilinder loopt pulserend en het zou best kunnen dat de scooter daardoor op een ongelegen moment van de zijstandaard wandelt.
Het is nog maar een plan. Belangrijker zijn op dit moment het wisselen van de olie in de voorvork en vertragingsbak. Nee, steeds geen tijd. Ik heb gisteren de uitlaatdemper gestraald. Was ik drie maanden geleden al van plan. Morgen spuiten en na een uur rijden. Ik hoop dat het er van komt. Plannen maken ben ik goed in. Op tijd uitvoeren een stuk minder. Altijd het werk en het gezin die voor gaan. Gelukkig rijd ik niet zo veel en kan het wachten.
 
Het is toch vooral voor de veiligheid, omdat je niet kunt starten en wegrijden terwijl de jiffy uitgeklapt staat?

Heb n keer n motorrijden kunnen behoeden die met 70 km/pu reed met zijstandaard volledig uitgeklapt!
Gelukkig geen bocht naar links, kon mn auto snel draaien en erachter aan.
(Helaas kon er nog geen bedankje vanaf, maar misschien van de schrik)
 
Er zijn idd. meerdere redenen om het beter niet te doen, ik haalde er slechts één van aan.
Kees Vetje haalt daarnaast nog eens precies aan wat ik bedoel.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Die jiffy schakelaar is weer zo'n electronische oplossing voor een probleem dat mechanisch ook op te lossen is.
Als je het aanhaakpunt van de veer voor het scharnier weet te maken ipv achter het scharnier waar hij nu zit krijg je een standaard die vanzelf inklapt, nooit meer een schakelaar die manco kan gaan, je kunt je motor starten op de jiffy en je zijstandaard kan nooit meer uit blijven staan als je wegrijd.

Ik zal zo eens bij de 300 kijken of dat mogelijk is, het verplaatsen is vaak niet meer dan een kwestie van een paar millimeter krombuigen of een m6 imbus boutje er naast boren.
 
Nog mooier (denk ik)

full


Wat ik er zo van kan zien en beoordelen;

Naast de "vork" van de jiffy kun je een zwarte ronde +/- 10 mm breede ring zien met rechts daarnaast net zichtbaar de kop van het m6 boutje dat de boel bij elkaar houd.
De zwarte ring heeft verder in de diepte het aanhaakpunt voor de veer, dat aanhaakpunt zit nu achter het scharnierpunt, als je het boutje losmaakt kun je denk/gok/hoop ik de zwarte ring 90 graden draaien waardoor het aanhaakpunt VOOR het scharnierpunt komt te liggen waardoor de jiffy vanzelf zal inklappen, je verplaatst het "bovenste dode punt".

Je zult wel de veren er af moeten haken voor je de boel loshaalt en dat kan zonder verentrekker een knap frustrerend klusje zijn en als je pech hebt kan het eindigen met een veer in de punt van de vinger, auw|
PS-SP.jpg


Zoiets is evt ook zelf te maken uit een pijpsleuteltje als handvat met erdoorheen een stuk rem/gas kabel of ijzerdraad tot een lus geknoopt, een andere is een oude spaak krombuigen tot een haak en zo zijn er wellicht nog meer te verzinnen, als je het met een tang doet eindigd het vaak in traantjes weet ik uit eigen ervaring :')

De jiffy zou dus op twee manieren te configuren zijn, uitstaand of zelf terug klappend, ik denk dat dit is omdat er volgens mij landen zijn (amerika?) waar een jiffy van een lokaal gekochte motor altijd zelf inklappend MOET zijn, voor die landen kan de jiffy zelf inklappend werken.
Het risico van een zelfinklappende jiffy is als je de motor niet op het stuurslot zet: als je een licht duwtje tegen de motor geeft kan hij naar voren rollen en van de jiffy vallen, met het stuur volledig naar links word dat moeilijker.


Ik ben zelf ooit met mijn zundappie keihard op mijn plaat gegaan door de zelf opgebouwde jiffy die uit bleef staan, das geen lolletje want voor je met je knieen over het asfalt schraapt weet je al wat er gebeurt is en dat je nu straf gaat krijgen voor je dommigheid, je kunt ook nog aan verzekeringwerk denken: ik kan me voorstellen dat een verzekeraar problemen me je claim heeft als blijkt dat jij moedwillig een veiligheids aspect van de motor hebt verwijdert met een ongeval als uitkomst, je hoeft letterlijk maar 1 keer dat stomme ding te vergeten en je kunt tot over je oren in de sores zitten....



~[edit] bedenk me net: de mijne is van 2007, wellicht is het anders op nieuwere modellen.
 
Laatst bewerkt:
Wat jij een ring noemt is de complete jiffy schakelaar.
Als je die gaat verdraaien en weer verderop vast zet loop je de kans dat je het inwendige draaisysteem van de jiffy schakelaar sloopt, er zitten namelijk 1 of 2 positie nokken aan de schakelaar die precies gepositioneerd naast de vork van de jiffy uitkomen.

Waarom maak je het zo moeilijk met dingen verbuigen, boutjes boren en nu weer de ring die eigenlijk het schakelaar huis is verdraaien, terwijl ik al uitleg dat een stukje draad van 2 cm. als brug al voldoende is?
En in het meest gunstige geval heb je zelfs geen draadbrug nodig, maar dat is afhankelijk van het feit of de schakelaar een maak of verbreek functie heeft voor starten of stoppen en vise versa.

Maar goed ik laat me verleiden terwijl ik er eigenlijk zwaar op tegen ben om de veiligheidsfunctie van de jiffy te ondermijnen.

Om er nog maar wat tegen aan te gooien:
De jiffy wordt op een onbedacht moment vrij makkelijk in geklapt
als de motor b.v. verhoogt stationair loopt omdat de motor nog niet helemaal warm is.

Schade:
remhandel krom
spiegel beschadigd
Stuur balanser beschadigd
Zijkap beschadigd
Zijkirt beschadigd
En als je echt mazzel hebt je windscherm naar de vaantjes

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ah, die ring is de schakelaar :$
Ik heb nooit zo goed naar die jiffy gekeken, hij doet het en das voor mij het voornaamste :+

Mijn punt: ja de schakelaar overbruggen is erg eenvoudig maar je gaat die jiffy een keer vergeten in te klappen, das gewoon een kwestie van tijd en geduld en er komt een keer dat stomme toeval wwardoor je hem vergeet, als je mazzel hebt kun je het navertellen als je pech hebt niet, de kans is niet erg groot maar de mogelijke gevolgen kunnen slecht uitpakken.

Dus moet je er voor zorgen dat de jiffy uit zichzelf inklapt, pas dan kun je veilig de schakelaar overbruggen omdat je dan nooit meer de jiffy kunt vergeten in te klappen, er is een punt om dat ding te overbruggen en het kan prima als je er maar dan ook voor zorgt dat de jiffy uit zichzelf inklapt.
Dat zelf inklappend maken doe je door het punt waar de veer aan haakt te verplaatsen.

Sommige aftermarket jiffy's wo een aantal van buzetti hebben twee punten waar je de veer aan kunt haken, als je de veer aan de ene haakt word de jiffy zelf inklappend en aan het andere punt blijft de jiffy uitgeklapt staan.
 
Laatst bewerkt:
Die jiffy schakelaar is weer zo'n electronische oplossing voor een probleem dat mechanisch ook op te lossen is.
Als je het aanhaakpunt van de veer voor het scharnier weet te maken ipv achter het scharnier waar hij nu zit krijg je een standaard die vanzelf inklapt, nooit meer een schakelaar die manco kan gaan, je kunt je motor starten op de jiffy en je zijstandaard kan nooit meer uit blijven staan als je wegrijd.

Ik zal zo eens bij de 300 kijken of dat mogelijk is, het verplaatsen is vaak niet meer dan een kwestie van een paar millimeter krombuigen of een m6 imbus boutje er naast boren.

Door het hier genoemde systeem heb ik nu al een paar jaar problemen met mijn enkel.
Ik had toen net een Kymco 150 cc gekocht en tijdens het afstappen na het uitklappen van de jiffy tilde ik per ongeluk de scooter iets op en klapte de jiffy direct in waarna ik dus de harde dop aan het uiteinde van het stuur precies op mijn enkel kreeg, dat koste een week of 6 ziektewet en het is niet meer helemaal goed gekomen.
Dus die oplossing wil ik nooit meer, bij een latere Kymco ook direct dit verwijdert.
 
Ja Jan ik heb me paar jaar geleden rot gezocht naar zo n handige universele blokkeertool met de specifieke maten voor de SH maar kon hem niet vinden. Het is wel zo dat de Honda blokkeertool door zijn constructie voor alle scooters met vario is te gebruiken.
 
Kan me bijna niet voorstellen dat je vergeet de zijstandaard in te klappen. Ik rol ´m achteruit uit de schuur, waar die tussen andere tweewielers op de zijstandaard staat, zet hem voor de deur, doe mijn motorkleding aan en voordat ik opstap gaat eerst de standaard in. Een vast ritueel. Kan niet mis gaan.
Is bij mijn vorige motoren nooit misgegaan.

Maar dan toch hè, die ene keer dat je het onverwachts vergeet door weet ik veel wat je op dat moment aan je hoofd hebt!!!
Ik denk dat ik het idee van de losgekoppelde schakelaar maar laat varen. Als je er met kale knieën van je vergissing af komt.....dan valt dat letterlijk mee.
De scooter met lopende motor opbokken of opnieuw starten, dat wordt/blijft de veiligste keuze.
 
Laatst bewerkt:
Kan me bijna niet voorstellen dat je vergeet de zijstandaard in te klappen. Ik rol ´m achteruit uit de schuur, waar die tussen andere tweewielers op de zijstandaard staat, zet hem voor de deur, doe mijn motorkleding aan en voordat ik opstap gaat eerst de standaard in. Een vast ritueel. Kan niet mis gaan.
Is bij mijn vorige motoren nooit misgegaan.

Maar dan toch hè, die ene keer dat je het onverwachts vergeet door weet ik veel wat je op dat moment aan je hoofd hebt!!!
Ik denk dat ik het idee van de losgekoppelde schakelaar maar laat varen. Als je met kale knieën van je vergissing af komt.....dan valt dat letterlijk mee.
De scooter met lopende motor opbokken of opnieuw starten, dat wordt/blijft de veiligste keuze.

Ik zie het probleem niet zo van het vergeten, het is mij met vorige scooters al meerdere keren overkomen en ik kreeg een klein wipje en hij klapte gewoon in.
Meestal waar je geparkeerd staat kan je toch niet snel wegrijden en de jiffie staat niet extreem naar voren, uiteraard het risico bestaat maar in de praktijk heb ik er nooit last van gehad.
Bij mij gaat de stekker er uit als ik hem kan vinden.
 
Ik zie het probleem niet zo van het vergeten, het is mij met vorige scooters al meerdere keren overkomen en ik kreeg een klein wipje en hij klapte gewoon in.
Meestal waar je geparkeerd staat kan je toch niet snel wegrijden en de jiffie staat niet extreem naar voren, uiteraard het risico bestaat maar in de praktijk heb ik er nooit last van gehad.
Bij mij gaat de stekker er uit als ik hem kan vinden.


Wellicht is dit forum hier gevuld met medische wonders : mensen die nooit wat vergeten....


Ik geloof nooit zo blindelings in mijn eigen onoverwinnelijkheid of juistheid in handelen, ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat ik juist net die ene sukkel ben die net de pech heeft juist wel wat te vergeten of niet goed te doen, ik betrap mezelf nl dagelijks op dergelijke "fouten".
Als ik van mijn werk richting schagen rijd ga ik 2x rechtsaf en rijd daarna op een kaarsrechte 80 kmh weg (voorheen zelfs 100 kmh) en de eerste bocht die je dan tegen komt is er een na +/- 10 km naar links die je gewoon met 80-100 kmh neemt...
Ik hoef je denk ik niet uit te leggen wat er gebeurt als je met 80 een bocht neemt terwijl er een stalen pook van 30 cm uit je motor steekt.
Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een goedkope 2e hands sh300 met valschade voor onderdelen dus ik zou zeggen: doen!
;)

heeft iemand zich hier wel eens afgevraagd waarom er twee veren aan je zijstandaard zitten?
 
Laatst bewerkt:
Heb je een mooie luxe zijstandaard met veiligheid, willen ze die niet.. :?
Net zoiets als je koplamp schakelbaar maken, je gaat een keer vergeten je licht aan te doen.
Als je een keer wilt parkeren met lopende motor dan zet je hem toch op de middenbok? 🙃

Ik heb een Kymco gehad met automatisch inklapende zijstandaard, die is door lichte beweging van wind (en op zachte ondergrond) regelmatig automatisch ter aarde gedonderd, en daar wordt je niet vrolijk van! :N
 
Precies Bulldozer en dan heb ik het nog niet eens over het op de jiffy zetten op een lichte helling in de Ardennen met het voorwiel naar beneden.......
 
Laatst bewerkt:
Ja zo is mijn Bmw een keer omgekiept. Ik zag laatst toevallig dat een van die nieuwe toerbuffel de parkeerrem in werking treedt als ie op de jiffy staat.
 
Laatst bewerkt:
ik was benieuwd of er op beide remmen een remlicht switch zit, alleen mijn achterrem geeft een remlicht.
klopt dit?
 
Ja zo is mijn Bmw een keer omgekiept. Ik zag laatst toevallig dat een van die nieuwe toerbuffel de parkeerrem in werking treedt als ie op de jiffy staat.

BMW motorscooter heeft sinds hij is verschenen b.v. zo'n een parkeerrem op de jiffy


ik was benieuwd of er op beide remmen een remlicht switch zit, alleen mijn achterrem geeft een remlicht.
klopt dit?

Nee klopt niet zowel voor als achter heeft hij een switch, en op de achterrem is het een speciaaltje bij de Honda SH, met dubbele functie voor het een of ander wat ik even zo 1,2,3, niet weet want ik heb geen Honda.
 
Laatst bewerkt:
Ja toch sjiek dat zo n parkeer rem erop zit. Inderdaad logisch op een scooter. Die kun je bij het parkeren niet in de 1 zetten. Echt iets van BMW.
 
Ik weet het niet zeker maar dat de motor van de sh afslaat bij uitstaande jiffy kan ook nog een andere doel hebben. Als het scooterku zo schuin staat kan mogelijk bij een toch al lage olie stand het pompje zonder olie komen te zitten met alle gevolgen van dien. Misschien dat iemand dat zeker weet.
 
~
Ja toch sjiek dat zo n parkeer rem erop zit. Inderdaad logisch op een scooter. Die kun je bij het parkeren niet in de 1 zetten. Echt iets van BMW.[/quote

Typisch bmw?
De sh150 had in 2002 oid al een parkeer rem, de mijne uit 2006 heeft hem ook evenals mijn piaggio uit 1992....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan