Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Trad die parkeerrem dan ook automatisch in werking als je de jiffy uitklapte ?

Nee, dat dan weer niet maar parkeerrem/handrem op motorfietsen/scooters bestaat al een tijdje, volgens mij had de oer-vespa PK er al eentje.

Heb ook nooit begrepen waarom er geen verplichting voor is, je zal idd maar in de bergen wonen.
Ik weet iig dat het erg handig is en op een motor zonder mis ik hem wel.
 
Laatst bewerkt:
Nu we het toch over de tekortkomingen van ons brommertje hebben. Waarom zit er geen alarmlichtfunctie op? Zou handig zijn bij het rijden tussen de fileblikkers.
 
Ik weet het niet zeker maar dat de motor van de sh afslaat bij uitstaande jiffy kan ook nog een andere doel hebben. Als het scooterku zo schuin staat kan mogelijk bij een toch al lage olie stand het pompje zonder olie komen te zitten met alle gevolgen van dien. Misschien dat iemand dat zeker weet.

Dat heb ik nog al eens gehoord: warmdraaien of stationair schuin laten warmdraaien , zoals op de jiffy is niet goed. Voor de reden die je aangeeft.
 
Zag eigenlijk per toeval dat de koelvloeistof wat aan de lage kant stond. Meteen bijgevuld met G12+
Er moet toch eerst een plastic kapje eraf voordat je het vloeistof potje en peil kunt zien.
 
Het koelvloeistofpeil moet je kunnen beoordelen als je door het gat van de zijstandaard naar het expansievat kijkt. Voor bijvullen moet inderdaad het deksel over de accu verwijderd worden plus het kleine plastic deksel boven de rubberen dop.

Bij mijn scooter verdwijnt heel snel het maximum peil na bijvullen en een paar maal de ventilator aan, onder het minimum komt het gelukkig niet. Ik hou het dus niet op lekkage en laat het maar zo.
 
Ik controleer zelden het koelvloeistofpeil, bij vervanging blijkt het peil altijd goed te staan. En lekkage is er nooit.
 
Laatst bewerkt:
Vervangen heb ik tot op heden niet gedaan. In denk in het hele leven van mijn inmiddels acht jaar oude scooter nog niet. Is dat echt nodig? In de auto zit het gerust 100.000km zonder problemen. Als er een nieuw onderdeel in het koelsysteem komt (waterpomp, radiator of zo) dan kan ik me voorstellen dat het nodig is. Mijn vorige BMW motorfiets deed minimaal 10 jaar met de koelvloeistof. Probleemloos!
Het gaat me niet om de onkosten maar ik heb al genoeg te doen.
 
360.jpg


Mijn uitlaat heeft een opknapbeurt gekregen. Het lijkt wel of alleen de kopkanten en de steunen gevoelig zijn voor roest. De rest viel me mee. Op de foto de slechtste kant. De andere kant was volledig gaaf. De demper kwam makkelijk los. Ook de beschermdeksels. Daarna volledig blank gestraald en in Motip hittebestendige lak gespoten. Jaja, met gruwelijke zakkers. Liever een dikkere laag lak, dan roest.

Nou ik het toch over de uitlaat heb: op Youtube staat een filmpje van iemand die laat zien hoe je de achterremblokken bij een SH 300 moet vervangen. De man laat met de beste bedoelingen de instructie zien en schaamt zich er niet voor om de uitlaatdemper, die 6,5 kg weegt, gewoon los te schroeven en vrij aan de uitlaatbocht laten hangen!!!!
Kracht X arm Nm hangt daar aan de flens op de kop te buigen. Wat een pannenkoek!!! Ik ben misschien veel te bang, denk dat dit soort taferelen zich in de werkplaats van de dealer afspelen. Daarom doe ik alles zelf. (heel soms ook niet foutloos maar dan ben ik zelf de schuldige)
 
Laatst bewerkt:
Met dit warme weer doet de fan overuren maar springt snel weer af.

Al behoorlijk wat snelweg kilometers achter de kiezen en rij quasi altijd 110km/u

Iemand een idee naar de toerentallen dat er bij 100km.u en hoger worden gemaakt?
 
Ja buldozer vorig jaar voorde eerste keer koelvloeistof geheel vervangen. Was eigenlijk meer om het een keer gedaan te hebben. En na 6 jaar is het niet geheel overbodig. Ik denk wel dat het belangrijk is dat er g12+ erin te doen omdat het een licht metalen blok is. Heb eindelijk die koppelingschoentjrs. Doe ze toch maar samen met dat metalen koppelingshuis vervangen. En meteen die kleine busjes van de as jes van koppeling schoentjes en veertjes erbij vernieuwd. Op het lastste moment zag ik ook nog 3 7 mm veerringen zitten. Die ook maar voor de zekerheid vernieuwd. Alhoewel mij dat niet echt nodig leek.
 
Wimper, volgens mij heeft Bulldozer een toerenteller op zijn scooter. Even wachten tot hij reageert.

En Omnibus, kan jij foto´s van deze koppelingsoperatie hier plaatsen? Ik ben bezig met het maken van blokkeergereedschap en wil binnenkort hetzelfde nakijken op slijtage.
 
(100 kmh: omtrek band) x transmissie verhouding ( staat in boekje dacht ik)
Transmissie verhouding= vario tr verh. X eindtransverh.

Tis een vario dus boven 80 kmh gaat het op volle toeren, iets van 8000 rpm dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Wimper, volgens mij heeft Bulldozer een toerenteller op zijn scooter. Even wachten tot hij reageert.

En Omnibus, kan jij foto´s van deze koppelingsoperatie hier plaatsen? Ik ben bezig met het maken van blokkeergereedschap en wil binnenkort hetzelfde nakijken op slijtage.

Ik doe liever een SH helemaal uit en in elkaar monteren dan een foto op een forum zetten. Wat een gedoe. Kan je wel tips geven.
 
Nou nou Omnibus, doe je dat echt liever? Ik geef toe dat ik er erg lang over heb gedaan onder het toeziend oog van een kompjoeterpief, om foto's op een forum te kunnen plaatsen. Nu het eenmaal lukt, is het te overzien. Het valt om de drommel niet mee, er zelf uit te komen hoe en wat.
Maar een SH afbreken en opbouwen met al die kwetsbare plasticzooi, da's toch nog moeilijker?

Ik heb nog geen planning wanneer ik die koppelingsklus ga doen. Tegen die tijd meld ik me wel.
Het blokkeergereedschap is klaar en kan dus spontaan beginnen zodra de thuissituatie het toelaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een paar foto s op forum gezet. Ik kan me voorstellen als je dat regelmatig doet wat makkelijker gaat. Ik sta er gewoon van te kijken waarom dat plaatsen van een foto zo n gedoe is. Maar ja zal heus wel aan mij liggen.
 
Dit is een forum waar je fotos op de server kan zetten, een vrij unieke situatie in forumland want ik ken buiten mijn eigen forum geen enkele die dat toestaat, server ruimte kost geld en met enkele tienduizenden geregistreerde gebruikers die jaar in jaar uit fotos op de server zetten kan dat aardig oplopen.
Het is dus niet verwonderlijk dat er om te beginnen voorwaarden worden gesteld aan de grootte van de bestanden en dat resulteerd dan in dat je niet zomaar iedere foto kan plaatsen.

Het is allemaal niet zo heel spannend want fotos op tinypic oid zetten en vervolgens code moeten plakken en knippen is ook iets dat je moet leren maar in dit geval moet je er ook nog bij leren hoe je een foto binnen bepaalde eisen houd, met een freeware als IrfanView is dat overigens niet zo heel moeilijk.
 
Het foto's plaatsen gaat makkelijker als je het vaker doet. Toch zat ik onlangs met een raadsel toen alleen de link van Myalbum zichtbaar was, maar niet de foto. Was ik één schamel knopje vergeten...

Weet iemand een manier om makkelijk de clips boven in de binnenpoten van de SH 300 te kunnen verwijderen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan